המפה נטענת...
המפה נטענת...

מבט מקרוב

מבט מעל

תבנית האתר - 2015

סו_נוראז'י_די_ברומיני_-_האתר_הארכאולוגי_המרכזי_בסרדיניה

סו נוראז'י די ברומיני - האתר הארכאולוגי המרכזי בסרדיניה

סו נוראז'י די ברומיני (סרדית Su Nuraxi di Barumini - "הנוראגי של ברומיני") הוא אתר נוראגה (יחיד Nuraghe, רבים Nuraghes או Nuraghi) הממוקם סמוך ממערב לעיירה ברומיני בנפת מדיו קאמפידנו במרכז סרדיניה, והנחשב לאתר הנוראגי הידוע, הגדול והחשוב ביותר באי.

האתר הוא מצודה גדולה הבנויה על גבעה (Bruncu su Nuraxi) בגובה של 238 מטר והשולטת על המישור המקיף אותה. הוא נבנה מבזלת וקומותיו העליונות נבנו מאבן חול ומחוואר כדי לא להכביד על משקל המבנים. הבנייה נעשתה במשך תקופות שונות, בין המאה ה-15 לפנה"ס למאה ה-11 לפנה"ס, סביב מגדל מרכזי שהגיע לגובה של 18.5 מטר ובו שלוש קומות. המגדל עצמו נבנה בין המאה ה-15 לפנה"ס ל[מאה ה-14 לפנה"ס. אל המגדל הוביל מסדרון באורך של 3 מטר שלצידו הייתה עמדת שמירה. בתוך המגדל ממוקם גרם מדרגות המתחיל בגובה של 4.2 מטר מעל לרצפה ושאל תחילתו ניתן היה להגיע בעזרת סולם או חבל.

סביב למגדל המרכזי ניצבים ארבעה מגדלים נוספים בגובה של 12 מטר ובכל אחד מהם שתי קומות. מגדלים אלה מאוחרים למגדל המקורי בכ-200 שנים, והם חוברו זה לזה בחומה ויצרו חצר מרכזית שבה נמצאת באר מים שעומקה 15 מטר. מאוחר יותר, בין המאה ה-10 לפנה"ס והמאה ה-8 לפנה"ס הוקם באתר מערך ביצורים נוסף ובו חומה ושלושה מגדלים נוספים בגובה של 10 מטר כל אחד.

סביב מתחם מרכזי זה השתרע כפר ובו כ-50 בקתות שנבנו מאבנים גדולות וכוסו בענפים שהונחו על קונסטרוקציות בצורת חרוטים העשויות מעץ. במאה ה-6 לפנה"ס חרב האתר ונבנה שוב בתקופת השלטון קרתגיני. המחקרים שנערכו באתר בין השנים 1949 ו-1956 אישרו כי היה נושב עד למאה ה-1 לפנה"ס, דהיינו לאחר שהאי נכבש על ידי הרומאים, אם כי נמצאו מספר עדויות להתיישבות שהמשיכה במקום עד המאה ה-3.

סו נוראז'י די ברומיני הוכרז כאתר מורשת עולמית בשנת 1997.

כללי[עריכה | עריכת קוד מקור]

מאתר אונסקו Su Nuraxi di Barumini © Nomination File

אתר אונסקו
במהלך סוף האלף ה-2 לפנה"ס, בתקופת הברונזה, נבנה סוג מיוחד של מבנה ההגנתי הידוע כnuraghi שנמצא בסרדיניה, שדומים להם לא קיימים בשום אתר בעולם. המתחם כולל מגדלי הגנה עגולים בצורה של קונוסים קטועים בנויים אבן מסותתת, עם החללים פנימיים-מקומר corbel. המתחם ב-Barumini, אשר הורחב וחוזק במחצית הראשונה של האלף הראשון בלחץ קרתגו, הוא הדוגמא הטובה ביותר והשלמה ביותר של צורה יוצאת דופן זה של אדריכלות פרהיסטורית.

אונסקו החליטה לבחור באתר זה על בסיס קריטריונים תרבותיים, בהתחשב בכך שNuraghe של סרדיניה, אשר סו נוראז'י די ברומיני היא הדוגמא מראש יחסנית, מייצג תגובה יוצאת דופן לפוליטית ו תנאים חברתיים, מה שהופך את שימוש יצירתיים והחדשני של החומרים והטכניקות זמינים לקהילת אי פרהיסטורית.(במקור:represent an exceptional response to political and social conditions, making an imaginative and innovative use of the materials and techniques available to a prehistoric island community)

התיאור[עריכה | עריכת קוד מקור]

מגדל בבסיס האתר - 2015

מעבר במצודה - 2015

מדרגות מקוריות לקומה העליונה

Nuraghi של סרדיניה, אשר סו נוראז'י די ברומיני היא הדוגמא מראש יחסנית, מייצג תגובה יוצאת דופן לתנאים פוליטיים וחברתיים, מה שהופך את שימוש יצירתיים והחדשני של החומרים והטכניקות זמינים לקהילת אי פרהיסטורית.

