Family Wiki
Advertisement

הגשרים על הירדן שבעמק המעיינות – עבר הווה ועתיד עם "עמיתים לטיולים"

גשרי הירדן עמיתים לטיולים.png

'עמיתים לטיולים' הגשרים על הירדן שבעמק המעיינות – עבר הווה ועתיד התקיים ביום שישי ב' בר"ח אדר, א' אדר תשע"ח (16.2.18)

הסיכום נערך על ידי עו"ד איתי קצב itaikzv@gmail.com

המוטו של עמיתים לטיולים הוא 'כולנו מדריכים', בטיול ביום שישי האחרון בא המוטו לידי ביטוי בצורה היפה ביותר.

דעאל לוי, איש שדה אליהו טייל עם הקבוצה, ראה את האנשים, אהבת הארץ, הצמאון לידע והתשוקה לכבוש כל משעול ורגב, ויזם הפיק והדריך יחד עם מאיר רוטר ולוי גבעון סיור ייחודי ומיוחד.

פתחנו בתפילת שחרית של ר"ח בביהכנ"ס של עין הנצי"ב בהובלת טייס טייסת העמק במיל' אברהם מש.

ברבע לשמונה בדיוק התכנסנו סביב שחזור כתובת רחוב להסבר קצר על הכתובת ומנהלות.

אחרי צמצום מכוניות הצפנו לאתר גשר הישנה שנפתח במיוחד עבורנו.

גשרי הירדן 5.png

חלוקה לשתי קבוצות, תדריך בטחוני ונהלים מפורט ותחת הובלתה של עופרה, בת קיבוץ גשר, נפתח השער מזרחה וחצינו את גדר הבטחון אל עבר נקודת היישוב של גשר הישנה.

שמענו סקירה קצרה על ההתיישבות בנקודה החל מ- 1920 ועל העמידה האיתנה מול הצבאות שהתקבצו, ערב מלחמת העצמאות 1948, בראש הגשר מצידו הירדני. צבאות עירק וירדן שבעטיים פוצץ גשר הבטון הבריטי ונפגע גם הגשר הממלוכי/רומי? המרהיב.

בתום הסקירה עלינו על גשרון החי"ר הקטן שהציב צה"ל בשנות ה-90 מעל הקשת המזרחית החרבה של הגשר הרומי וטיפסנו על הגשר לסקירה מדוקדקת שלו ושל גשר הבטון הבריטי וגשר הרכבות העותמני.

על הגשר הרומי, חצינו את נקודת האמצע של נהר הירדן ואת קו הגבול עם ממלכת ירדן וסקרנו את הגשר למלוא אורכו.

אחרי סט תמונות והסברים הנדסיים מדוקדקים, למי שזכה, מפי המהנדס דוד ניסים .... התכנסנו בחצר הח'אן ונכנסנו למגדל השמירה שם ראינו את העיצוב המתוחכם של הסליק המקומי.

בטרם המשכנו לאתר הבא עם המכוניות, מיהרו חלק מחברי הקבוצה למאפיה המשובחת הפועלת באתר להצטייד במאפים לשבת או לנשנוש בכדי להגביר את התיאבון לשבת.

המשכנו לתצפית על גשר שיח' חוסיין מכיוון אזור בית הקברות של מעוז חיים שם שמענו סקירת נוף מקיפה של לוי גדעון בן טירת צבי והסברים ואנקדוטות על הצד הירדני וגשר שיח' חוסיין.

גם מאיר רוטר העלה בשלב זה הילוך והסביר בצורה מקיפה על זרימת הירדן ומבנה האפיק וכן על ההיסטוריה התנ"כית הנשקפת לעיננו.

בתום ההסבר עלינו שוב על המכוניות ונסענו בשיירה לכיוון דרום אל עבר הגשר החדש שנבנה בימים אלו ביננו לבין ירדן.

גשרי הירדן 7.png

לאחר החניה התקדמנו אל עבר אתר העבודה שם קיבל אותנו קב"ט האתר לתדריך בטחון. דעאל לוי מנהל הפרוייקט הרחיב והסביר על החזון שהוביל להקמת הפרוייקט ההנדסי, על אזור הסחר המשותף הנבנה כאן בימים אלו. על היתרונות שיש לשני הצדדים מהפרוייקט ועל החלומות שעוד עתידים להתגשם ולהיבנות במקום, בעז"ה.

בסיום ההסבר ירדנו לאפיק הירדן עצמו שם שמענו הסבר על הפלא ההנדסי העצום שנבנה מול עיננו, גשר פלדה ובטון שנבנה בשיטת הדחיקה. הגשר נבנה בשטח ישראל ובכל פעם שמסתיימת בניית מיקטע, הגשר כולו נדחף לכיוון מזרח על העמודים שכבר נוצקו.

התחלקנו לשתי קבוצות. הקבוצה האחת עלתה עם דעאל על הגשר והקבוצה השניה התרכזה עם מאיר רוטר בסמוך לנק' המפגש של נחל בזק עם הירדן שם צפינו לכיוון יבש גלעד ושמענו על הקשרים בין אנשי יבש ושבט בנימין ועל גבורתם במלחמה בה נפלו שאול ובניו. בסיום ההסבר התחלפו הקבוצות זו ירדה וזו עלתה.

תודה לדעאל לוי על היוזמה להוצאת הטיול, הלוואי וירבו כמוך. תודה על בניית המסלול ההדרכה וגיבוש נבחרת המדריכים החלומית.

תודה ללוי גדעון על מסלול ההכנה, סידור התפילה וההדרכה.

תודה למאיר רוטר על העבודה העיקשת להשגת האישורים הבטחוניים המורכבים, על ההכנה ועל ההדרכה.

תודה לז'אבו ארליך על מסלול ההכנה ועל התמיכה בהפקה.

תמונות באדיבות: עמית אררט ניר כוהן משה שלמה ליס יעקב גנץ

בעמיתות, עו"ד איתי קצב itaikzv@gmail.com

אלבומי התמונות[]

Advertisement