המפה נטענת...
המפה נטענת...

מבט מקרוב

מבט מעל

מראה כללי

מוֹנְטֶה אַרְצִ'י הוא רכס מבודד במישור Uras במישור של Campidano בנפת אוריסטנו. הגובה המירבי שלו הוא 812 מטר מעל פני הים.

ברכס שלוש הפסגות וולקניות:Sa Trebina Longa (812 m), Sa Trebina Lada (795 m) e Su Corongiu de Sizoa (463m) שלוש הפסגות הסלעיות יוצרים סוג של חצובה ממנו את שמו של Sa Trebina.

המעטפת של מונטה ארצ'י נוצר על ידי יציקה לבה בזלת תוך עמוד השדרה שלה היא trachite - aphanitic to porphyritic texture.

אובסידיאן[עריכה | עריכת קוד מקור]

8.jpg

אובסידיאן היא זכוכית וולקנית שחורה ומבריקה. אפשר לעשות ממנה סכינים, מגלים וגרזיני אבן. חומא האובסידיאן יפה ומבריק, קשה, חד ושביר יותר מאבן צור.

על הקרקע מתנוצצים מיליוני שברים של אובסידיאון. גם כלים מעובדים ניתן למצוא מהחומר השחור. האובסידיאון מיוצא למקומות רבים בים התיכון, אולי גם לארץ ישראל. אדם זרטל מעורר את השאלה כיצד נעשה הייצוא, באזור אין נמלים. (אדם זרטל) למונטה ארצ'י יש חשיבות היסטורית לאתר כרייה פרהיסטורי בגלל המינרל אובסידיאן, המצויה בשפע במחצבים . אובסידיאן היה מתאים יותר לייצור כלי צור וכלי נשק. זכוכית וולקנית זו סייעה ליצור ולצמוח עסקים בחו"ל של סרדיניה, שהובילו את אנשי הקשר עם עמים רחוקים, שימושיים להיווצרות של ציביליזציה גדולה הראשון.

בעיר פאו אתה יכול לבקר במוזיאון אובסידיאן.

גם במונטה ארצ'י מחצבות פרלייט - leghe ferro-carbonio

יש תחנת כוח של אנרגיית רוח שמעולם לא עבד, כעת בתהליך של להיות מפורק להחליף את המגדלים וטורבינות רוח, עם הטכנולוגיה העדכנית ביותר.

הערים למרגלות ההר[עריכה | עריכת קוד מקור]

Ales, Marrubiu, Masullas, Mogoro, Morgongiori, Palmas Arborea, Pau (Italia), Santa Giusta (Italia), Siris (Italia), Usellus, Villaurbana, Villa Verde.