באדיבות: "היסטוריה על המפה"

עבודות_שימור_שיקום_ושיפוץ_בית_הדפוס_ההיסטורי_פתח_תקווה

עבודות שימור שיקום ושיפוץ בית הדפוס ההיסטורי פתח תקווה

בין שורות צפופות של בנייני מגורים בעיר פתח תקווה ניצב לו מבנה בעל גג רעפים שנחשב כמבין האחרונים מסוגו.

בית הדפוס ההיסטורי של פתח תקווה שוכן ברחוב חובבי ציון 14. הכניסה הינה בין שני בנינים הישר לחניון גדול המוביל היישר למבנה המדובר. טלפון לתיאום הגעה: 03-9286300

על המבנה[עריכה | עריכת קוד מקור]

המבנה (המשוחזר מאז 2009) הינו בית מגורים שהוסב במהלך "חייו" למבנה בית הדפוס ההיסטורי שהדפיס בין היתר את עטיפות תפוזי ה- Jaffa הידועים. תלאות רבות עברו עליו וזהו סיפורו.

המבנה עצמו מחולק לשני חלקים עיקריים , חלק אחד בו ניצבת מכונת ההדפסה העתיקה, המכונה אגב הינה אחת מתוך שתיים אחרונות מסוגה שנותרו בעולם כולו. מכונת הדפסה זהה נמצאת כיום במוזיאון הסמיתסוניאן בוושינגטון ארצות הברית.

החדר השני , הקטן יותר והדרומי במבנה, משמש כחדר משוחזר המספר את שימושו כבית מגורים לפני שהפך לבית דפוס, במקום מספר חפצים היסטוריים המעידים על אופיו של המקום בתקופתו הראשונה.

על "הביינה הבגדדית"[עריכה | עריכת קוד מקור]

על הבנייה הבגדדית - מסתבר שאת בניית המבנה עצמו ביצעו באמצעות חומרים שהיו במקום בלבד, משמעו לא ייבאו לבנים או חצבו כפי שהיו עושים באיזורים אחרים של הארץ, אלא ייצרו את הלבנים עצמם מבוץ מעורבב בקש. את העיסה היו יוצקים לתוך תבניות וכאשר היה מתייבש, היו משתמשים בלבנים לבניית קירות הבית. כך נבנה הבית בתחילה, אך את יתר חדריו שנבנו בתקופה מאוחרת יותר בנו בשיטה הקרויה "הבנייה הבגדדית".

אחרי הכל, הבית אמור להיות מחוזק בדרך כלשהי , לשם כך היו בונים באמצעות כלונסאות עץ את שלד הבית על ידי תקיעתם בעומק האדמה, כאשר משני צידים העמידו לוחות עץ ובניהם לבין הכלונסאות מילאו הבונים בשברי אבנים , אדמה ואף שברי רעפים ישנים.

תמונות בית הדפוס[עריכה | עריכת קוד מקור]

צילם: Elians - מקור התמונות: ויקישיתוף

על שיטת הביטוח[עריכה | עריכת קוד מקור]

DSC-1326-old-house-of-print-petach-tikva-751x1024.jpg

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]