הלית ינאי כתבה בעיתון גלובס ביום 25 ספטמבר 2012 מה ניתן לעשות עם מאות בתי כנסת שעומדים כמעט ריקים? - ברחבי הארץ ניצבים מאות בתי כנסת שבקושי מצליחים למלא את השורות אפילו בשבתות ובחגים. פה ושם מתברר שיזמים ממולחים ועמותות עלומות הצליחו להשתלט על עוד בית כנסת

בפתיח נאמר: כמה בתי כנסת יש בישראל וכמה בכלל צריך? תלוי את מי שואלים ותלוי גם איך סופרים. במשרד לשירותי דת אין נתונים אודות בתי כנסת. לבתי כנסת יש על פי חוק פטור מארנונה, ואפשר היה להניח שהם יירשמו בעיריות כדי לקבל את הפטור, אולם גם בעיריות לא ממש יודעים. בעיריית ירושלים, למשל, יודעים לספר שיש בעיר 1,400 בתי תפילה - כולל מסגדים וכנסיות - ולא יודעים כמה מהם הם בתי כנסת. כדי לקבל את הפטור מארנונה צריך להציג אישורים מרשם העמותות, מרשות המסים ומהמועצה דתית, וכן חוזה שכירות ותצהיר חתום "ע"י עו"ד מבעל תפקיד בכיר בעמותה כי מדובר בבית תפילה והשימוש הינו כבית תפילה בלבד (לא כולל או בית מדרש) ופירוט זמני התפילה והפעילות במקום", כך שאפשר להניח שרבים הם המוסדות שכלל אינם פונים לקבל הנחה. יו"ר איחוד בתי הכנסת בישראל, אליעזר שפר, טוען שיש בארץ בערך 10,500 בתי כנסת. במספר זה נכללים 720 בתי כנסת במלונות, 30 בקניונים, ובחודש האחרון גם כמה בתי כנסת בתחנות דלק, ולא נכללים בתי כנסת במחנות צה"ל ובבתי הסוהר, וגם לא מקומות תפילה שמוקמים במתנ"סים לכבוד החגים, "למרות שכמה אלפי אנשים מגיעים לשם", אומר שפר.

ולסיום- "יש גם מקומות, כמו בטבריה למשל, שפתאום מגיעות 200 משפחות צעירות של חסידים ואז לוקחים בית כנסת קיים ומחיים אותו. גם במוסררה, איפה שאני גר, בית הכנסת התרוקן אבל באו אנשים חדשים והחיו אותו". אחרים מסכימים עם שפר. ישראל זעירא: "יש מקומות, בעיקר ערים מתבגרות כמו תל אביב, גבעתיים ורמת גן, שבתי כנסת עומדים ריקים, אבל יש מחסור אדיר בבתי כנסת בכל מקום שבו יש קהילות צעירות - בכל הארץ. מנהריה ועד אילת".

ואם נראה כאילו בעיר תל אביב המצב מסובך, בירושלים הכול בממדים גדולים בהרבה. באיחוד בתי הכנסת ספרו בירושלים 1,190 בתי כנסת, אולם במועצה הדתית בעיר יש מי שמעריך את מספרם בלא פחות מ-4,000. "חלקם פועלים בדירות ובמקלטים, כי יש המון מתפללים ולא בכל שכונה יש בית הכנסת שיכול להכיל אותם, ולנשים בכלל אין מקום בחגים. שלא לדבר על הנוסחים של עם ישראל, שלכל עדה יש נוסח משלה. מזל שיש הרבה סיעתא דשמיא בכל מה שקשור לבתי הכנסת".