כתמה עבת שורש משדה רחוב נחלה בקדומים כיסלו תשע"ה

כְּתֵמָה עֲבַת-שָׁרָשִׁים ( Leontodon tuberosus) - צמח בעל ציצת שורשים מעובה ושושנת עלים הפורח כבר החל מראשית החורף. כלל האוכלוסיה פורחת במשך חצי שנה, מנובמבר עד מאי.

זיהוי: פרחים צינוריים צהובים-כתומים וגבעול הפרח מכוסה שערות כהות.

לזרעים 2 צורות: הפנימיים מותאמים להפצה למרחק באמצעות ציצית מפותחת של שערות מנוצות בראשם; החיצוניים חסרי ציצית כזאת, בראשם נזר מצוייץ בלבד.

המין ים-תיכוני, שכיח, נפוץ ברוב אזורי הארץ פרט לדרום הנגב ומרכזו . בסוג עוד מין או שנים שאינם גדלים בארץ אלא בסביבתה, בארצות אחרות סביב הים התיכון. המקור: אתר צמח השדה- כתב מייק לבנה

"רוצים להיות שונים..?[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרחים בעלי צבע צהוב הם הנפוצים ביותר בצמחיית ארצנו. אולם, בעונת הסתיו הצבע הצהוב נדיר ביותר ורק מינים מועטים פורחים בצהוב; הכתמה עבת-השורשים היא השכיחה מבין צהובי הפרחים בעונה זו. הכתמה שייכת לקבוצת מינים במשפחת המורכבים להם תפרחות צהובות דומות מאוד וקשה להבדיל בניהן. בדרך כלל מיני צמחים הגדלים בכפיפה אחת מגדלים פרחים בעלי צורה וצבע שונה - בלשון האנשה נאמר, "הם רוצים להיות שונים זה מזה" וכך הם עוזרים לדבורים המבקרים בהם להבדיל בין המינים השונים ולבצע האבקה יעילה.

פרוש השם העברי : שם הסוג ניתן לו בגלל צבע הזהב של הפרחים. שם המין מתאר את שורשי האגירה העבים של הצמח.

שימושים:[עריכה | עריכת קוד מקור]

צמח מאכל. את העלים הצעירים אפשר לאכול טריים בסלט או מבושלים. טעמם של העלים מריר מעט. את השורשים אוכלים קלויים או מבושלים. אוספים את השורשים בסוף האביב, שוטפים היטב, מנקים משרידי עפר וקולים, מבשלים או מטגנים כמו צ'יפס.

אקולוגיה והתאמות[עריכה | עריכת קוד מקור]

יתרונו של צמח הכתמה בציצת השורשים המעובים שלו, שבהם נאגר מזון מתקופת החורף הקודמת; כך יכול עמוד התפרחת לגדול במהירות מיד עם תחילת החורף, ופרחיו הם "הצהובים" הראשונים לפריחה בחורף. על ידי כך הם זוכים באופן בלעדי בחרקים המאביקים המצויים באותה עונה. כלומר, מבחינת מקצב הפריחה נוכל להשוות בין הכלנית - הראשון מן "האדומים" - ולבין הרקפת והיקינתון - הראשונים מן ה"וורודים". לכולם פריחה מוקדמת באמצע החורף, המתאפשרת על ידי שורש האוגר מזון משנה שעברה. בית גידול ותפוצה בישראל - נפוץ בחורש פתוח ובבתות בכל החבל הים-תיכוני. תפוצה בעולם - גדל בכל אגן הים-התיכון.

המקור[עריכה | עריכת קוד מקור]

לקטעים האחרונים: אתר המשרד להגנת הסביבה

גלרית תמונות[עריכה | עריכת קוד מקור]

כתמה עבת-שורשים משדה צפונית מרחוב נחלה בקדומים כיסלו תשע"ה