ארכיונים וספריות יהודיות באיטליה

Schermata-2020-06-25-alle-11.54.58-768x681.png

פרויקט לשחזור, שיפור והפכת שימושי למורשת תרבותית אדירה של יהדות איטליה המיוצגת על ידי 35 אלף כרכים הנוכחים, שטרם הוקלטו, בארבעים ספריות הפזורות ברחבי הארץ. תחת הכותרת סמלי Y-TAL-YA ספרים - התייחסות לאופן בו קוראים יהודי איטליה לחצי האי: Y-Tal-Ya, האי הטל האלוהי - הפרויקט מתחיל רשמית בשעות אלה, לאחר שלב טייס ראשון, ו ראו את שיתוף הפעולה בין איחוד הקהילות היהודיות באיטליה, בראש היוזמה, הספרייה הלאומית המרכזית של רומא, הספרייה הלאומית של ישראל וקרן רוטשילד הנדיב אירופה. באמצעות הכלים הטלמטיים ולמרות הקשיים הקשורים למצב החירום הבריאותי של חודשים אלו, מחויבות הצוות - שמגיעה מאיטליה, בריטניה הגדולה לישראל - הוא הצליח להמשיך ועכשיו הוא מתחיל, מטורינו, עם שלב ההדרכה להמשיך בעבודות הקטלוג. "זהו פרויקט בעל ערך היסטורי ובינלאומי", דעה המשותפת בברכות הפתיחה שהגיש סאלי ברקוביץ ', המנהל המנהל של קרן רוטשילד הנדיב אירופה, על ידי נשיא האו"ם נעמי די סגני, על ידי מנהל הספרייה הלאומית המרכזית אנדראה דה פסקוולה, מאת מנכ"ל הספרייה הלאומית ישראל אורן וויינברג ואיש הקשר של המוסד הישראלי לאירופה קארון סתיל.

"למרות כל הקשיים, הטכנולוגיה אפשרה לנו להיפגש באופן קבוע ולהמשיך בעבודה שחיברה בין רומא, לונדון, ירושלים - מסבירה גלוריה ארביב, קשר UCEI לפרויקט. זו יוזמה מאוד רלוונטית ו שאפתני: ליצור קטלוג קולקטיבי של כל הספרים המודפסים בעברית שהופקדו בספריות בשטח איטלקי, הן מהקהילות היהודיות והן מהמדינה. " כתבי-יד, אי-ביגולה וכרכים עתיקים שנשכחו יתאימו אפוא שוב לחוקרים, אך הם יהיו זמינים גם לקהל הרחב במקרה התצוגה הדיגיטלי של הספרייה הלאומית ברומא, המותאמים לאירוע עם אפשרות לחקר גם בעברית. מאמצע ה -15 עד 1960 (התאריך שנקבע כמגבלת הקטלוג), מטריאסט לבארי, אלפי טקסטים יחזרו לחיים ואיתם הסיפורים היהודיים שהם מביאים עימם. "נעשה את ההיסטוריה של הספר העברי - את דבריו של הבמאי דה פסקאלה - סוף סוף יהיה לנו ידיעה במורשת הספרייה של הספריות היהודיות כמו גם של הספריות הציבוריות הממלכתיות, שנחקרו עד כה רק במידה מועטה. מהדורות לא ידועות אחרות יביאו עימן גיבורים חדשים. אני חושב, למשל, על שמות של מדפסות מהעבר אבל לא רק ". "זו הזדמנות מקצועית לכל מי שעובד על הפרויקט הזה שאנחנו מודים לו - הדגיש נשיא UCEI Di Segni - אבל זו הזדמנות לצמיחה שכל התרבות היהודית תהיה גאה בה". פרויקט מורכב שהושק לפני שלוש שנים, עם שלב ראשון של חקירה בספריות של יהודי איטליה והמדינה. "אני זוכר היטב כשהגיעה הבקשה מטעם UCEI. מאות בקשות למימון מגיעות לרוטשילד, אבל אני זוכר שחשבתי כמה הפרויקט היה שאפתני וכמה היה קשה לדמיין את מימושו. - דברי הבמאי ברקוביץ '- עכשיו אנו כאן והרעיון הזה הפך למציאות בזכות שיתוף פעולה מהותי בין ישויות שונות ". "הייגנו le yom אובך, הגענו ליום הזה", הדהט סתיל, והדגיש כיצד מדובר ביוזמה חדשנית בעלת ערך בינלאומי. מאות בקשות למימון מגיעות לרוטשילד, אבל אני זוכר שחשבתי כמה הפרויקט היה שאפתני וכמה היה קשה לדמיין את מימושו. - דברי הבמאי ברקוביץ '- עכשיו אנו כאן והרעיון הזה הפך למציאות בזכות שיתוף פעולה מהותי בין ישויות שונות ". "Higanu le yom אובך, הגענו ליום הזה", הדהט סתיל והדגיש כי מדובר ביוזמה חדשנית בעלת ערך בינלאומי. מאות בקשות למימון מגיעות לרוטשילד, אבל אני זוכר שחשבתי כמה הפרויקט היה שאפתני וכמה היה קשה לדמיין את מימושו. - דברי הבמאי ברקוביץ '- עכשיו אנו כאן והרעיון הזה הפך למציאות בזכות שיתוף פעולה מהותי בין ישויות שונות ". "Higanu le yom אובך, הגענו ליום הזה", הדהט סתיל והדגיש כי מדובר ביוזמה חדשנית בעלת ערך בינלאומי.

