Family Wiki
Advertisement

מייל יומי בנושאים: יהדות, ארץ ישראל, התפוצות ועוד... מס.36 יום ראשון י"ט שבט תשע"ה 8 בפברואר 2015

מנהיגות ראויה[]

מתוך העלון לשבת "באהבה ובאמונה" של מכון מאיר
מאת: הרב דב ביגון

בבואנו לבחור את ראשי העם ושופטיו, יש ללמוד מעצתו של יתרו למשה רבינו מי הם הראויים להיות ראשי העם – "ואתה תחזה מכל העם אנשי חיל יראי אלקים אנשי אמת שונאי בצע" (שמות יח כא). אין הדבר פשוט לבדוק מי הוא בעל מידות ותכונות תרומיות כאלה. לכן נאמר "ואתה תחזה" - ברוח הקודש שעליך (רש"י).

רק מי שהוא בעל רוח הקודש יש לו את יכולת ההבחנה להכיר את טבעם ומידותיהם של בני אדם.

אנשי אמת ושונאי בצע, הם יהיו ראשי העם. כי אם הראש טוב ובריא, זה משפיע על כל הגוף. כך גם באומה: מנהיגים ושופטים שהם אנשי מוסר, חכמים, אצילי נפש ובעלי מידות, הריהם מיטיבים עם כל העם, ואם ההפך ח"ו, כולם סובלים ועצובים. לכן בתפילה אנו מבקשים בכל יום – "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה" ומתוך כך "הסר ממנו יגון ואנחה".

נכון לעכשיו, אנו עדים למשבר הפוקד חלק מן המנהיגות, כאשר האשמות קשות על אי-מוסריות מוטחות כלפי אנשים מסוימים, ואין הדברים מקריים. חז"ל, בבואם לתאר את דורנו, אומרים שבעקבות המשיח "חוצפא יסגא... אין תוכחת... האמת תהא נעדרת... פני הדור כפני הכלב" (סוטה מט). אבל אנחנו מאמינים בני מאמינים, ודווקא מתוך המשבר המוסרי והרוחני תצמח לנו ישועה. ו"מלך אוהב צדקה ומשפט" יקיים לנו את הבטחתו "ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחילה, אחרי כן יקרא לך עיר הצדק קריה נאמנה. ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה" (ישעיהו א כה-כו)

שריד יהודי בהר הבית[]

הקש על התמונה ותוכל לצפות בתמונות בצורה ברורה יותר וכן לקרוא את תוכם הכתבה

הר הבית סגל.png

באדיבות ארנון סגל - פורסם ב"מקור-ראשון"

בנימין, ושלא תדע צער[]

מצבת קבר רחל 1910 - Fr Vester & Co, Jerusalem, Palestine - המקור:ויקישיתוף, Chesdovi

הכניסה למבנה שעל המצבה - בשני השערים היו מקווה מי שתיה - 2008

שלט שהוצב על ידי צה"ל לציון חידוש התפילות בקבר אחרי מלחמת ששת הימים

מאת: ד"ר גילי זיוון, חברת קיבוץ סעד, היא מרצה במרכז יעקב הרצוג
"וַיְהִי בְּצֵאת נַפְשָׁהּ כִּי מֵתָה, וַתִּקְרָא שְׁמוֹ בֶּן-אוֹנִי, וְאָבִיו קָרָא לוֹ בִנְיָמִין" (בראשית לה, יח).

כבר ציינתי באחד הפרקים הראשונים כי שמות לא ניתנים כלאחר יד בתנך. ההורים המקראיים (וגם אלוהים בכבודו ובעצמו בכמה מקרים ספציפיים) מייחסים חשיבות רבה לשם הרך הנולד ומטביעים בו את תשוקותיהם, את פחדיהם, את תקוותם ואת אמונתם. כמו שכתבה זלדה בשירה הנפלא "לכל איש יש שם שנתן לו אלוהים ונתנו לו אביו ואִמו".

בסיפור הולדת בנימין בן הזקונים של יעקב, מסתבר שהאימא והאבא לא נתנו לילד את אותו השם.

