המפה נטענת...

חלק מהאתרים אותרו בעזרת מפת "עמוד ענן" - הקש על החץ ותגלה את שם האתר

מהר עיבל 909 [1] מטר מעל פני הים לצומת אדם 272 מתחת לפני הים -ירידה של 1177 מטר !!!

ממזבח יהושע בהר עיבל לג'יפטליק טיול גיפים על "עמיתים לטיולים" ביום שישי ערש"ק פרשת לך לך, ז' חשון תשע"ה (31.10.14) בהובלת יחזקאל בלומשטיין.

תחילת המסלול - "מזבח יהושע" - עם הזריחה - הר עיבל

סוף המסלול - משטרת ג'יפטליק - באדיבות יחזקאל בלומשטיין

באדיבות הצלם: יחזקאל בלומשטיין. נפגשנו בישוב כפר תפוח. משם נסענו לתחילת כביש הגישה להר עיבל היוצא מהישוב שבי שומרון. תוואי כביש זה בנוי על הסוללה עליה הייתה בנויה מסילת השומרון -עליה נסעה הרכבת התורכית שיצאה מג'נין, דרך סבסטיה לשכם ואשר יעדה הסופי (שלא יצאה לפועל) הייתה ירושלים. בזמן ההמתנה לליווי הצבאי שמענו מאבי יעקב על הקמת הרכבת החיג'אזית וסעיפיה הרבים, כמו הנוכחי: מסילת השומרון.

הר עיבל[עריכה | עריכת קוד מקור]

עם הגעת הליווי הצבאי המשכנו בשיירה לעבר הר עיבל. עם הגיענו לפסגה (עוד בחשכה) היה ניתן לצפות בזכות הראות המדהימה שנוצרה בין הגשמים בכל אורות של שפלת החוף וכמה מערי ומפסגות הצפון. ירדנו בשביל עפר לעבר מזבח יהושע שם החנינו את הג'יפים וצעדנו רגלית אל עבר המזבח. תוך כדי שהשחר עולה במזרח ומתחיל להאיר שמענו הדרכה מניתאי שילה.

ראו גם: נחמיה פרלמן הר עיבל "הר השמחה"

עיינות בידאן[עריכה | עריכת קוד מקור]

חזרנו לג'יפים והתחלנו בנסיעה בירידה לכיוון עיינות בידאן חלפנו בסמוך לכפר עצירא א-שמליה, בהמשך הנסיעה עצרנו לתצפית מדהימה על ערוצו של ואדי אברד היורד מצדו המזרחי של העיר שכם ומחנה הפליטים עסכר אל נחל תרצה, שם שמענו הדרכה של יאיר אלמקייס. המשכנו בנסיעה ועברנו במעבר צר ומעט מאתגר. תודה לחנן רוזנמן ושמואל עייש שכיוונו את הנהגים בקטע זה.

לאחר מכן הגענו לפאתי הכפר עין בידאן כאן כבר יכולנו לחזות בשפע הירוק וטחנות הקמח הרבות. עצרנו להפסקת קפה באחד הבוסתנים מעל מפגש הנחלים אברד ותרצה. בוסתן זה הוא אחד מהבוסתנים והבריכות הרבות שפזורות לאורך הנחל. חלק מהקבוצה ירדו רגלית אל עבר טחנת קמח עתיקה שנמצאת מתחת לבוסתן מעל מפגש הנחלים.

נחל תרצה[עריכה | עריכת קוד מקור]

לאחר מכן המשכנו על הכביש היורד מעין בידאן מזרחה. בצומת תרצה שבסמוך למחנה יוסף ז"ל פנינו ימינה לשביל עפר שנוסע לאורך גדות נחל תרצה. עצרנו ליד בור מים שבסמוך לו מתחיל השביל שמכונה "ציר חשמל" שמטפס אל הר כביר בו נסענו כבר בסיום טיול הג'יפים ארומה-הר כביר. בבור עצרנו לתפילת שחרית וטבילה. לאחר מכן המשכנו לאורך שיפולי הר כביר עד לשדות המושב חמרה שם פגשנו בבן המושב שסיפר לנו על החקלאות בבקעה ועל הרוח הצעירה בחמרה עם חזרתם של הבנים הממשיכים לאחר הידלדלות המושב בשנת 2000 בעקבות פיגוע חדירה לישוב שבו נרצחו אם ובת תושבות המושב וחייל הגנ"ש.

עקפנו מדרום את המושב חצינו את כביש אלון והתחלנו לרדת לכיוון הכפר פרוש בית דג'ן כשמעלינו מתנשא רכס הרי הסרטבה, בהמשך נכנסו אל שטחי החקלאות של הג'יפטליק. עברנו בסמוך לחרבת א-דיקה במקום זה הנחל הופך לרוחב של כמה מאות מטרים בלבד לעומת רוחב של כמה קילומטרים בקטעיו האחרים. מעל הח'ירבה יושב מוצב ישראלי נטוש שם עצרנו ושמענו סקירה על האזור מניתאי על המקום והאזור, הוא כמבון הזכיר את המושג "מדבר בצל גשם"

ראו גם:נחל תרצה - עמק המוות במלחמה הגדולה

מצודת הג'יפטליק[עריכה | עריכת קוד מקור]

כשמעלינו זורחת השמש וענני זעף ממערב לנו מטיחים גשם זלעפות על מורדות הרי השומרון עד שלפתע התחילו גם עלינו גשמי ברכה שהבריחו אותנו לג'יפים. את המשך הדרך עשינו בינות למאהלי הבדואים ושטחי הפאלחות של הכפריים הערביים עד להגעתנו למצודת הג'יפטליק, מבנה משטרה עותומני+בריטי ישן שנבנה מסביב למבנה קדום יותר, נפעמנו לראות איך השלט המוטבע על קיר הכניסה שבו כתוב ג'יפטליק באנגלית ערבית ועברית נשאר בשלמותו. עם הגשם השוטף טיפסנו לקומה השניה של המצודה שם הצטופפנו בעמדה הצפון מזרחית כדי לשמוע עוד הסברים. לסיום קיבלנו צ'ופר ובדרך לכביש הבקעה צפינו באחד מיובליו של נחל תרצה היורד מההרים מעלינו עולה על גדותיו והופך לשיטפון חזק, לאחר בדיקה רגלית שאין סכנה, חצינו בג'יפים את השיטפון והגענו לצומת אדם שם סיימנו טיול נהדר זה !

ראו גם:מצודות הטיגארט

כתב: יחזקאל בלומשטיין

תמונות מהטיול[עריכה | עריכת קוד מקור]

באדיבות: יחזקאל בלומשטיין[עריכה | עריכת קוד מקור]

באדיבות רפי שלו[עריכה | עריכת קוד מקור]

המקור

באדיבות עובד שימרון[עריכה | עריכת קוד מקור]

המקור

המסלול[עריכה | עריכת קוד מקור]

הירידה מהר עיבל לנחל תרצה (ואדי פ'רעה)

המשך המסע בנחל תרצה עד הג'יפליק בבקעת הירדן

הערות שוליים[עריכה | עריכת קוד מקור]

  1. העירו את תשומת לבי (לפי אתר עמוד ענן) : פיסגת ההר - המחנה הצבאי : 926, נקודות התצפית: 905 ו-909 - שם אני מניח המסיירים עברו, החנייה ליד מזבח יהושע : 852 ומזבח יהושע 780