Family Wiki
Advertisement

נכתב על-ידי סמדר בקר ב:facebook

כמה דברים שאולי לא ידעתם על יהדות צ'כיה

זרקור על יהדות צ'כיה - אתר מיוחד של מוזיאון העם היהודי בבית התפוצות ובו ציר זמן הסטורי, קהילות, שמות משפחה, אלפי תמונות ועוד https://spotlight.bh.org.il/czech/he

  1. מתי החלו יהודים להתיישב בצ'כיה? מקורות היסטוריים שונים מתעדים התיישבות יהודית במורביה ובבוהמיה (הרפובליקה הצ'כית של היום) כבר במאה ה-10 לספירה. יצירות של מלומדים יהודים מתקופת ימי הביניים – למשל "ערוגת הבושם" של אברהם בן-עזריאל, שחי בפראג, ו"אור הזרוע" מאת יצחק בן-משה, יליד בוהמיה – מלמדות כי לא זו בלבד שהיהודים חיו במרחב הצ'כי, הם אף דיברו וכתבו בשפה הצ'כית.
  1. טעות נפוצה מייחסת את הולדת הפרוטסטנטיות למרטין לותר. אבל האמת היא, שכפי שהרצל לא המציא את הציונות, כך לותר לא המציא את הפרוטסטנטיות. יאן הוּס היה מתקן דתי בוהמי ומגדולי הוגיה של התנועה ההוסיטית, שהטרימה את הפרוטסטנטיות ברעיונותיה. למשל, האמונה בתנ"ך ובגיבוריו כמקורות סמכות דתיים בלעדיים. יהודים רבים האמינו כי ההוסיטים הם שליחי האל, שבאו לעולם במטרה למגר את הכופרים הקתולים. בעקבות תמיכתם ביאן הוּס, שהועלה על המוקד בידי הקתולים בשנת 1415, גורשו היהודים מחמש ערי כתר במורביה בשנת 1454. הערים הללו נותרו סגורות בפני יהודים עד אמצע המאה ה-19.
  1. מלך בוהמיה, הקיסר רודולף השני, נחשב לעוף מוזר. האיש, שסבל רוב חייו מדיכאון עמוק, אחז בתחביבים מוזרים, ובכללם איסוף אנשים נמוכי קומה לצורכי שעשוע והקמת גדוד ענקים מיוחד בצבאו. יחד עם זאת, רודולף השני חיבב את היהודים. בתקופתו הוכפל מספר היהודים בפראג, והופיעו בצ'כיה בתי-הדפוס היהודיים הראשונים, שהדפיסו כתבים, שהתאפיינו בטיפוגרפיה מרהיבה ובאיורים ייחודיים. הבולט מכולם היה "הגדת פראג", שהודפסה בבית-הדפוס המפורסם של גרשון בן שלמה הכהן.
  1. אחד מענקי המחשבה היהודית בכל הזמנים היה רבי יהודה ליווא בן-בצלאל, הידוע בכינויו "המהר"ל מפראג" (1520–1609). גדולתו מרשימה שבעתיים לנוכח העובדה שהיה אוטודידקט. בנוסף לכך המהר"ל היה מיסטיקן בעל דמיון מפותח, שברא את אגדת "הגולם מפראג": ברייה מלאכותית, עשויה חומר, שהמהר"ל הפיח בה כביכול רוח חיים כדי שתגן על יהודים מעלילות דם ומרדיפות. "הגולם" הצית את דמיונם של סופרים רבים ונחשב כיום לאחד המיתוסים המכוננים של עולם המיסטיקה, ואף של סוגת המדע הבדיוני.
  1. במחצית השנייה של המאה ה-17 החלו יהודי צ'כיה להשתלב בחברה הכללית. אחד הביטויים לכך היה הקמת הגילדות של בעלי המלאכה היהודים. הסוחרים היהודים העתיקו את הדגם של הגילדות הנוצריות, גיבשו שורה של תקנות שהסדירו את נורמות המסחר ביניהם, ואפילו החזיקו בדגל ובסמלים שייצגו אותם בירידים השונים. מסמך רשמי משנת 1729 מלמד על 2,300 בעלי מלאכה יהודים שהיו מאוגדים בגילדות המקצועיות בפראג, ובכללם 158 חייטים, 100 סנדלרים, 39 כובענים, 20 צורפים, 37 שוחטים, 28 ספרים ו-15 מוזיקאים.
