צילום: נעם עביצל

לְשׁוֹן-פַּר מְצוּיָה - מקור שם הסוג "לשון הפר", Anchusa, הוא המילה היוונית ankousa שמשמעה "צבע קוסמטי". כמה ממיני הסוג שימשו בעבר להכנת פודרה לפנים. השם העברי, שהושאל מערבית, מציין את חספוס העלים כלשון הבהמה. במרכז הפרח נמצא מבנה מעין כוכב מחומש ובהיר, המנוגד לצבע הכהה של שאר הכותרת. תוספת שעירה זו הסוככת על האבקנים מגבילה את ניצול הצוף על ידי מאביקים קטנים קצרי לשון, וגם מונעת את מהילתו על ידי טיפות גשם. נוסף על כך, הוצע שזו הגנה על האבקה והצלקת מפני קרינה אולטרה-סגולית.

אורך צינור הפרח (כ-7 מ"מ) מתאים לדבורים ארוכות לשון כמו לדבורת האדמה (בומבוס), המתפשטת לאחרונה בארץ וחוגגת על הפרחים. אולם עומק הפרח גבולי עבור דבורת הדבש. מיני דבורים מהסוג מחושית מתבלבלות בין פרחי הסחלב הפרפרני הרמאי וחסר הגמול לבין פרחי לשון הפר המצויה, ובכך היא אחד מתורמי הצוף המסבסדים את האבקת הסחלב.

כאשר פותחים כמה פרחים לאורכם מבחינים שקיימים שני טיפוסי פרחים. האחד בעל צלקת החבויה בעומק צינור הכותרת ושני דורי האבקנים מעליה, ובשני הצלקת ארוכה ונמצאת בין האבקנים בסמוך לפתח הצינור. מנגנון שכזה מעודד האבקה הדדית בין צמחים מהטיפוסים השונים, אף שאין מניעה גנטית להאבקה באותו הטיפוס.

בספרות מומלצים חלקים שונים של הצמח לאכילה. פרחים צעירים משמשים בטורקיה למרקים וסלטים, ובספרד משמשים עלים צעירים כתוספת לדברי מאפה או לטיגון בחמאה. העלים משמשים לטיפול בטחורים, ולהקלת שיעול וכאבי בטן.

מתוך: אמוץ דפני ונעם עביצל "מכותרת ועד צמרת- 200 מלים על 200 צמחים" הוצאת פרדס. חיפה לרכישה: contact@pardes.co.il על אודות הספר: http://www.pardes.co.il/…