מייל יומי, יום שלישי, כ"ח אדר א' תשע"ו, מספר 65
עלון לידיעות אקטואליות בנושאי: יהדות, עם ישראל וארץ ישראל ועוד

תמונת היום: מבט מהגדה הצפונית של הקניון - עוד מזכרת מטיול בשנת 1992 - הזז את הסרגל מתחת לתמונה וצפה במלוא רוחב התמונה

פרקי אבות - משנה יומית[עריכה | עריכת קוד מקור]

על מסכת אבות - שמה של המסכת נקבע על שם דברי המוסר שבה שהם אבות למצוות, דהיינו עקרונות יסוד להתנהגות האדם, וזאת על-פי האימרה "דרך ארץ קדמה לתורה". טעם אחר לשם המסכת הוא זה שמביא פירוש המיוחס לרש"י: "מפני שנסדרו הנה דברי אבות הראשונים שקיבלו את התורה זה מזה". פירוש אחר בשם הגר"א, על פי האמור בתחילת מסכת בבא קמא, ש"אבות" מרמז על כך שהדבר כתוב בתורה, ואכן, פירוש הגר"א במסכת זו מתאפיין בהבאת מקורות מהתורה לכל משנה.

מסכת אבות בנויה ממאמרים קצרים של חכמי המשנה - התנאים, כאשר בדרך כלל המאמר המובא הוא המוטו לחיים של אותו תנא, וניתן לראות בו תמצית של השקפת עולמו הייחודית. בין המשניות שבמסכת, ניתן למצוא פתגמים ידועים כגון "סייג לחכמה שתיקה", "אמור מעט ועשה הרבה", "אם אין אני לי מי לי", "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך" ועוד. סדר החכמים המופיעים בפרק ראשון נקבע על פי סדר הדורות, מאנשי כנסת הגדולה, דרך תקופת הזוגות ועד תחילת הנשיאים. מפרק שני נכתבו דברי התנאים, בדרך כלל לפי הסדר בו חיו.

פרקי אבות עעע.png

"מי אתם נוער הגבעות"? סדרת סיורים להכרת המאחזים ונוער הגבעות[עריכה | עריכת קוד מקור]

נוער הגבעות ווו.png

בהדרכת: מדרשת הרי גופנא
בשנים האחרונות נחשפו תושבי מדינת ישראל לא פעם ולא פעמיים באמצעות כלי התקשורת למושג "נוער הגבעות", המעלה הקשרים ואסוציאציות שונות - אלימות, משיחיות, אידיאולוגיה, מרד, דומא, התיישבות, ארץ ישראל השלמה, טרור יהודי, עינויים ועוד.

בסדרת הסיורים "מי אתם נוער הגבעות" נחשף באופן בלתי אמצעי ל"נוער הגבעות" תוך כדי הכרת אזורי השומרון בהם הם חיים ופועלים. נפגוש את בני הנוער, נשמע על ההתיישבות באזור בהווה, ועל האידיאולוגיה שמאחורי האנשים ובמקביל נשמע ונצפה על סיפורי התנ"ך באזור ונספר על ההתיישבות בו בימי קדם.

הסיורים יתקיימו באוטובוס ממוגן ירי צמוד.
קהל יעד: מבוגרים
משך הסיור: כ-10 שעות
דרגת קושי: קל
סוג הסיור: רכוב עם ירידות לאתרים ומאחזים.
ציוד נדרש: תנ"ך, כובע, נעלי הליכה, אוכל.
עלויות: 85 ש"ח לאדם לסיור בודד בתשלום והרשמה עד לתאריך ד' אדר ב', 14/3/16, לאחר מכן התשלום יהיה 95 ש"ח לאדם לסיור בודד.
שימו לב- הסיור מותנה ומוגבל בכמות משתתפים- מהרו להירשם!

