מסורות לשון חכמים באיטליה.png

מיכאל ריז'יק הוא פרופ' לבלשנות באוניברסיטת בר-אילן. משנת 2001 הוא חוקר באקדמיה ללשון העברית, במפעל המילון ההיסטורי, בתחום הספרות העברית שנכתבה באיטליה.

עבודת הדוקטור שלו הייתה בנושא "מסורות לשון חכמים באיטליה בכתבי יד של מחזורים מן המאות הארבע-עשרה עד החמש-עשרה ובתיעוד אחר " בהדרכתו של פרופ' משה בר-אשר, הדוקטורט אושר במרץ 2002

בשנים 2009-2004 הוא לימד באוניברסיטה העברית בירושלים, בחוג ללשון העברית ובחוג ללימודים איטלקיים ה. מקצועות: ניקוד, מסורות הלשון, האיטלקית היהודית, הספרות האיטלקית של ימי הביניים ושל רינסנס, תולדות הלשון האיטלקית.

מלמד במחלקה ללשון העברית וללשונות שמיות אוניברסיטת בר-אילן

תולדות חיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

מיכאל ריז'יק. נולד בט' בטבת תש"כ (9.01.60) במוסקבה. הוא גר באלון שבות בגוש עציון.

לימודים

  • בפקולטה לביולוגיה (החוג לציטולוגיה ולהיסטולוגיה) באוניברסיטת מוסקבה בשנים 1981-1976.
  • בתור חוקר בתחום הגיניטיקה: במכון לפיזיולוגיה של הצמחים ליד האקדמיה למדעים של בריה"מ

בשנים 1983-1981; במכון לגינטיקה הכללית ליד האקדמיה למדעים של בריה"מ בשנים 1989-1983.

  • בשני המקומות עסקתי בגיניטיקה המולקולארית. פרסמתי 10 מאמרים בגיניטיקה .
  • בשנים 1990-1989 למדתי בישיבת הרב שטיינזלץ במוסקבה .

עליתי בז' בתשרי תשנ" (א 26.09.90). התיישבתי באלון שבות .

  • בשנים 1997-1990 למדתי בישיבת "הר עציון ".
  • החל משנת 1990 למדתי בחוג ללשון העברית של הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה העברית בירושלים.
  • קיבלתי מ"א בשנת 1995. נושא עבודת הגמר: "מערכת המשקלים של השמות הלא-דגושים בעיצור השני של השורש בלשון המשנה לפי כ"י פריז 329-328". המנחה - פרופ' משה בר-אשר .
  • כל שנה קיבלתי מלגה מהמכון למדעי יהדות. בשנת 1994 קיבלתי את פרס קוטשר .
  • בשנים 2001-1995 לימדתי בחוג ללשון העברית. המקצועות: ניקוד, הדרכה לתלמידי שנה א', תורת המשמעויות, לשון חז , ל" ארמית, לשון ימי הביניים .

מסורות לשון חכמים[עריכה | עריכת קוד מקור]

מחיבורו הנ"ל "מסורות לשון חכמים" מצוטטים הקטעים הבאים:

המקור:ספרי גוגול

צוטט כאן[עריכה | עריכת קוד מקור]

אורי דרומי כתב בשנת 2005 הבת הממשיכה של מחיה השפה בין השאר -

"פרופ' חנוך גוטפרוינד, לשעבר נשיא האוניברסיטה העברית, שהתיידד מאוד עם דולה בשנותיה האחרונות, אומר כי בהסכמה עם מקס החליטה דולה לתרום את כל רכושם לשם הקמת מפעל שינציח את זכר הוריה, וב-1997, במלאת 75 שנה למותו של בן יהודה, נחנך באוניברסיטה המרכז לחקר תולדות הלשון העברית, המסייע לחוקרים צעירים להשלים חיבור מדעי חשוב. מיכאל ריז'יק - גנטיקאי שעלה מרוסיה ב-1990, נכבש לשפה העברית, עשה דוקטורט על לשון חז"ל במסורת יהודי איטליה, וכיום נהנה ממלגה במרכז - אומר כי עד היום אין מתחרים למילון של בן-יהודה."

על מחקר מורשת יהדות איטליה[עריכה | עריכת קוד מקור]

בשנת 2002 הוא קבל מילגת וויג'וואני ונסע לדרום איטליה במסגרת התכנית המשותפת של האוניברסיטה העברית ואוניברסיטת מילאנו לחיפוש קטעי כתבי יד עבריים המנוצלים לכריכות במאות הט -ו" ז"הי ; הוא מצא כמה קטעים מסוג זה בספריות נאפולי וביניבינטו .

דוגמא שפורסמה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הדקדוק ואוצר המילים באיטלקית היהודית הקדומה כנגד להגי הגטו : השונה והמשותף[עריכה | עריכת קוד מקור]

להלן אחד מפירסומיו שהוצג ביום עיון לזכרו יוסף ברוך סרמוניטה

  • מיכאל ריז’יק, הדקדוק ואוצר המילים באיטלקית היהודית הקדומה כנגד להגי הגטו : השונה והמשותף, מסורות, ט"ו, תש"ע 2010, עמ' 155-172.

פירסומים נוספים[עריכה | עריכת קוד מקור]