מייל יומי, יום חמישי, א' ראש חודש אדר ב', ל' אדר א' תשע"ו, מספר 67
עלון לידיעות אקטואליות בנושאי: יהדות, עם ישראל וארץ ישראל ועוד

תמונת היום: בית כנסת בעיר טראני בדרום איטליה - היה בעבר הקרוב כנסייה - עד היום יש דמות של הצלוב מוסתרת מאחורי מחיצה - ובעבר אחד מארבע בתי כנסת שהיו בעיר - ראו להלן על "הנוצרים החדשים"

השבת נכריז:"חזק, חזק ונתחזק ![עריכה | עריכת קוד מקור]

בצלאל בן אורי עשה את כל אשר צוה ה' את משה : וכתב ה"תפארת שלמה" מרדומסק: בצלאל לא היה רק אומן שעשה את כל עבודת המשכן וכליו בחכמה. אלא עשה את "כל" אשר צוה ה' את משה. דהיינו : קיים את כל התורה כולה . שכן, עובד עבודת הקודש צריך בעצמו להיות קדוש‎‏‎‎‏‏.

ואת האלף ושבע המאות וחמשה ושבעים עשה ווים לעמודים : ומובא במדרש תנחומא: עם שהוא [משה] עושה החשבון וכו' שכח אלף ושבע מאות וחמישה ושבעים שקל שעשה מהן ווין לעמודים ולא היו נראים... מיד האיר הקב"ה את עיניו ... וראה שהיו עשוין ווין לעמודים. הרבי מקוצק זי"ע אמר : חלקי המשכן וכליו _ שונים היו לפי מעלת קדושתם. לאחר שסיים משה את מלאכת המשכן נתן את דעתו על שורש הדבר: למה זכו אלה , שמנדבותיהם נעשו כלים שקדושתם במדרגה גבוהה, בעוד שנדבותיהם של אחרים נעשו מהם כלים פחותים במעלת הקדושה? והגיע לכלל בינה, שאין משוא פנים בדבר, אלא לפי טהרת המחשבה בשעת הנתינה נחתכו הדברים. על כן התבונן משה בנותנים ועשה חשבון "על כל דבר ודבר שנעשה בסדר". ושם אל לבו, שנותני אלף ושבע מאות וחמישה ושבעים שקל, לא הייתה מחשבתם זכה ושלימה. עמד ותמה מה נעשה מנדבותיהם של אלה. האיר הקב"ה את עיניו : מהם נעשו ווים לעמודים. משל עצמם אין להם קדושה, אבל כשהם מחוברים לעמודי עולם, הרי שעל ידי התחברותם לקדושה יהיו גם הם קודש.

וירא משה את כל המלאכה והנה עשו אתה כאשר צוה ה' כן עשו. ומדוע הכפילות "והנה עשו" ו"כן עשו"? אלא איתא (אבות פרק ד' ,י') "העושה מצוה אחת קונה לו פרקליט אחד , והעובר עבירה אחת קונה לו קטיגור אחד", כלומר, שמכל מצוה נוצר מלאך טוב ומכל עבירה נוצר מלאך רע. אבל ,אמר הרבי ר' זושא מאניפולי, אני עוד לא ראיתי מלאך רע הנוצר מעבירת יהודי, שיהיה שלם באיבריו . אם יש לו ראש אז חסרה לו רגל . אם יש לו רגל חסרים לו הידיים והלב, כי אין כלל בנמצא יהודי שעושה עבירה ברמ"ח אבריו. וכאן מספרת לנו התורה "וירא משה את כל המלאכה והנה עשו אותה _ כאשר צוה ה' כן עשו".בשלמות נפלאה.

השבוע ביום רביעי ליקוי חמה, ומעניין יהיה לראות מה יתממש מכל הנבואות והתחזיות של המקובלים והחוזים בכוכבים. ואנו בפרשת פקודי ובסופה ייאמר : חזק חזק ונתחזק.

שבת שלום ומבורך ונכנסים לאדר ב' וודאי מרבים בשמחה ובשמחה נצא מכל הנבואות השחורות. ובכל מקרה אדר ב' בגימטריה: אור !!!

שאול שיף

אל המזרח הפראי של השומרון עם מדרשת גופנא[עריכה | עריכת קוד מקור]

בקעת בזק- "ויפקדם שאול בבזק"

מסלול מספר 5 בסדרת רוכבי ארץ התנ"ך- טיולי אופניים בשומרון בנימין ובקעת הירדן בהדרכת ברוך אודסר
אל המזרח הפראי של השומרון- אל הר בזק בעקבות מלחמת שאול באנשי יבש גלעד, יום שישי, ח' אדר ב', 18/3
למעוניינים תצא שיירת רכבים בהובלת המדריך מצומת תפוח בשעה 6:15 בדיוק! סעו עם- https://waze.to/li/hsv9ndq3t0 , מפגש בטרמפיאדה לכיוון מזרח.
שעת מפגש: 7:00 בכניסה למחנה תבץ, סעו עם- https://waze.to/li/hsv9pzmvks
ונקפיץ רכבים לכפר מחולה.
בשעה 7:30 נצא ממחנה תבץ, נעבור מתחת בורג' אל מליח ונכנס לואדי יפהפיה המוביל לחורבת איבזיק, נעלה על הדרך הרומית שחיברה בין שכם לבית שאן ומובילה לבזק המקראית ומשם נגלוש לאחר סיפור המקום לבקעת בזק "ויפקדם שאול בבזק" נספר את סיפור הקרב ביבש גלעד שהתחיל בבקעה זו ונגלוש בסינגל יפהפיה בינות לחורש ופריחה מדהימה בואדי אל חשנה, נדבר על ארץ המרדפים נשיר שירים ונגלוש עד לכביש הבקעה.
מכביש הבקעה נרכב על הכביש עד לישוב כפר מחולה.
שעת סיום: 13:00.
אורך המסלול: כ-30 ק"מ
קושי פיזי: בנינוני, קושי טכני: בינוני
קהל יעד: רוכבים מנוסים בלבד.
מפה- מזרח השומרון ובקעת הירדן
יש להצטייד: בפנימית ספייר, 3 ליטר מים לרוכב.
הטיול באישור כוחות הבטחון.
הטיול מותנה ומוגבל במספר משתתפים, מהרו להרשם!

