מקור הערך - האתר שלהם בפייסבוק

אנא קיראו את הערה מטה

צילום העמוד הפותח באתר הפייס בוק

בית הכנסת בית הכנסת ע"ש רבי חיים חביב זצוק"ל , לזכר קהילת סלוניקי הי"ד. בית הכנסת היכל ר' חיים חביב לזכר קהילת סלוניקי הי"ד נמצא ברחוב אלנבי 126 , בשכונת קרית - אליעזר , בחיפה

ארגון והקמת בית הכנסת[עריכה | עריכת קוד מקור]

בית הכנסת הוקם על-ידי קומץ זקנים מבוגרים סלוניקאים אשר ביקשו להנציח את שמו של הרב ר' חיים חביב , רבה הראשי של העיר סלוניקי שביוון , אשר נספה בשואה . לפני הקמת בית הכנסת התפללו יהודים יוצאי סלוניקי , אשר גרו בקרית אליעזר (שכונה במערב העיר חיפה) בכיתת לימוד בבית הספר "אורים" שבשכונה , בשנות ה - 40 וה - 50 היו סלוניקאים רבים בקרית אליעזר . בשבתות ובחגים בכלל ובימים הנוראים בפרט התפללו הסלוניקאים במסדרונות ביה"ס כי הכיתה קטנה היתה מלהכיל את כולם. זקני הסלוניקאים פנו אל אברהם מנו ז"ל וביקשו את עזרתו בעינין . מנו שהיה ידוע בכושרו הביצועי ובקשריו נטל על עצמו את המשימה . מנו פנה למקורבו , ראש העיר דאז אבא חושי , בבקשה לקבלת מגרש בשכונה לצורך הקמת בית הכנסת . המגרש אותו ביקשו הסלוניקאים יועד להקמת בית-קולנוע . הסלוניקאים התנגדו בכל תוקף . אבא חושי , שהכיר זה מכבר את הסלוניקאים ידע שבית-הקולנוע כאן לא יבנה . כדי לרצות גם את האשכנזים בשכונת קרית אליעזר הוחלט על הקמת בית-כנסת בן שתי קומות . האחת לאשכנזים, והשניה לסלוניקאים .

הנחת אבן הפינה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הנחת אבן הפינה נערכה בשנת 1955 במעמד הרב טולדנו , רבה הראשי של העיר חיפה ושר הדתות דאז .

בשנת 1964 בניית הקומה הראשונה של בית הכנסת הושלמה . האשכנזים ביקשו בינתיים את הקומה הראשונה ולאחר מכן ביקשו לערוך הגרלה , מי יהיה בקומה הראשונה ומי בשניה ? הוסכם כי לעת עתה כל הכנסות בית הכנסת יחולקו שווה בשווה בין האשכנזים ןבין הספרדים . הראשונים לא עמדו בדיבורם . או אז גמלה בליבו של מנו החלטה להקים את בית הכנסת של הספרדים בקומה השנייה .

אדם נוסף שפעל ותרם רבות להקמת ביה"כ הוא פנחס עוזיאל , שהיה יו"ר התאחדות עולי יוון בישראל ולימים נשיא כבוד של בית הכנסת . היכל התפילה קרוי "אוהל יוסף" על שמו .

בית הכנסת שמעון בר-יוחאי[עריכה | עריכת קוד מקור]

שנים רבות היה בית כנסת נוסף בו התפלל ציבור גדול של סלוניקאים , והוא: בית הכנסת ע"ש רבי שמעון בר-יוחאי , בית כנסת זה הינו הישן ומהוותיקים שנים רבות בעיר התחתית בעיר חיפה . בית הכנסת היה קיים ברח' דוברין 4 בעיר התחתית , צמוד למה שהיה מכונה אז "שוק התורכים" בעיר התחתית . רבים ממתפללי ביה"כ היו יוצאי הקהילה הסלוניקאית בעיר , אשר גדלו שם מילדות וביתם היה בסמיכות לבית הכנסת הזה ברחוב הדקלים בעיר התחתית , כשבשנים האחרונות הוסב שמו על ידי עירית חיפה לרח' קהילת סלוניקי . ( כיום בית כנסת זה אינו פעיל והוא כבר סגור שנים רבות ) . לבית כנסת זה היו שנים רבות וטובות קשרים חזקים והדוקים מאוד , היו קישרי ידידות מאוד מצויינים , בכל הקשור לחיי הקהילה הסלוניקאית בעיר חיפה

בית הכנסת "שבת אחים סלוניקאים"[עריכה | עריכת קוד מקור]

בית כנסת נוסף של עדת הסלוניקיאם היה גם בית הכנסת הידוע "שבת אחים סלוניקאים" , אשר משכנו היה ברחוב הקישון 21 , הנמצא מתחת לרחוב השומר ובמקביל אליו , גם בית כנסת זה נסגר עם השנים הרבות שחלפו , אך רבים ממתפללי בית הכנסת הזה התמזגו אף הם לבית הכנסת ע"ש היכל רבי חיים חביב , לשני בתי הכנסת המצויינים לעיל היו קישרי ידידות וחברות טובים ביותר .

פנייה לציבור[עריכה | עריכת קוד מקור]

חברים יקרים , חברות יקרות , קהל יקר וקדוש ! נפתח לאחרונה כאן דף הפייסבוק החדש לאתר בית הכנסת ע"ש היכל רבי חיים חביב זצוק"ל , לזכר קהילת סלוניקי הי"ד בחיפה , הינכם מוזמנים להצטרף ולהיות חלק ממנו , הוא עבורכם ולמענכם !!! אם ברשותכם כל חומר כתוב , מצולם , תמונות או סירטונים שונים מתקופות העבר של בית הכנסת , החל מיום היווסדו ועד עצם היום הזה , הינכם מכירים דמויות ומתפללים שונים , אנשי בית הכנסת ממשפחתכם , אירועים שונים , שמחות כגון: ברית , בר מצווה , חתונה וכדומה , הכנסת ספר תורה , מכל תקופות קיומו של בית הכנסת ועד ימים אלה , אל תהססו נשמח אם תשתפו אותנו בכך , נשמח לקבל כל תמונה , סירטון או כל חומר כתוב שיש לכם הקשור לבית הכנסת הסלוניקאי והקשור גם לעדה הסלוניקאית בישראל , כל חומר מכם יתקבל בברכה !!! ניתן לשים זאת ישירות על ידיכם בדף זה !!!

ליצירת קשר , כתובת הדואר האלקטרוני הוא: rhc.saloniki@gmail.