Family Wiki
Advertisement
המפה נטענת...
המפה נטענת...

מבט מקרוב

מבט מעל

מערת המיסתור בחרבת רומא. צילם:שבתאי שירן

מערת המסתור בחורבת רומא מאת:שבתאי שירן – "מורשת הגליל" שאל [רבי יהושע בן לוי] [את אליהו הנביא]: מתי בא המשיח?
השיב לו: שאל אותו בעצמו.
[שאל]: והיכן הוא יושב?
[השיב לו]: בפתחה של רומי.
[הוסיף לשאול]: ומהו סימנו?
[השיב אליהו הנביא]: יושב בין עניים סובלי חולאים, וכולם מתירים וקושרים [את תחבושותיהם] בפעם אחת, רק הוא מתיר וקושר אחת אחרי השניה, כדי שאם יצטרך להגיע, לא יתעכב. הלך אליו [ריב"ל] וכו’…(סנהדרין צ"ח ע"א בתרגום לעברית.)

מה למשיח ולרומא[]

הרבה פעמים שמענו את האגדה הזאת ותמיד עולה השאלה מה למשיח ולעיר רומי, מה לריב"ל ולעיר רומי ? ואכן היו שפרשו שהכוונה לעיירה רומא ששכנה בבקעת בית רימון. האמנם בבקעת בית רימון ישב משיח והמתין? לאליהו פתרונים, בכל אופן הפעם נשים פעמינו לחורבת רומא לאיתור שרידי העיר היהודית.

העיירה רומא מוזכרת גם על ידי יוסף בן מתיתיהו ואחריו הפליאו לעשות גבורה שני האחים נטירא ופיליפוס, אנשי כפר רומא, גם הם ילידי הגליל, כי קפצו אל תוך הלגיון ...ובכל מקום אשר פנו שמה הפיצו את כל האויבים מפניהם. (מלחמת היהודים, ג' ז')

מערת המיסתור ברומא[]

מסתבר איפה שאנשי רומא הצטרפו למלחמה ברומים בתקופת המרד הגדול, העדויות הארכיאולוגיות מאתרות במקום מערות מסתור מן הסוג שאנו רגילים למצוא באזור השפלה ואשר שימשו את לוחמי בר כוכבא. השאלה האם מערות המסתור ברומא נחפרו במסגרת ההכנות למרד הגדול או אולי במסגרת ההכנות למרד בר כוכבא נשארה פתוחה שכן לא נמצאו במערות ממצאים היכולים לתארך את זמנה במדויק.

בקעת בית רימון[]

בקעת בית רימון מוכרת לנו היטיב כמקום בו התכנסו שבעה זקנים לעבר את השנה אחר מרד בר כוכבא (ירושלמי, חגיגה פ"ג דף עח טור ד /ה"א) , היא מוכרת לנו גם כמקום בו ביצע אנדריאנוס שחיק עצמות את אחד ממעשי הטבח הגדולים ביותר. (איכה רבה פרשה א ד"ה מה על אלה) הישוב המוסלמי רומאנה והישוב הבידואי רומת אל הייב (רומת של שבט הייב) משמרים את השם הקדום בית רימון.

המסלול:[]

מצומת המוביל נסע בכביש 77 לכיוון צומת גולני כעבור כ- 7 קילומטרים נפנה שמאלה לכפר הבדואי רומת אל-הייב.

שבט אל-הייב התיישב בשלהי התקופה העות'מאנית בשולי עמק החולה. בימי המנדט הבריטי עברו חלק מבני השבט לכפר טובא, וחלקם נדדו לרומת אל הייב. השבט ידוע בקשריו הטובים עם צה"ל ובאחוזי ההתגייסות הגבוהים שבו, אחת מבנות השבט אמירה אל-הייב מן הכפר טובא עשתה הסטוריה בשנת 2003 כאשר התגייסה לצה"ל כלוחמת במשמר הגבול.

נמשיך בנסיעה בתוך הכפר עד חלקו הצפון-מערבי. כאן נפנה שמאלה אל דרך העפר שתביא אותנו אל ח'רבת רומא, שם נזהה בור מים מוקף בגדר, לידו הכניסה למערת המסתור. פתח תמים למראה, צר ולא מסומן.

לאחר שעברנו את מחסום הברחשים בכניסה הצרה והגענו לחדרון בו נדליק את הפנסים ונסתכל סביב נראה מספר מחילות היוצאות מן החדרון. מערת המסתור מכילה מבוכים מתפצלים רבים באורך מסתכם של מאות מטרים כאשר ההתקדמות בחלל המחילות נעשית ברובה בזחילה או בהליכה על ארבע. בין מחילה אחת לרעותה נמצאים חדרים המאפשרים להתישב או להסתובב במידת הצורך. בקירות המחילות שקעים שבנו החוצבים הקדמונים לנרות שמן, ננצל אותם להותיר אחרינו פנסים קטנים שיסמנו לנו את הדרך חזרה, מן הסתם נפגוש במחילות "דיירים" לא כל כך נחמדים כמו עטלפים או עלוקות.

בסלע חרותים חצים המורים את המסלול. לא כדאי לסמוך רק עליהם. חובה לנקוט אמצעי זהירות מקובלים כמו תאורה (מינימום שני פנסים), חבל לסימון המסלול, פנסים קטנים או נרונים לסימון המסלול בו הלכנו. אין קליטה סלולרית בתוך המחילות, אין להכנס לבד ורצוי להשאיר חבר נוסף בכניסה לביטחון.

לאחר הביקור במחילות ניתן להמשיך בדרך העפר מזרחה לכוון הכפר רומאנה. מכאן מסתעפת דרך כורכר צפונה, החוצה את בקעת בית נטופה לרוחבה לכוון עראבה, נחצה בגשר את התעלה הפתוחה של המוביל הארצי ונטפס לכביש המצפים ליד אבטליון שם נפנה מערבה לכוון יודפת וצומת משגב.

המסלולים אים מסומנים ולכן מומלץ לעשות מסלול זה בהדרכת מדריך מוסמך! למי שלא מכיר את הסביבה מומלץ לצאת לסיור עם מדריך הקש כאן ותגיע לאתר הדרכת טיולים מורשת הגליל - טלפון 0523246827 - באתר לקט הצעות לסיורים נוספים

Advertisement