פנים המבנה

המרכז העולמי למורשת יהדות צפון אפריקה נמצא בשכונת מחנה ישראל, שהוקמה ב-1868 עבור בני העדה המערבית - עולים מארצות המגרב - מרוקו, תוניסיה ואלג'יריה. המוזיאון, נבנה היכן ששכן בית הכולל, כנראה הראשון בבתי השכונה. הבניין שופץ עם החלטה לשמר את צורתו החיצונית של הבית יחד עם הרחבת אופקים אל חיי הקהילות המגרביות בגולה.

המקור: אתר מפה

history[עריכה | עריכת קוד מקור]

ארגון קהילות יהודי צפון אפריקה אשר נוסד בשנת 1854 בעיר ירושלים, ראה גולת כותרת וחוב היסטורי בייסודו של המרכז למורשת יהדות צפון אפריקה, במבנה שנבנה על-ידי ועד העדה המערבית במאה ה-19, תחת הנהגתו של הרב דוד בן שמעון (המכונה הצוף דב”ש).

יחודיותו של מבנה המרכז העולמי משתקפת בשילוב בין הבנייה העתיקה שאפיינה את ירושלים של המאה ה-19 לארכיטקטורה ולעיצוב האנדלוסי אשר השפיע על מדינות צפון אפריקה ובחיבור בין מזרח למערב ובין חדש לישן. עוצמתו ועושרו של המבנה בין ארבעת הקומות כמו גם צניעותו החיצונית, ממחישים את אופי תרבותה ומורשתה של יהדות צפון אפריקה אשר עבורה משמש מבנה זה מרכז תרבות ומוקד תיעוד ושימור של מורשת מפוארת זו.

בחצר המרכז העולמי הוקם גן אנדלוסי בו בוצעו עבודות מוזאיקה ייחודיות. בצדו הדרומי של הגן עוצבו ארקאדות המעוטרות בעיבודי מוזאיקה מיוחדת ולאורכו מותקנות שלוש מזרקות מרוקאיות אוטנטיות המחוברות בתעלת מים הזורמים באופן קבוע.

המרכז העולמי למורשת יהודי צפון אפריקה בירושלים, הינו מרכז התרבות והמורשת היחידי בארץ של יהדות צפון אפריקה ובפעילויותיו לוקחים חלק מרכזי וחשוב, אישי ציבור. בין הפעילויות במרכז פועלים המכון לחזנות ופייטנות, תצוגות מתחלפות וקבועות המציגות את ההיסטוריה והמורשת של יהדות צפון אפריקה, מאגר אור-קולי המאגד בתוכו סרטים, מוזיקה, ביבליוגרפיה ותמונות המספרות את סיפורם של יהודי צפון אפריקה ומורשתם, ספרייה מיוחדת, כנסים וסמינריונים.

המרכז העולמי למורשת יהודי צפון אפריקה ע”ש דוד עמר, הוקם מתוך אמונה ותקווה שישמש אבן שואבת לכל ערכי התרבות, המסורת, הפיוט, החזנות והתפילה, הלבוש והמאכלים תוך שימת דגש על בית אבא.