Family Wiki
Advertisement

מייל יומי בנושאים: יהדות, ארץ ישראל, התפוצות ועוד... מס. 28, יום חמישי ט' שבט תשע"ה, 29 בינואר 2015

ה"מן" כתחליף לבשר לפרשת השבוע[]

לקיטת המן - ציור:Joseph Tissot 1896-1902 ויקישיתוף

רבי יצחק אברבנאל מצביע על היתרון של המן לעומת הבשר שבני-ישראל ביקשו. הוא כתב:"ענין הבשר אינו מזון הכרחי והוא שאלת הזוללות ומילוי מעים ותאוה גוברת". אבל החסרון העיקרי בבשר הוא שהוא "מוליד באדם דם זדוני ואכזרי". וזאת הסיבה לדעתו שהחיות והעופות הטורפים, אשר אוכלות הבשר הם אכזריות ורעות - לא כן הצאן, הבקר, תרנגולים - הניזונים מעשב השדה, הן בהן אכזריות. הוא מוסיף כי בעת הגאולה ישתנה אופיין של החיות וגם האריה כבקר יוכל תבן כאמור בספר ישעיהו "וְאַרְיֵה כַּבָּקָר יֹאכַל-תֶּבֶן" (י"א, ז').

לכן נאמר במקרא "הִנְנִי מַמְטִיר לָכֶם לֶחֶם מִן הַשָּׁמָיִם" - לחם אבל לא חיטה או שעורה שצריך להכין מהם את הלחם. לכן גם לא יוכלו לצבור אותו במלאי או לסחור בו כמו שמקובל בחיטים ובשעורים. מזון הלחםאינו מתקבל כתמורה למאמצו של האדם, כפי שמקובל בימינו, אלה בחסד עליון. עך כן יש להודות על קבלתו מיידי יום ביומו ובהמשך הפסוק: "לְמַעַן אֲנַסֶּנּוּ הֲיֵלֵךְ בְּתוֹרָתִי אִם-לֹא" - האם יוכלו לעמוד בנסיון בכל עת.

יש סוברים שבני ישראל ברכו על המן "המוציא לחם מן השמים". ולדעת רבינו יוסף חיים זצ"ל, בני ישראל ברכו על המן "הממטיר לחם מן השמים", כלשון הפסוק(ט"ז, ד') : "הנני ממטיר לכם לחם מן השמים וגו'" (שו"ת תורה לשמה, וראה בשו"ת יחוה דעת, חלק ו, סימן יב) .

מטבעות עם ציור "צנצנת המן" ?

המטבעות שהיו נפוצות היו בעלי תבליטים שונים. אחד הטיפוסים :

  • מצד אחד - כתובת שקל ישראל - עם צנצנת ה"מן" (משוער).
  • מצד שני - אותיות ברורות - המובן פחות -"מטה אהרון הפורח"

פריחת חבל עדולם[]

הקש על התמונה ותקבל הסבר על תכונות הצמח

מקור הצילומים הוא אלבום התמונות של הצלם זאב רוטקוף, הנמצא באתרו zevrothkoff.com בתוית טיולים

זה מבחר מצומצם של פריחת האזור - את שאר הצמחים ראו באתר התמונות

מפה יחידאית בין שני עולמות[]

מאת: ריכב (בוני) רובין

מפה יחידאית בין שני עולמות.jpg

איך השחורים בארה"ב התאהבו ב"יין הכחול" הכשר "ברטנורה"[]

Bartenura620.jpg

Bartenura_"Out_of_the_Blue"_Commercial

Bartenura "Out of the Blue" Commercial

פירסומת ליין

Adam Teeter מספר כיצד היין האיטלקי מסוד מוסקט בעל המותג Bartenura Moscato החל לתפוס מקום חשוב בקידושים לשבת, בראש השנה ובשלושת הרגלים וכן אירועים דתיים משפחתיים של יהודי ארצות הברית בסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת. היהודים גילו יין איכותי עם ארומה concord grape and blackberry בקבוק בעל צבע תכלת ייחודי.

"אז בשלב מסוים, כמו שמשפחתי ואני עברנו ליין ברטנורא, אוכלוסייה אחרת שלא הייתה יהודית, הייתה מחבקת באופן מלא וחיבוק את יין ברטנורא וכך ממעמדו צנוע כיין כשר קטן, והפכו אותו למותג מוסקטו הגדול והמוכר ביותר בשוק האמריקאי. רק השנה, הודות לידוענים כמו דרייק ואחרים בקהילת היפ הופ, החברה תמכור ארבעה מיליון בקבוקים של היין".

Sydia Simmons is a Bartenura super-fan, הוא תושב הארלם, סימונס אומר לי מברטנורא הוא המותג היחיד של יין שהיא שותה. "המשקה שלי של מברטנורא," היא אומרת לי כשאנחנו נפגשים לשוחח על המשקה האהוב עליה. "גיליתי את זה לפני כמה שנים ועכשיו זה היין היחיד שאני מרשה בבית שלי." סימונס הוא סופר-אוהד כזה של המשקאות שהיא אפילו נאספה עשרים ושלושה בקבוקים ריקים על מנת להפוך את שעון קיר מהם . "אני הולך למקום השעון על הכיריים שלי במטבח, כך שאתה תמיד יודע שזה זמן מברטנורא," היא אומרת בשמחה.

סימונס גילה את היין במקרה, אבל הפיתוי של המשקאות נאלץ לעשות את שניהם עם המתיקות שלה - רבים יינות כשרים, במיוחד אלה שנעשו שימוש בטכניקה המבושלת יכול להיות מתוק - כמו גם את העובדה שזה היה כשרה.

איך מברטנורא עבר ממוצר כשר נישה להופך לתופעה עולמית הוא סיפור של שיווק מיומן, ומנצל את הזדמנות כאשר הוא מוצג. בשנת 2005, ליל 'קים נקשה ראשונה על העדפתה ליין המתוק כשהיא אמרה "ובכל זאת מעל בברזיל sippin מוסקטו / אתה בטח שכחת אף / אז אני לוקח את זה בחזרה לבלוק יו ..." עם הפופולריות של השיר וקים, ביקוש למוסקטו החל. באותו הזמן, לא היו טון של Moscatos בשוק, ומברטנורא היה מושלם על מנת להפוך לגו-לבקבוק. "ראינו ראפרים מדברים על מוסקטו וזיהיתי את ההזדמנות", אומר Buschbaum, "אנחנו נשכתי את הכדור והחלטתי להוציא הון נגד שיווק המוצר לאוהדים של היפ-הופ, והתכנית עבדה."

Advertisement