אמו קראה לו בֶּן-אוֹנִי ואביו קרא לו בִּנְיָמִין. אמו המיוסרת המרגישה שקִצה קרב מסכמת בשמו של הבן הנולד את תמצית חייה הרצופים אכזבות. היא, שכה רצתה ילדים זכתה לשני בנים במאמץ אדיר ואת בנה השני היא אפילו לא תזכה להניק ולא להכיר, כדברי רש"י: "בן אוני – בן צערי". הרמב"ן מפרש: "כי אמו קראתו בן אוני ורצתה לומר בן אבלי".

אם כך מדוע שינה יעקב לבנימין? ומה פירוש השם 'בנימין'?

יעקב, שלא רצה שהבן הקטן יישא על גבו כל חייו את מורשת הסבל ואת רגשות האשמה על הולדתו שעלתה במותה של אמו, מחליט לשמור על הצליל אך לשנות לחלוטין את המשמעות. הוא קורא לו: בן ימין, כלומר הבן שייתן לי חוזק. כדברי הרמב"ן: "ואביו עשה מן אונים – כוחי, מלשון ראשית אוני... ולכן קרא אותו בנימין – בן הרוח או החוזק. כי הימין, בו הגבורה וההצלחה".

אם כך הרי שאמו קראה לו בן-סבלי, ואביו קרא לו בן-כוחי. הצליל אולי דומה אך המשמעות הפוכה.

ילד הנושא שם רווי אשמה שנחקק באותו רגע מלא ייסורים של אמו על ערש דווי אינו יכול להגיע למחוזות של שמחה וצמיחה. הוא נדון כל חייו לשאת על גבו את כל צעקותיה של אמו.

עם כל הכאב על אשתו האהובה, מחמד ליבו, לא יכול יעקב לאמלל את התינוק על לא עוול בכפו.

חיות התנ"ך בכרמל[]

(מתוך העלון לשבת "עולם קטן)

חיות התנך בכרמל.png

עוד על השמורה ראו באתר שמורות הטבע - וכך נאמר במבוא:
החי-בר שבכרמל מוקדש לגידול בעלי חיים הנתונים בסכנת הכחדה או שנכחדו מן האזור ולהשבתם לטבע. במקום גרעיני רבייה של היחמור הפרסי, אייל הכרמל, וכן של נשרים ועופות דורסים, שאף הם חלק מפרויקט ההשבה לטבע

הערות:

  • במהלך השנה האתר פתוח בשבתות ובחגים בלבד.באמצע השבוע ניתן לתאם ביקור לקבוצות.
  • ניתן לבקר בכל ימות השנה
  • לא לוותר: סרט ופינת ישיבה ליד מכלאת היחמורים.

"כיפת קסם" להגנה מפני שונאי יהודים[]

Kippah-magica-300x200.jpg

מאת: rs twitter @rsilveramoked
כיפת הקסם עשויה מפאה, משיער אמיתי או סינטטי. מניחים אותה על הראש והיא אינה ניראת לעין.הרעיון הוא של הספר הישראלי שלום כורש, שהגה אותו כהגנה מפני הגל של אנטישמיות בחלק ממדינות אירופה נראית יותר ויותר לשים בסיכון ביטחונם של היהודים.

"כיפה הקסם" - אומר כורש - נולד בגלל שאני רוצה שאנשים ירגישו בטוחים אפילו במקומות שבם הם מפחדים ללכת או מקומות שבם אתה לא מרגיש טוב עם לובש אותו. ניתן להתאים אישית בהתאם לצבע שיער וצרכי שונים, אתה יכול לשטוף ולהחיל עם אטבי כביסה מוסתרים ".

הספר מספר כל כך ראשיתו של ההמצאה שלו: "בזמן שאני חותך לי את שיער ללקוחות, אומר לי איך מדריכים רבים מתלבטים מאוד ללבוש כיפה בעת נסיעה לאירופה. בשלב זה ידעתי שאני חייב לעשות משהו. "

