צמח השבוע: לְשִׁישִׁית הַצַּבָּעִים (Chrozophora tinctoria) טקסט: אמוץ דפני צילום: נעם עביצל

34673351 2138013116420801 4759703927321001984 n.jpg

הלשישית היא צמח קייצי שעליו מכוסים בשכבת שערות צפופות המעניקות להם צבע ירוק מאפיר, כך שהם נראים כמכוסים בשכבת אבק. זה מקור שמו הערבי "עוּבֵירָה", שמשמעו "המאובקת". שערות אלו מחזירות קרינה, ובכך מסייעות להקטנת עומס החום על העלה ומקטינות איבוד מים. הפרחים קטנים וחד-מיניים, פרחים זכריים ופרחים נקבים גדלים על אותו הצמח (חד-ביתי) והם מואבקים על ידי נמלים. לפרי צורה ייחודית, הוא מורכב משלוש יחידות תפוחות המחוברות בבסיסן, ומכאן שם הסוג לשישית בשיכול אותיות. עם ההבשלה מתפוצץ הפרי והזרעים ניתזים למרחק, וכך יש סיכוי שכאשר הם ינבטו תוקטן התחרות האפשרית עם צמח האם. עיקר פרסומו של הצמח נובע ממבחר הצבעים שהפיקו ממנו, מימי קדם ועד ימינו אלה, וזה מקור שם המין "הצבעים". את הצבע מכינים ממוהל הצמח, והגוון המתקבל תלוי בשלב הבשלת הפרי (אם הצבע מוכן ממנו), בתוספת מתכות שונות ובתהליך הצביעה. כך אפשר להפיק מבחר צבעים בגוני ירוק, כחול, שחור וארגמן-סגול. צבעים אלו שימשו, בתקופות שונות, לצביעת תרופות, יינות, ליקרים, גבינות, בדים וכן כדיו לכתבי יד בימי הביניים (כך אפשר לגלות זיופים מודרניים!) . לפי אחד המרשמים טובלים את הבד בנוזל שהופק ממיצוי הצמח וחושפים אותו לאדי אמוניה הנוצרים בתסיסת צואת סוסים. כתגובה כימית נוצר צבע ארגמני-סגול שעוצמתו תלויה בעוצמת החשיפה לאדים.

עשב רע[עריכה | עריכת קוד מקור]

עשב-רע חד-שנתי קיצי בשדות שלחין ובגידולי-קיץ. מאפיר, מכוסה כולו בשערות כוכביות גדולות, לא נעימות למגע. העלה ארוך, מעוין צר, נישא על פטוטרת ארוכה. במקום חיבור הפטוטרת לטרף יש בצדו התחתון של העלה 2 בלוטות המפרישות צוף, ונמלים מרבות ללקקו מכאן.

פורח בקיץ, ממאי עד אוקטובר. התפרחות חד-מיניות, אך הצמח חד-ביתי, היינו תפרחות זכריות ונקביות צומחות על אותו פרט. הפרחים אינם בולטים, אך מואבקים על-ידי דבורים קטנות. הפרי כדורי, מחולק בצורה בולטת ל-3. ממיץ הצמח הפיקו צבע כחול יפה, על-ידי חשיפתו לאדי אמון. השתמשו בו לצביעת אריגים ומזונות. גם מהשורשים אפשר להפיק צבע. למעשה הם נצבעים מעצמם בהיחשפם למגע עם האויר. הזרעים שימשו כחומר מעורר הקאה. שכיח מאוד ברוב אזורי הארץ, במיוחד בקרקע כבדה.

תפוצתו העולמית משתרעת בארצות הים התיכון והמזרח התיכון. בסוג 12 מינים, בארץ - 4.

כתב: מייק לבנה