המפה נטענת...
המפה נטענת...

מבט מקרוב

מבט מעל

מראה כללי 2012

המבנה המרכזי 2012

צילום אויר של החווה - 1917 "תצ'א של מרחביה המבצר הצלבני, אהלי הטייסת ושדה התעופה" המקור

מודל החווה המקור

הקואופרציה במרחביה הייתה חווה קואפרטיבית שהוקמה בעמק יזרעאל בשנת 1911 (כ"ד בטבת ה'תרע"א), על פי רעיונותיו של פרנץ אופנהיימר והתקיימה עד שנת 1918.

הקואופרציה במרחביה הייתה היישוב העברי הראשון בעמק יזרעאל והקואופרציה החקלאית הראשונה בארץ ישראל. כיום היא נמצאת בשטחו של קיבוץ מרחביה ונחשבת לאתר לאומי המוגן על פי חוק.

תולדות הישוב[עריכה | עריכת קוד מקור]

היישוב מרחביה הוא היישוב היהודי הראשון שהוקם על ידי חלוצים יהודים בעמק יזרעאל. בשנת 1910 עלתה למקום לראשונה "קבוצת כיבוש" מאנשי "השומר" ופועלים, אנשי העלייה השנייה. בראשית שנת 1911 נוסד היישוב כ"קואופרציה" על פי רעיונותיו של הכלכלן והסוציולוג היהודי-גרמני פרופ' פרנץ אופנהיימר, אשר הצליח להלהיב את בנימין זאב הרצל ואת משתתפי הקונגרס הציוני ה-5, אשר גם הקצו את הסכום הדרוש להקמת הקואורפציה. ה"קואופרציה" על פי אופנהיימר הייתה אמורה להיות משק שיתופי שחבריו מקבלים שכר דיפרנציאלי, כל אחד על פי תרומתו. הקואופרציה במרחביה הוקמה בסיועם של ארתור רופין, יהושע חנקין, בנק אנגלו-פלשתינה ואליהו בלומנפלד.

תכנון ה"חצר"[עריכה | עריכת קוד מקור]

מתכנן "החצר הגדולה" בקואופרציה היה ידידו של פרופ' אופנהיימר, אלכסנדר ברוולד, אשר תיכנן גם את הטכניון בחיפה ובניני ציבור רבים אחרים בארץ, גם הקים וניהל את הפקולטה לאדריכלות בטכניון.

מושב הטייסת הגרמנית[עריכה | עריכת קוד מקור]

בקואופרציה התגוררו, בשנים 1917-1918, קציני הטייסת הטייסת שנשלחה כדי לסייע בידי הטורקים במלחמת העולם הראשונה, אשר גם צילמו, לראשונה, את מרבית ארץ ישראל מהאוויר.[1]

פירוק הקאופרציה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הקואופרציה התפרקה בשנת 1918 בשל נגישות הטורקים, המחלות הקשות, וכן קשיים כלכליים וחברתיים שונים. במקומה התקיימו מספר קבוצות להכשרה חקלאית. ביניהן בלטה קבוצת משוחררי "הגדודים העבריים" (אשר באו כדי לסייע בידי גנרל אלנבי, מפקד חיל המשלוח הבריטי, לכבוש את ארץ ישראל). לקבוצה זו השתייכו גם מוריס וגולדה מאירסון (לימים גולדה מאיר, ראש ממשלת ישראל) בשנים 1921-1925.

הקמת מרכז המבקרים[עריכה | עריכת קוד מקור]

בשנת 1929 עלה למקום קיבוץ השומר הצעיר מרחביה, השומר ומטפח את מבני הקואופרציה עד היום. בין היתר הוקם במקום מרכז מבקרים בשם "החצר הגדולה במרחביה" המספר את סיפור הקואופרציה בטקסט, תמונות, סרט הדרכה וכן באתר אינטרנט. המקום נחשב מבנה לשימור של המועצה לשימור אתרים - פתוח רק בתיאום מראש.

תמונות היסטוריות[עריכה | עריכת קוד מקור]

לקט תמונות ממרכז המבקרים[עריכה | עריכת קוד מקור]

Picture from merchavia.jpg

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכה | עריכת קוד מקור]

  1. ראו בספר "מבט ועוד מבט על ארץ ישראל", מאת פרופ' בנימין זאב קידר