דרכי היציאה מהגוש - ליד כפר דרום

לא בכל מחיר ענת רוט. הוצאת ידיעות ספרים

תומר פרסיקו כתב על הספר בעיתון הארץ מיום 22 במאי 2014 כך נאבקה מדינת ישראל במתנגדים להתנתקות - . ספר חדש מתאר את ההתגייסות הכללית - הפוליטית, התקשורתית והמשפטית - לסכל כל אפשרות לעצירת פינוי הישראלים מרצועת עזה.

להלן קטעים נבחרים:

הפתיח[עריכה | עריכת קוד מקור]

תיאור ההתגייסות נגד המחאה הכתומה הוא תמרור אדום המצביע על יכולתה של חברה דמוקרטית להשתמש בכל כוחותיה, הממסדיים והחוץ־ממסדיים, כדי להעביר תוכנית פעולה בעלת ממדים ברוטליים, שמטרתה ויעילותה שנויות במחלוקת. כתיבתה של רוט ממחישה היטב עד כמה קל לשנע את דעת הקהל בדמוקרטיה המודרנית ועד כמה אכזרית יכולה להיות היציאה נגד מיעוט לא־קונסנזואלי שמממש את זכותו למחאה.

השילוב[עריכה | עריכת קוד מקור]

"המתנחלים" מעולם לא הוכפשו בצורה כה חריפה. שרון היה מלך ישראל ומה שהוא החליט - החוק. השילוב בין סיקור סלקטיבי וחד ממדי, משטרה שלא בחלה במעצרי שווא ובאלימות ומערכת משפט שמקילה בחשדות השוחד כלפי ראש הממשלה ומחמירה בשיפוט המפגינים לא השאיר למחאה סיכוי. רוט מציירת תמונה עגומה של התקרנפות כמעט כללית, כזאת המזכירה את הביטויים נגד "השמאל הקיצוני" שאנחנו שומעים בשנים האחרונות.

הממלכתיות[עריכה | עריכת קוד מקור]

רוט מבהירה היטב את אופיה של ההשקפה ה"ממלכתית" ואת חוסר ההבנה שלוקה התקשורת הכללית ביחס אליה. אין כל ביטחון שהממלכתיות תעמוד בנסיגות נוספות משטחי ארץ ישראל, בוודאי אם מדובר בנסיגה משטחים ביהודה ושומרון, המקודשים מרצועת עזה. גם עצם משבר הפינוי מעזה סדק עמדה זו, והיא אינה דומה למה שהיתה לפניו. ועם זאת, אי אפשר להבין את התנהלותו של הציבור הציוני דתי בלי להבין אותה.

גוש קטיף