ראו גם

צילומי עץ בודד - עצים ועצים עתיקים[עריכה | עריכת קוד מקור]

עוד על "הנוצרים החדשים"[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב היהודי של סיציליה

בית הכנסת היהודי בפלרמו

ההיסטוריה היהודית עוסקת ביהודים שגורשו מספרד ופורטוגל במאה ה-15, מאות אלפים, מלבד ההמונים שטבעו בים התיכון. לאחרונה מצאתי כי מתנהל דיון היסטורי מעניין בנושא גורלם של "הנוצרים החדשים" - אלו שהמרו את דתם לנצרות, אך הסביבה "לא האמינה" להם ובסרה כי הם ממשיכים בסתר להיות יהודים. היא בלשה אחריהם ובדרך כלל הם התגלו באמצעות סימנים אחדים:

  • בשבתות ומועדי ישראל מצאו אמתלות לא לעבוד
  • ביום הכיפורים וב"צום אסתר" ? נהגו לא לאכול - על כך הלשינו המשרתים
  • בערבי שבתות נעלמו בנסיבות מסתוריות

הסתבר כי קיים היום מידע מפורט על מנהגי "הנוצרים החדשים". חוקר אחד פירסם כבר 20 כרכים על חייהם. בין השאר בה פירוט מדוייק על חיי היהודים במאה ה-16 בנושאים אלו:

  • יצירת קשרי חיתון, חיתון, ברית מילה ואפילו על המיניות.
  • על המזונות שעלו על שולחנם ומה עשו כדי שאורחיהם לא יחשדו בהם
  • על המוות, הקבורה וכל המנהגים הקשורים בעזיבה מן העולם.

המקור לכך הוא הארכיונים של האינקוויזיציה. כל "נוצרי חדש" שנחשד בהעמדת פנים נחקר וההודאה שלו נרשמה במלוא הפירוט, כולל נוסח התפילה, שנאמר במלואו, במחבואים. מובא נוסח עברי ונוסח מאומץ משבת המקום.

פרופ' ראובן בונפיל מהאוניברסיטה העברית בירושלים הרצה על מאמרו של Pier Cesare Ioly Zorattini בנושא : "הנוצרים החדשים בוונציה" או ביתר פירוט : על L’Università degli Ebrei e i conversos nella Venezia del Cinquecento בערב עיון שנערך בירושלים על הנושא:
קונברסוס, מאראנוס (אנוסים) וקהילות יהודיות חדשות בתקופה המודרנית שתקיים במוזיאון יהדות איטליה ירושלים. - לרגל פרסום הספר:
Conversos, Marrani e nuove comunità ebraiche in età moderna. Atti del Convegno internazionale di studi organizzato dal Museo nazionale dell’Ebraismo Italiano e della Shoah A cura di Myriam Silvera, Giuntina editore.

קונברסוס, מאראנוס (אנוסים) וקהילות יהודיות חדשות בתקופה המודרנית מאמרים שהוצגו בכנס בינלאומי שאורגן ע"י המוזיאון הלאומי של יהדות איטליה לזכרון השואה בעריכת מרים סילוורה

המרצה הנכבד הציג נקודת השקפה מיוחדת במינה כיצד יש להתבונן במימצאים ההיסטורים. הוא הישוו את מצבו של החוקר לצופה, המבקר בבתי הקולנוע, מהסוג שהיה מקובל בעבר: אותו סרט מוצג ברציפות פעם אחרי פעם במשך היום. הצופה יכול להכנס לבית הקולנוע באמצע ההקרנה, לעקוב אחרי עלילה מהרגע מנכנס לאולם הקולנוע, להשאר להצגה נוספת ולהשלים את הצפייה בעלילה.

כך קורה לממצאים שהתגלו בארכיוני האינקוויזיציה: תמיד מתגלה "פאזל" אחד בחיי "הנוצרים החדשים" ועל ההיסטוריון להשלים את התמונה במלואה.

הערת העורך: מצאתי כי נושא "האנוסים" ו"הנוצרים החדשים" תופס משקל חשוב בשיח החוקרים, יהודים ולא-יהודים, באיטליה. נעשה ניסיון מעמיק לחקור את הנושא, אולי במטרה להשיבם חזרה ליהדות, אם כי קשה לומר שיש לכך תוצאות. אם כי ניצני קהילות חדשות של נוצרים שהתגיירו יש כבר בסיציליה: בערים פלרמו וסירקוזה. הם נהנים מעידוד ארגון "שבי ישראל".