המפה נטענת...
המפה נטענת...

מבט מקרוב

מבט מעל

המבנה המרכזי

Mitzpe Ashtamoa1.jpg

מצפה אשתמוע נמצא בהר חברון, מצפון ובצמוד ליישוב שמעה וממערב לכפר הערבי א-סמוע. המאחז שייך למועצה אזורית הר חברון. המאחז הוקם בשנת 2002 על ידי קבוצת בחורי ישיבה מהיישוב עתניאל, ושמו ניתן לו כיוון שהוא צופה אל המקום בו מעריכים כי התקיימה עיר הלווים אשתמוע.

איך מגיעים:

ניתן להגיע אל הישוב בתחבורה ציבורית בקו 61 מקרית ארבע לבאר שבע אשר עובר בישוב, פעמים ביום לכל כיוון.

כמו כן ניתן להגיע ברכב פרטי דרך כביש מס' 60 מכיוון קרית ארבע.

תולדות המקום[עריכה | עריכת קוד מקור]

בתחילה הוקם המאחז באמצע הדרך בין היישוב עתניאל לישוב שמעה, כדי ליצור רצף התיישבות יהודית מכיוון דרום לעתניאל. בעקבות הסדר עם משרד הביטחון, פונה המאחז בהסכמה במרחשוון התשס"ג בתמורה להכרה חוקית בנקודה הנעזבת, והוקם זמנית בנקודה הנוכחית בשטחו של היישוב שמעה. היעוד הראשוני של הקבוצה היה הקמת ישוב מעורב לדתיים וחילוניים ברוח הרב קוק.

בשיאו מנה הגרעין כ-10 משפחות, אך בעקבות ההתנגדות הפוליטית והקשיים של תקופת ההתנתקות, נגנז רעיון היישוב והגרעין התפרק.

ישיבת הר שלום[עריכה | עריכת קוד מקור]

ראו ערך מורחב:ישיבת הר שלום

במצפה אשתמוע ישיבת הסדר, "הר שלום" ע"ש שולי הר-מלך שנרצח בסמוך להקמתה. שר הבטחון אהוד ברק אישר ביולי 2008 את מעמדה בתור ישיבת הסדר ‏‏[1] ynet. האישור מקנה לישיבה החדשה מעמד עצמאי ואפשרות לגיוס תלמידים ל"מסלול ההסדר". הבקשה נבדקה על ידי ועדת רבנים של איגוד ישיבות ההסדר, הישיבה עמדה בקריטריונים התורניים והמנהליים המנחים את ישיבות ההסדר ואושרה על ידי שר הבטחון.

"ישיבת הר שלום" נוסדה ביישוב חומש בחודש אלול שנת תשס"ב, כשלוחה של הישיבה הגבוהה באלון מורה. המניע להקמת הישיבה בחומש היה חיזוק היישוב אחרי גל הטרור שפקד אותו. ראש הישיבה, הרב מרדכי גנירם, בוגר ישיבת קדומים וישיבת אלון מורה, סבור כי "הצלחנו באותה תקופה לחזק את היישוב, כאשר האווירה בחומש השתנתה ועלינו למספר של 53 משפחות מתוכן 16 שבאו לחומש בעקבות הישיבה" ‏‏[2] .אחרי הפינוי מחומש עברה הישיבה למצפה אשתמוע, גבעה הסמוכה ליישוב שמעה אשר בדרום הר חברון.

ישיבת "הר שלום" באשתמוע, מציעה תוכנית ייחודית המאפשרת לבחורים ללמוד תורה ולשלב את לימודם בחיי המעשה בעיסוק בחקלאות. בחורי הישיבה עובדים עבודת אדמה ולומדים הלכות מעשיות. בחורי הישיבה עובדים גם כן עם הנוער ביישוב הסמוך "שמעה". בישיבה לומדים 55 תלמידים מכל רחבי הארץ.

תמונות מהישיבה[עריכה | עריכת קוד מקור]

(מאי 2011)

או

הערות שוליים[עריכה | עריכת קוד מקור]

  1. ‏המקור:קובי נחשון, ישיבת ההסדר מחומש חוזרת בהר-חברון,‏
  2. ‏מקור: עוזי ברוך ברק אישר הקמת ישיבה באשתמוע