דבורנית דינסמור - צילם:יאיר ונטורה במעון בדרום הרי חברון - זוהה בעזרת פורום צמחי בר של תפוז

צולם ברודוס - יוון - על-ידי Orchi המקור: ויקישיתוף

‫דְּבוֹרָנִית דִּינְסְמוֹר (Ophrys carmeli) הוא צמח רב-שנתי עם פקעת באדמה ממשפחת הסחלביים. מייק לבנה בעקבות אמוץ דפני כתב באתר "צמח השדה" כי לדעתו הוא " דומה לדבורה עוד יותר מכל יתר מיני הדבורנית.

מקור השם[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרחי הדבורנית מתחפשים לדבורה ומדיפים ריח אופייני לדבורה-נקבה. זכרי הדבורה, הנמשכים לריח הפרח, מנסים להזדווג עמו וכך מאביקים את הפרח.אתר טיולי הגדרה מעט שונה:"דבורנית דינסמור היא צמח ש"מתחפש" לדבורה בצבעיו, בעיטוריו, במגעו ואפילו בריחו. אבל כאן לא מסתיים הפלא: הצמח הייחודי מפריח ריח של נקבת דבורה בהתייחמה, וכך מואבקים מיני דבורניות על ידי דבורים זכרים אתר ירוק E

שמו המדעי של המין נקרא בעבר על שם הבוטנאי האמריקאי ג'ון אדוארד דינסמור, שחי ופעל בירושלים החל ב-1903, וחקר את צמחיית ארץ-ישראל במשך עשרות שנים. כך התקבל השם גם בעברית. לימים הוחלף השם המדעי כי התברר שלפי כללי השמות המדעיים ראוי לקרוא למין בשם דבורנית הכרמל ולא דבורנית דינסמור, אך השם העברי כבר נתקבע ולא שוּנה.

תיאור הפריחה[עריכה | עריכת קוד מקור]

דבורנית דינסמור פורחת בין ינואר לאפריל. הפרח לא-גדול, אך מקסים בציור שעל השפית. צורתה כמשושה מוארך, ובבסיסו 2 גבנונים גדולים, שעירים. יתר עלי העטיף חיוורים, צבעם שונה בפרטים שונים, מירוק וחום עד לבנבן. הפרח שונה מזה של דבורניות אחרות בציור שעל השפית, וציור זה שונה מעט גם מפרט לפרט. הוא ניכר בתוספת הירוקה שבקצה השפית – במין זה התוספת רחבה, מוארכת ונוטה מעלה. עלי העטיף החיצוניים ירוקים עד לבנים, והם קצרים מ-10 מ"מ.

תפוצה[עריכה | עריכת קוד מקור]

תפוצה בישראל : ים-תיכוני, בתות הספר, ערבות, החרמון אתר צמחיית ישראל ברשת

דבורנית דינסמור היא מין שכיח למדי, גדל ברוב חלקי הארץ וחודר אף מעט לעבר המדבר. זה המין השכיח ביותר ורחב-התפוצה מכל מיני הדבורנית בארץ. תפוצתו העולמית משתרעת בצפונו של המזרח התיכון, מארץ-ישראל ועד אירן.

המקור: מייק לבנה בעקבות אמוץ דפני צמח השדה]

מנפלאות הפקעות:[עריכה | עריכת קוד מקור]

הפקעת חד-שנתית. היא מתמלאת במשך החורף והולכת ומתרוקנת בחורף הבא, כשהיא מספקת מזון לנצר המתפתח, ולידה מתחילה להתמלא פקעת חדשה. למשך זמן מה אפשר למצוא שתי פקעות– ישנה וחדשה – זו לצד זו. מתוך הפקעת עולים בחורף עלים דמויי אזמל, אורכם עד 10 ס"מ ורוחבם עד 3 ס"מ, ערוכים בשושנת, קצת בשרניים וקצת מבריקים.

כתם הפרי:[עריכה | עריכת קוד מקור]

הפרי, כמלפפון קטן, מחודד בקצהו, אורכו 2–3 ס"מ, ובו זרעים רבים, זעירים כאבק, מאות אלפים זרעים לכל פרי. הם נפוצים באמצעות הרוח למרחקים עצומים, אך בהיותם חסרי מאגר מזון הם נובטים רק בתנאים מיוחדים: כאשר הם נקלטים כטפיל על קורי פטרייה מתאימה. הנבט חי כטפיל לפחות בשנותיו הראשונות.

מקור שני הקטעים האחרונים : ירוק E