המקווה הקדום על "דרך האבות", התמונה מתוך אתר "נלך"

בדרך האבות בעקבות העליה לרגל.
מאת : שבתאי שירן "מורשת הגליל"

חג הפסח היה אחד משיאי העליה לרגל בשעה שבית המקדש עמד על מכונו ובימים אלו של ערב חג היו הדרכים מלאות באנשים העולים לירושלים נצעד גם אנחנו בדרך העולה לעיר הקודש מכוון דרום, הדרך הידועה כדרך האבות באזור גוש עציון.

נקודת המוצא שלנו היא האלון הבודד, האלון שהפך לסמלו של הגוש לאחר שבמשך 19 שנה צפו אליו בגעגועים ילדי הגוש עד שזכו לחזור. מהאלון נמשיך בעקבות השילוט ולפנינו ח'ירבת זכריה, המשמרת את שמה של בית זכריה. שם נלחמו המכבים מול האויב היווני. כאן הכניסו היוונים למערכה את הפילים וכאן ניסה אלעזר, אחי יהודה להכריע את הקרב ובמעשה התאבדות מוטט את אחד הפילים. לזכרו, הישוב אלעזר הסמוך.

נתקדם בשביל עד שנגיע אל אבן המיל בצד הדרך המצינת שכאן עברה דרך רומית לירושלים על בסיס הדרך הקדומה יותר ששימשה את עולי הרגל. עולה הרגל שהילך בשביל זה יכול היה להתרשם, כמונו, מנופי קו פרשת המים הארצי. מצד מזרח אגן הניקוז של ים המלח ובמערב באגן הים התיכון. יתרונה הגדול של דרך זו היה טמון בנוחות שסיפקה מכיוון שלא הכריחה הדרך את ההולכים בה לטפס במעלות ובמורדות תלולים.

בתקופה זו של ערב הפסח היו בית דין מתקנים את הדרכים ובכללן דרך זו כפי שמציינת המשנה "באחד באדר, משמעין על השקלים.... בחמישה עשר בו, קורין את המגילה בכרכים, ומתקנים את הדרכים ואת הרחובות ואת מקוות המים". (שקלים א א). נמשיך כ-100 מטר וכפי שמציינת המשנה נגיע למקווה טהרה, אחד מני רבים ששמש את עולי הרגל.במקווה זה הפרדה ברורה בין מדריגות הכניסה למדריגות היציאה מה שמעיד שהיה מיועד למספר גדול של משתמשים אך בעיקר הוא מעיד על ההקפדה שהקפידו שמי שיצא טהור מן המקווה לא יגע בנכנסים אליו כפי שאומרת המשנה. "כל הכלים הנמצאים בירושלים. דרך ירידה לבית הטבילה, טמאים; ודרך עלייה, טהורים" (שקלים ח ב).

נמשיך צפונה לכוון הישוב נווה דניאל. למרגלותינו מעמיק הנחל, וההולך מעליו נהנה מהמראה המשלב את צמחיית החורש הטבעי עם מטעים ששתל האדם: גפנים ועצי פרי נשירים אחרים. כדי למנוע את סחיפת האדמה נבנו טראסות אבן שהעניקו להר את מראהו המוכר. ממערב לנו קיבוץ ראש צורים ומטעיו. באחד העיקולים נחלוף על פני שרידי כבשן הסיד, ששימש להכנת הסיד, ומעט אחר כך, ואנו מתחת לשכונה המערבית של הישוב אלעזר הנקראת, כמה לא מפתיע, "נתיב האבות".

הנוף נפתח ממערב ומצפון. לבתי נווה דניאל המתנשאים מצפון עד לגובה של כמעט 1000 מטרים מעל פני הים ואליו מצטרפים נחלין, ביתר, וישובים רחוקים יותר בהרי ירושלים.. מתחת לשביל נוף פראי של צמחיית הבתה והסירה הקוצנית השולטת בה. ולפנינו כבר הכביש העולה לנווה דניאל, ובו נסיים את הסיור.

איך מגיעים? ניסע על כביש 60 ובצומת גוש עציון נפנה לכיוון מערב (כפר עציון, אלון שבות). לאחר כ-2 ק"מ נפנה ימינה עם השילוט אל עבר האלון הבודד. בכיכר יש להמשיך ישר ו-100 מ' אחריו יש לחנות בשוליים שמשמאל לכביש. אורך המסלול כולו כ 2.5 ק"מ, הדרך מתאימה להולכי רגל ולרכבים בעלי עבירות טובה.

למי שלא מכיר את הסביבה מומלץ לצאת לסיור עם מדריך הקש כאן ותגיע לאתר הדרכת טיולים מורשת הגליל - טלפון 0523246827 - באתר לקט הצעות לסיורים נוספים