ונציה - ארכיונים מהווים רשת[עריכה | עריכת קוד מקור]

רגע העימות בוונציה עבור כמה ממנהלי הספריות והארכיונים העיקריים של הקהילות היהודיות באיטליה.

פגישה, שאורגנה על ידי הקרן למורשת התרבות היהודית באיטליה בשיתוף עם ה- CDEC, הייתה המטרה העיקרית להכיר את המצב מבחינת מורשת, שימור, תפעול ופתיחות לציבור המוסדות הבודדים ובמקביל לבסס את התיאום הראשון שלהם. הפעלה.

הצלחת יוזמה זו תרומת תרומתה של סוניה גואטה פינצי, שנתרמה לכבוד זכרה של פימטה פלקו ג'ונה, שבמשך שנים הייתה פעילה במיוחד בתמיכה בפעילות הספרייה של רנטו מאסטרו בוונציה, הפכה להיות מהותית.

שנם נושאים רבים העומדים לדיון: החל מצבי הגישה למימון ציבורי לארכיונים וספריות דתיות, וכלה ביצירת מאגר מבנים הממוקם בשטח איטלקי, ועד לכינון תיאום לאומי המתכנס על בסיס מוגדר לדיון בנושאים. במקום ותכנון סינרגיסטי של הפעילויות.

במהלך הדיון התברר הצוואה לבקש מהקרן לקדם בתוך האיחוד את מוסד פרק התקציב בו יוקצה תרומה לתחזוקת ספריות. וארכיונים של קהילות יהודיות בודדות.

ונציה - חמש מאות שנות גטו, זיכרון ופרויקטים בינלאומיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

פורסם ב- News on/ 20/05/2015 - 2 סיון 5775 גטו ונציההוקם ב -29 במרץ 1516 בתקופת הדוגאדו של לאונרדו לורדן, הגטו העתיק של ונציה - שהיה בעבר אזור של התעללות והתעללות, היום מקום מפגש יוצא דופן בין יהודים ונציאנים לאזרחים - נערך לחציית קו הסיום של חצי אלף חיים. פגישה אשר נערכת בהכנות, ברמות גבוהות ובשיתוף פעולה בינלאומי יוקרתי. זה יידון מחר במסיבת עיתונאים שהתכנסה בבית הכנסת קנטון של העיר הלגונה (החל משעה 12). נשיא איחוד הקהילות היהודיות האיטלקיות רנזו גטגנה, נשיא הקהילה היהודית בונציה פאולו גניניטי, מנהל הוועדה המדעית במשך 500 שנות גטו דונטלה כלבי, יביא ברכה. אחרי הנאומים יבואו נשיא קרן המוזיאונים האזרחיים בוונציה וולטר הרטאריץ ', מנהל קרן המוזיאונים האזרחיים בוונציה גבריאלה בליי, מפקח מטעם תיאטרו לה פניצה כריסטיאנו קיארו, מנהל המורשת הוונציאנית טוטו ברגמו רוסי ונשיא איגוד המלונאים הוונציאני ויטוריו בונצ'יני. לאור חגיגות 500 שנה, יש לזכור את התרומה הבסיסית של ועדת "500 שנות גטו ונציה" שהוקמה באוגוסט 2013 ובראשה עמד פאולו גניניטי. המטרה העיקרית היא ארגון וקידום אירועים ויוזמות תרבותיות ואמנותיות שמטרתן העמקה, חלוף ופרטי יצירה של הנושאים הקשורים לשכונה "באמצעות פרויקטים העוסקים בסוגיות בעלות עניין בינלאומי, לאומי ואזרחי". על פי חוק הוועדה, לעדות ולזכר חמש מאות שנות קיומו של הגטו תהיה גם המטרה "להעביר מסר של שלום