פריחת אמריליס יפהפה Hippeastrum 'Benfica' ביום העצמאות בקדומים - ממשתלת מאירה

פריחת אמריליס יפהפה ביום העצמאות בקדומים - תשע"ב

הִיפֵהַ‏סְטְרוּ‏ם (Hippeastrum) הוא סוג של צמח נוי, גיאופיט רב שנתי . על הסוג נימנים 70-75 מינים וקרוב ל-600+ בני כלאיים הגדלים מפקעות, כולם שייכים למשפחת ה"אמרילידקאה" (Amaryllidaceae) שמקום גידולם הטבעי הוא באזורי אקלים טרופי ואקלים סוב-טרופי של אמריקה מארגנטינה בדרום עד למקסיקו ובאיי אמריקה המרכזית . מינים אחדים מאופיינים בשל צורתם הגנדרנית .

הצמחים פופולריים ובעלי משתלות ומוכרי פרחים נוהגים לכנות אותם בשם אמריליס יפהפה, פרח הגדל בטבע בדרום אפריקה. ואילו הצמח "היפהסטרום" , כאמור, מקורו הוא מדרום אמריקה ומרכזה. פריחתו הפתאומית של הצמח וצבע הארגמן העז של פרחיו יוצר במקום הימצאו אווירת חג ולכן מחירו של הצמח, במקומות מסויימים, עולה פלאים, לפני כל חג, בתנאי שיובטח כי יפרח במועד.

כללית[עריכה | עריכת קוד מקור]

ה"היפהסטרום" הוא צמח פקעת פופולרי הגדל בתוך הבית. הפקעת היא עדינה ואין לחשוף אותה לקור. חוץ מהגבלה זו, הצמח הוא נוח לגידול ונותן פיצוי נאה למאמץ נמוך. בייחוד לאלה האוהבים פריחה בבית: בארצות חוץ - בחודשי החורף בארצנו - באביב. בכמויות אפשר למצוא את הצמח בגינות. ל"היפהסרום" שושנת עלים ירוקים ופרחים בצבע ארגמן או ורוד. גודלן של הפקעות הוא בקוטר של 5-12 ס"מ. הפקעת מפתחת שנים עד שבע גלדים [1] וכך הפקעת המלאה היא בגודל שך 30-90 ס"מ אורך ו-2.5-5 ס"מ רוחב. מבנה הצמח הוא חלול, 30-75 ס"מ גובה , 1-2 ס"מ קוטר. מספר הפרחים תלוי במין, 2 עד 15 פרחים, בגודל של 13-20 ס"מ כל אחד.לכל פרח 6 אבקנים: 3 חיצוניים ן-3 פנימיים. לפקעת של הצמח דרושה קרקע אורירית וככל שהטמפרטורה החיצונית גבוהה יותר על הקרקע להיות מאוווררת יותר.

גידול לנוי[עריכה | עריכת קוד מקור]

מעת הטמנת הפקעות עד הפריחה עוברות שלוש שנים. על הפקעת לגדול באזור מוצל למחצה. יש חשיבות לשימוש במצע איכותי ומנוקז כהלכה. הצמח זקוק להשקיה מועטה. את הפקעת יש לשתול כשהיא מגיעה עד פני האדמה. הצמח הוא רב שנתי ויש להזהר שלא לפגוע בשורשים הבשרניים.

הערות שוליים[עריכה | עריכת קוד מקור]

  1. הבצל בנוי שכבות-שכבות של גלדים; הגלד הוא למעשה גלגול של עלה, שעבר התמחות לשמש כאיבר אגירה, ובהתאם התעבה ואיבד את הכלורופיל

גלריה של תמונות[עריכה | עריכת קוד מקור]

פריחה של שלושה פרחים מזויות שונות.

וגם לבנים[עריכה | עריכת קוד מקור]

מכונים :Hippeastrum ambiguu