לבירורים נוספים: מדרשת הרי גופנא 02-6568894 midreshet.gofna@gmail.com

פרופ' יוסף קפלן: סיפורו של Cristobal Mendez[עריכה | עריכת קוד מקור]

יוסף קפלן אנוסים.png
הסיפור_המוזר_של_Cristobal_Mendez

הסיפור המוזר של Cristobal Mendez

ההרצאה המקורית 15 דקות - למטה ההרצאה המלאה שעה וחצי

CSOC-_Cristobal_Mendez,_alias_Abraham_Franco_de_Silveyra_The_Puzzling_Saga_of...

CSOC- Cristobal Mendez, alias Abraham Franco de Silveyra The Puzzling Saga of...

החוקר הביא דברים המופיעים ברישומי האינקוויזיציה בתיק של "הנוצרי החדש" , Cristobal Mendez או בשמו העברית: alias abraham franco de silveyra. הסברה של החוקר היא כי רישומי האינקויזיציה משקפים מציאות אמיתית מאותם הימים.

כך מנדס מספר לבית הדין של הכנסייה את מנהגי התפילה של היהודים בצורה מפורטת ובפרוטוקול שנרשם הופיע ניסוח מלא של תפילות. בין השאר הוא סיפר כי החזן נוהג להתפלל בעברית אך כל אחד היה חוזר על התפילה בשפתו.

הוא עזב את ספרד בגיל 19, הגיע לאיטליה, נדד מעיר לעיר, חזר להיות יהודי אך לא התבסס כלכלית . הגיע לאמסטרדם, שם שב באופן מלא ליהדות, עלה לתורה, נשא אישה יהודיה, נולדו לו ילדים והחל לעסוק במסחר. הוא חזר לספרד והביא את בני משפחתו. כאשר שב לספרד פעם נוספת ניתפס והועמד לדין. שם גילה מה שעבר עליו וטען כי שהוא מבקש להיות "נוצרי טוב". הוא לא עלה לגרדום, קבל מאסר עולם, אך שוחרר כעבור שנים אחדות, חזר לאמסטרדם, שם נפטר.

הודות למידע על אדם "חסר חשיבות" אנו מכירים את מה שעבר על "נוצרי חדש" במאה ה-17.

ברוך לוין - קום התהלך עם יונתן רזאל[עריכה | עריכת קוד מקור]

Baruch_Levine_-_Kum_Hithalech_featuring_Yonatan_Razel_ברוך_לוין_-_קום_התהלך_עם_יונתן_רזאל

Baruch Levine - Kum Hithalech featuring Yonatan Razel ברוך לוין - קום התהלך עם יונתן רזאל

Purchase the album on CDBaby http://www.cdbaby.com/cd/baruchlevine7 or www.baruchlevine.com/

Off his latest album Bonim Atem comes Baruch Levine with a new music video for his hit song Kum Hithalech. The heart stirring song talks about how Hashem tells Avraham Avinu to go walk the land for soon it will be his. For a song discussing Eretz Yisrael Baruch wanted to team up with an Israeli singer who could put deep and heartfelt emotion to his composition and its accompanying words. He found that in the multi-talented Yonatan Razel. The blend of their combined voices will be sure to leave you uplifted and inspired!

המפיק יוחי בריסקמן מגיש את הוידאו-קליפ הרשמי לשיר “קום התהלך” של ברוך לוין שמארח את יונתן רזאל לדואט מיוחד ומרגש ומסתמן כאחד הלהיטים הבאים. השיר חותם את אלבומו החדש של לוין “בנים אתם” שיצא לפני כשלושה חודשים.

השיר נע סביב הצווי של הקב”ה לאברהם אבינו ללכת לאורכה ולרוחבה של הארץ, אשר תכף תהיה שלו. לשיר שעוסק בארץ ישראל, אך היה מתבקש לארח לדואט את הזמר הארצישראלי המוכשר יונתן רזאל, שמעניק לשיר עומק והשראה

Album: Bonim Atem
Artist: Baruch Levine
Featuring: Yonatan Razel
Producer: Yochi Briskman
Video by: Neumann Media

ףComposed by: Baruch Levine

Arranged by: Yochi Briskman & Yitzy Spinner
Violinist: Joe Deninzon
Pianos supplied by: Craftsman Piano, Eastchester NY