  1. עלילות הדם נגד יהודים לא פסחו על צ'כיה. בשנת 1898 נאשם צעיר יהודי בשם ליאופולד הילזנר בשיסוף גרונה של נערה צ'כית ליד העיירה פולנא ובשימוש בדמה לאפיית מצות. הילזנר נמק בכלא עד ששוחרר בחנינה בשנת 1916. באותה תקופה התפשטו בצ'כיה רעיונות התנועה הציונית, בעיקר באמצעות סטודנטים יהודים ממורביה שלמדו בווינה, בירת האימפריה האוסטרו-הונגרית, שצ'כיה הייתה אז חלק ממנה. לימים צמחו כמה מהם להיות מנהיגים חשובים בעולם היהודי, בניהם שמואל הוגו ברגמן, הרקטור הראשון של האוניברסיטה העברית, והסופר מקס ברוד.
  1. אפרופו מקס ברוד. לאחרון היה חבר, אחד פרנץ קפקא, שלפני מותו ביקש מברוד שישרוף את כל כתביו אחרי שימסור את נשמתו לבורא עולם. לשמחתו של העולם כולו, ברוד לא עמד בהבטחתו, והקדיש את כל ימיו לאחר המלחמה להדפסה ולהפצה של כתבי חברו הקרוב. יצירות מופת כגון "הגלגול", "המשפט" ו"הטירה" הפכו לאבני יסוד של הספרות המערבית, ושמו של קפקא הפך לשם נרדף לאדם המודרני האבוד בסבך של מוסדות אטומים שהולכים וסוגרים עליו.
  1. ביום חתימת "הסכם מינכן" (29 בספטמבר, 1938) עמד ראש ממשלת בריטניה וילט צ'מברליין בשדה התעופה בלונדון ונופף בגאווה בהסכם "השלום" שכרת עם היטלר. בעודו אוחז במטריה השחורה המפורסמת, שהפכה מאז סמל לכניעה, פלש הצבא הנאצי לחבל הסודטים בצ'כיה - אירוע שהוביל לתחילתה של מלחמת העולם השנייה כעבור פחות משנה, ב-1 בספטמבר 1939.
  1. כמה חודשים אחרי סיפוח חבל הסודטים גורשו היהודים משטחי בוהמיה ומורביה וכל רכושם הוחרם. עד אוקטובר 1941 עזבו את צ'כיה כ-27 אלף יהודים שהפכו לפליטים ברחבי צ'כוסלובקיה. השלב השני החל ב-24 בנובמבר, אז יצאו מצ'כיה 122 רכבות ועליהן 73,608 יהודים שהובלו לגטו טרזינשטאט ומשם אל תאי הגזים. כ-250 אלף יהודים צ'כים נרצחו במהלך המלחמה.
  1. מורשתם התרבותית של יהודי צ'כיה מונצחת במוזיאון היהודי המפורסם בפראג, שתולדותיו כרוכות בסיפור יוצא דופן: בתקופת מלחמת העולם השנייה ביקשו הנאצים לשמר אתר עתידי כ"מוזיאון אקזוטי של הגזע הנכחד", שנועד להנציח את מורשתו של העם שיושמד עם השלמת "הפתרון הסופי". הנאצים האמינו כי המוזיאון ישמש לתעמולה אנטישמית ולהצדקת מעשיהם. ביעילות גרמנית אופיינית נאספו ונבזזו חפצי אמנות יהודיים מ-153 קהילות, ומלאי המוזיאון כלל כ-100 אלף יצירות אמנות. צוות המוזיאון – שרובו נספה לימים בשואה – תיעד בקדחתנות ובזריזות את חייהן של הקהילות היהודיות בצ'כיה. האוצר התרבותי שהותירו אחריהם האנשים הללו ועבודתם המסורה כשחרב הקלגס מונחת על צווארם הם עדות לעוצמתם ולמסירותם, וגל-עד רוחני לזכרם.

Advertisement