יש הכיפה קסם מחיר שמשתנה 79 אירו לגרסה עשויה שיער אדם ו-49 אירו לכיפה משיער סינטטי. הדגם הראשון מיועד לפני שישה חודשים והיה שחוק על ידי אותו בעת שעבד כורש בסלון שלו: "כשהתבררתי לי שאף אחד לא היה מודע לעובדה שאני לובש כיפה - הוא אומר - אני יודע שאני יכול ללכת." ההמצאה עוררה סקרנות הרבה, אבל גם תגובות מעורבות. הרב Shmuly Yanklowitz מארצות הברית הוא מבולבל כי היא מרחיבה את השימוש. למעשה, הנושא גם מעלה כמה סוגיות על פי הלכה יהודית. כי אם הראש הוא למעשה מכוסה ולכן הצורך שכיסה את ראשו על סיפוקו, ומצד שני לשם על ידי יהודי אורתודוקסי גם החובה להראות לאחרים באופן ברור שהתנהגותם שומרת באופן עקבי לחובה לכסותם ראש. אבל ברור שנגד בעיות אבטחת שכיחות. בקיצור, יש להשתמש בכיפה בלתי נראית רק במקרים של צורך האמיתי וסכנה ממשית של להיות ממוקד כיהודים.

גדעון ארן, פרופסור באוניברסיטת עברית ירושלים, במקום מצהיר בגלוי על התנגדותה: "כיפה קיים כדי להראות ההבדל שלהם מאחרים, מה הטעם אם הוא הופך להיות בלתי נראה?". מאותו הרב שלמה אבינר הדעה, אבל מודה, כמו במקרה של סכנות חמורות "יכול לשמש".

"זה באמת נראה להיות חלק מהשיער שלך, אבל אין הרבה הבדל בין זה לבין כיפה נורמלית": מאור אניה, שהחליט לקנות את הקסם כיפה אומר במקום ניו יורק פוסט.והמשיב אחר, ריצ'רד Altabe, הוא ענה: "אם ימשיך אז באותה מסירות לדת, למה לא?"

"אולי אנחנו צריכים לפתוח את השוק בשוודיה, ככתב של מאלמו החליט לירות עם מצלמה שקורה תוך כדי הליכה עם כיפה על ראשו. ירי - כותב קדימה - אתה יכול לראות בבירור איך זה היה מושמץ על ידי עוברי אורח רבים ".

עיתונים ברחבי העולם ובבינתיים תוהים אם זה באמת הפתרון לעקוף אנטישמיות.

גלגולו של ניגון: אמא הביאה לי בחור מפולין (אבל בעצם הוא מרומניה)[]

"Di_Mame_is_gegangn"_Yiddish_Folksong

"Di Mame is gegangn" Yiddish Folksong

אחד משירי העם האהובים ביידיש, שאיש אינו יודע מי כתבם או הלחינם, נקרא 'אַ ייִנגעלע פֿון פּוילן' (בחור מפולין). שם אחר לאותו שיר הוא 'די מאַמע איז געגאַנגען' (אמא הלכה), על פי שורתו הראשונה.

וזה התרגום המילולי, פחות או יותר:

אמא הלכה לשוק לקנות פחמים / הביאה לי משם בחור צעיר מפולין / אוי, איזה בחור / כה יפה ונחמד / עם עיניים שחורות / חתלתולי – אתה שלי.
אמא הלכה לשוק לקנות כרוב / הביאה לי בחור צעיר מהכרכרה / אוי, איזה בחור / כה יפה ונחמד / עם שיניים לבנות / חתלתולי – אתה שלי.
אכלתי שקדים / שתיתי יין / התאהבתי בבחור צעיר / אני לא יכולה בלעדיו / אוי, איזה בחור / כה יפה ונחמד / עם שיער שחור / חתלתולי – אתה שלי.

שיר זה שייך למחלקת שירי הצורך הנואש של בנות ישראל להתאהב ולהתחתן (וזכור לטוב, בהקשר זה, שירם של משה סחר ושאול ברזובסקי 'הוא יהיה לי בעל', מתוך הסרט 'קוני למל'). האֵם – כך כתב המשורר העממי בשני הבתים הראשונים – יוצאת אל השוק לקנות פחמים או כרוב (השוו לשירו של ח"נ ביאליק 'לכבוד שבת': 'אמי יצאה אל השוק / לקנות צרכי שבת'), אבל במקום הקניות השגרתיות, הפעם היא גם תביא הביתה בחור יפה ונחמד לבִּתה. בבית השלישי – הנערה כבר מאוהבת...

עברית - אז / והיום - גדול...[]

מילים.png

(התקבל במייל)

Advertisement