המפה נטענת...
המפה נטענת...

מבט מקרוב

מבט מעל

אנדרטת_המנזר_הרוסי._הסברים_על_הקרבות._אלון_שבות_ברקע מקור הצילומים הוא אלבום התמונות של הצלם זאב רוטקף, הנמצא באתרו zevrothkoff.com בתוית טיולים

בעקבות טיול של עמיתים לטיולים.
מסלול למשפחות מיטיבות לכת בעמק הברכות - מקום הקרב החמישי משמונת קרבות החשמונאים, בקרב זה נפל אלעזר בן מתתיהו בהיקברו תחת הפיל.

הדלקת נר ראשון של חנוכה בבי"ח (מוסתשפא) אל ערוב - בית אל ברקה: "בית-הברכה" יתקיים בע"ה ביום ראשון כד' כסלו תשע"ו (6.12.15) לו"ז 15:00-17:30 בהובלת יאיר הרשלר

תאור המסלול: נפתח במור"ק תש"ח במנזר הרוסי, נלך על קו הרכס בתוך המטעים של קיבוץ מגדל-עוז, נצעד בעמק ברכות ונלמד על קרבות המכבים בני חשמונאי באזור גוש עציון. נסיים עם טקס הדלקת נר ראשון של חנוכה בבי"ח (מוסתשפא) אל ערוב - בית אל ברקה: "בית-הברכה".

המפקד היה משורר, הלוחמים היו בני 18-17. לוחמי תש"ח בתוך המנזר, בעת הפוגה בקרבות // צילום: באדיבות בית הספר כפר עציון "ישראל היום" -לשבור את שתיקת המנזר

על הגבעה[עריכה | עריכת קוד מקור]

המסלול - מסומן בצבע סגול

גבעת המנזר הרוסי (דיר שער). גובהה 954 מ'. ממנה תצפית רחבה על הסביבה, בעיקר לכיוון עמק הברכה ולכביש הראשי ירושלים חברון. במערבה נמצא כיום מחנה צבאי, על המקום בו עמד המשלט הרוסי .

בפסגה ובמורדותיה נתגלו שרידי כנסייה ביזנטית מן המאה ה- 9, וברצפת הפסיפס שלה כתובת הקדשה ביוונית. מערות חצובות בסלע המעוטרות בצלבים. במדרון הצפוני מערבי ישנה מנהרה תת קרקעית באורך של כ- 40 מ'. מתחת לפסגה, גתות ובית בד. תחנה של המיל ה- 13 ובה אבן מיל, בכביש הרומי הראשי מירושלים לחברון, ועוד. חלק ממצאים אלו נמצא בתוך שטח צבאי ואין גישה אליהם.

מקור השם[עריכה | עריכת קוד מקור]

בשנת 1892 בנתה כאן הכנסייה הפרבוסלבית הרוסית מנזר הנקרא בערבית דיר א- שער. הוא שימש אכסניה לעולי רגל נוצרים. במקום שכנו נזירים אחדים, שעסקו גם בחקלאות. לימים הוחכרו המנזר ואדמותיו למשפחה ערבית מבית לחם.

תולדות המקום[עריכה | עריכת קוד מקור]

בפרעות תרפ"ט (1929) נמלטו אל חומותיו פליטי הישוב מגדל-עדר עד להצלתם על ידי ערבי מכפר בית-אומר. בשנים תרצ"ו-תרצ"ח (1936-8) התגוררו בו חלק מפועליה של חברת אל-ההר שהתייסדה על ידי ש.צ. הולצמן. במלחמת העצמאות חכר את המקום פיקוד הגוש, הפך אותו למשלט חשוב והטריד את התחבורה הערבית בכביש הראשי. לאחר נפילת הגוש הרסו הערבים את המנזר ועקרו את מטעיו. היום נמצאים במקום שרידים של יסודות מבנה המנזר ושרידים של שער האבן הגדול שהיה בחומה שהקיפה את הגבעה. במורדות הגבעה נמצאים המטעים של קיבוץ מגדל עוז .

תמונות מהאתר הגבעה[עריכה | עריכת קוד מקור]

מקור הצילומים הוא אלבום התמונות של הצלם זאב רוטקף, הנמצא באתרו zevrothkoff.com בתוית טיולים

נוף עמק הברכה[עריכה | עריכת קוד מקור]

על המנהרה[עריכה | עריכת קוד מקור]

(שרטוט המנהרה וחלק מן הפרטים מתוך "הר חברון - סקר נוף ומסלולי טיול" - מנחם מרקוס ודוד עמית) ראו בקישור להלן:

בי"ח (מוסתשפא) אל ערוב - בית אל ברקה[עריכה | עריכת קוד מקור]

ראו כאן - בי"ח (מוסתשפא) אל ערוב - בית אל ברקה
לפי ויקי "עמוד ענן וכתבה בעיתון הארץ