Family Wiki
Advertisement

הסיכום הובא באדיבות המרצה, ד"ר ארז בן יוסף

ארז_בן_יוסף_-_מכרות_הנחושת_בתמנע_-_מתקופת_דוד_ושלמה_המלך

ארז בן יוסף - מכרות הנחושת בתמנע - מתקופת דוד ושלמה המלך

ארכיאולוגיה שקופה ואינטרפרטציות מוטות בשחזור תקופת הממלכה המאוחדת : תובנות מתודולוגיות ממחקר מפעל הנחשות בתמנע

מאת: דר' ארז בן יוסף, אוניברסיטת תל-אביב

עיבוד של מפת גוגול- ארף - המקור: אתר המשלחת

ארכיאולוגיה שקופה ואינטרפרטציות מוטות בשחזור תקופת הממלכה המאוחדת: תובנות מתודולוגיות ממחקר מפעל הנחושת בערבה

בעוד הארכיאולוגים הדוגלים בפרשנות מצמצמת של הגרעין ההיסטורי בתיאורים המקראיים של הממלכה המאוחדת מתבססים על חוסר בעדות ארכיאולוגית תומכת, יותר ויותר עדויות מצביעות על הבעייתיות הרבה בהיקשים המסתמכים על היעדר ממצא, ולא פחות מכך על הבעייתיות בהקבלה הפשטנית בין שרידי ארכיטקטורה של מבני אבן לנוכחות פוליטית ועוצמה צבאית. תוצאות המחקר של השנים האחרונות באתרי הפקת הנחושת בערבה מהוות דוגמא מאלפת למגבלות הארכיאולוגיה בחיפוש אחר הגרעין ההיסטורי של סיפורי המקרא, במיוחד בתקופת התהוות הממלכות האזוריות בתהליך בו לקחו חלק מרכזי חברות שבטיות נוודיות גם לפי סיפורי המקרא עצמם. העדות הארכיאולוגית של אתרי הכרייה וההתכה מצביעה על קיום חברה ריכוזית, מורכבת והיררכית, שהייתה בהכרח בעלת נוכחות צבאית-פוליטית במאות 11 – 10 לפנה"ס באזור הערבה על אף היותה מבוססת שבטי נוודים/נוודים למחצה (ובוודאי גם יעד מועדף לתקיפה מצד הממלכות השכנות, בשל השליטה על משאב הטבע החשוב ביותר באזור כולו, והשווה שמואל ב' ח':14). היכולת להגיע למסקנה זו היא פועל יוצא של הניראות הארכיאולוגית של שרידי פעילות הפקת נחושת; היה ואותה חברה, בעלת אותה מורכבות וריכוזיות, הייתה בעלת בסיס כלכלי אחר (חקלאות, מסחר וכיו"ב) היא הייתה 'שקופה' ארכיאולוגית, ופרשנות המבוססת על היעדר ממצא הייתה מוטית ומוטעית. ויותר מכך, מפעל הנחושת בערבה מלמד על המורכבות החברתית והנוכחות הצבאית-פוליטית שחברה שבטית-נוודית יכולה לייצג (במיוחד בדורות הראשונים בתהליך סדנטריזציה), ומאתגר את התפיסה שכוח צבאי ונוכחות פוליטית בסיפורי המקרא משתקפים רק במבני אבן, מצודות וביצורים.

על הפרויקט[]

Central_Timna_Valley_(CTV)_Excavations_2013

Central Timna Valley (CTV) Excavations 2013

Central Timna Valley (CTV) Excavations 2013 - על פרויקט החפירות

מתוך אתר המשלחת
מאז 2012 עוסקת משלחת של אוניברסיטת תל אביב בראשות ד"ר ארז בן יוסף בסקרים וחפירות חדשות בבקעת תמנע. השלב הראשון של הפרויקט מוקדש לחקר אתרי כרייה והתכה מתקופת שיא הפעילות בעמק שעד לא מזמן יוחסה באופן בלעדי לימי הממלכה המצרית החדשה (תקופת הברונזה המאוחרת). אחת הסיבות לחזור לתקופה זו היא עדויות חדשות לתמונה מורכבת יותר של הכרונולוגיה והארגון החברתי-פוליטי המיוצג באתרים אלו: תיארוך מחודש של אתר 30, אחד ממחנות התכת הנחושת הגדולים בבקעה, הראה שהאתר לא היה מיושב לפני שלהי המאה ה-12 לפנה"ס וכי שיא הפעילות הייתה במאות 10 – 9 לפנה"ס, היינו ימי תקופת הברזל ובמיוחד העשורים החופפים את ימי הממלכה המאוחדת בירושלים*. הפרויקט החדש שם כמטרה מרכזית את עניין תארוך האתרים, תוך שימוש בכלים מתקדמים ושיתוף פעולה עם מעבדות שונות (מעבדת התארוך הרדיומטרי של אוניברסיטת אוקספורד ומעבדת תארוך באמצעות לומיניסנציה של המכון הגיאולוגי).( המשך הכתבה ועוד על הפרויקט ראו בקישור להלן:

ראו עוד:אתר משלחת החפירות

גבעת העבדים? כורי הנחושת בתמנע באו דווקא ממעמד גבוה[]

ניר חסון כתב על מחקר זה בעיתון הארץ מיום 31 באוגוסט 2014 כורי הנחושת בתמנע באו דווקא ממעמד גבוה את הדברים הבאים:

  • חפירות ארכיאולוגיות שנעשו בגבעה בשנתיים האחרונות מצביעות על כך שלא עבדים הם שהועסקו בתהליך ההפקה, אלא דווקא חברי "גילדה" ממעמד סוציו אקונומי גבוה יחסית. בין היתר, התגלה בחפירות כי עובדי הכבשנים נהנו מדיאטה עשירה שכללה את חלקי הבשר הטובים ביותר ופירות ודגים שיובאו מרחוק.
  • אחת השאלות המעניינות עולה מעצמות הדגים שנמצאו בגבעה. בניגוד למה שניתן היה לחשוב, הדגים לא הגיעו מים סוף הסמוך (30 קילומטרים), אלא מהים התיכון, המרוחק כ-200 קילומטרים משם. נמצאו אפילו שרידים של דגי שפמנון הגדלים בנהרות מים מתוקים - שהגיעו ממרחק רב עוד יותר - אולי מהירקון.

"זה מראה על חברה מורכבת וגם על כך שתמנע היא שלוחה דרומית של ממלכה צפונית יותר", אומר בן יוסף. למרות זאת, הוא לא משנה את ההערכה הקודמת שלו שאין קשר בין המכרות בתמנע לבין ממלכת שלמה בירושלים - הערכה בה תמך נלסון גליק. לדעת בן יוסף, החברה שהפיקה את הנחושת בתמנע, כמו גם באתר ההפקה הגדול יותר בפינאן שבירדן, היתה חברה נוודית בעלת יכולות פוליטיות, צבאיות וטכנולוגיות מרשימות.

Advertisement