(. ג 1,500-800 לפני הספירה) בתקופת הברונזה התיכון ומאוחר בסרדיניה צורה ייחודית של ארכיטקטורה שפותחה: מגדלי הגנה עגולים בצורה של קונוסים קטועים שנבנו מאבן מסותתת, עם החללים פנימיים-מקומר corbel. חלק (כמו בBarumini) היו מוקף מארזי quadrilobate בהיקף של מגדלים מקושרים על ידי קירות מסיביים. כפרים של בתים עגול תכנית הקטנות התפתחו סביב מעוזים אלה. התארוך המדויק של תקופת בניית nuraghi בסרדיניה הוא עדיין הנושא לויכוח בין חוקרים, כפי שיש כמה סכסוך בין תאריכי פחמן רדיואקטיבי ואלו שהושגו על ידי שכבות ארכיאולוגיות קונבנציונליות. ההשפעה של קברות תולוס המיקנית, באה לידי ביטוי בגגות הזיזים, עכשיו מעדיפה מוקדם מאשר מאוחר היכרויות. הדעה מקובלת הוא שהמגדל המרכזי בBarumini תאריכים מ אלף ה -2 לפנה"ס מאוחר יותר. המבנים הגנתיים המרכזיים נחשבים נבנו על ידי משפחות או חמולות אחת. ככל שהחברה התפתחה בסרדיניה אופנה יותר מורכבת והיררכית, הייתה נטייה למגדלים המבודדים כדי למשוך מבנים נוספים, מסיבות חברתיות והגנתיות. המאמץ הגדול לכיוון הרחבה והפירוט של העבודות ההגנתיות בBarumini מתוארך לתקופת הברזל הקדום (המאות ה -10, ה -8 לפני הספירה), כאשר סרדיניה נחשפו לפלישות קרתגו. זה משמעותי כי התנחלויות nuraghic הגדולות מסוג זה נמצאות באותם חלקים של החוף, או במישור החוף הרחב של המחצית המזרחית של האי (כמו במקרה של סו נוראז'י די ברומיני), שהיו פגיעים ביותר להתקפות seabome . זה היה בתקופה זו שההגנות בBarumini ובמקומות אחרים התחזקו והכפרים צמחו סביב ההגנה המרכזית להגנה. הם הפכו בהתנחלויות השפעה קטנות עירוניות, קהילות עצמאיות דיור עם מגוון של בעלי מלאכה משלהם.

כמה זמן בהמאה ה -7 לפנה"ס, סו נוראז'י די ברומיני פוטרה על ידי קרתגו והעבודות ההגנתיות היו פגועים. עם זאת, הוא המשיך כיישוב, הבתים שנבנו מחדש בסגנון שונה. עם הכיבוש הרומי של האי במאה ה -2 לפני הספירה רוב nuraghi יצאו מכלל שימוש. עם זאת, חפירות הראו שיש אנשים שחיים בסו נוראז'י די ברומיני עד המאה ה -3 לספירה. העיקרי (וראשונה) תכונה של סו נוראז'י די ברומיני היא מגדל מאסיבי מרכזי או לשמור, שנבנה מאבנים מסותתות גדולות ללא השימוש במרגמה (בניית אבן נמוכה). הוא מורכב משלושה תאים, זה על גבי זה ומקושר על ידי מדרגות לולייניות (השלישי הוא רק מקוטע). התקרות של התאים הן בניית זיזים. המבנה כנראה עמד במקור לגובה של לפחות 18.5m. ארבעת המגדלים בת נוספו מאוחר יותר מקושרים על ידי קיר מסך אבן מאסיבי. החצר שהם יוצרים הוא נכנס דרך שער צר בגובה קרקע בצד הדרום-מזרח. זה היה מאוחר יותר אטום וגישה למצודה הייתה באמצעות סולם או כמה התקנה אחרת הנשלטת מהפנים. קירות אלה היו בתור שלהם המוגדל והתחזק, ובה בעת מארז שני נבנה, שהקיף את בנייני מגורים שנבנו סביב לשמור בתקופה שחלפה. אלה הם למבנים לרוב קטנים, עגולים האבן מורכבת מחדר אחד, אבל אחד הוא הרבה יותר גדול, בקוטר של 7 מטר עם ספסל רץ סיבוב הפנימי של הקירות. זה מתפרש כאולם מועצה הקשורים בצורה כלשהי של ממשל עירוני. לאחר פיטוריו של היישוב ופירוק הגנות על ידי קרתגו, בתים חדשים נבנו. הם היו בצורה שונה מקודמיהם, שנבנו באמצעות אבנים קטנות ומורכבים מכמה חדרים קטנים. במספר הנקודות שהם ניגשים או לשכב ההגנות קודם לכן. מקור: אונסק"ו / CLT / WHC

תולדות האתר[עריכה | עריכת קוד מקור]

במהלך תקופת הברונזה התיכון ומאוחר (ג 1,500-800 לפנה"ס) בסרדיניה צורה ייחודית של ארכיטקטורה שפותחה: מגדלי הגנה עגולים בצורה של קונוסים קטועים בנויים אבן מסותתת, עם החללים פנימיים-מקומר corbel. חלק (כמו בBarumini) היו מוקף מארזי quadrilobate בהיקף של מגדלים מקושרים על ידי קירות מסיביים. כפרים של בתים עגול תכנית קטנות התפתחו סביב חזקות נקודות אלה.

התארוך המדויק של תקופת בניית nuraghi בסרדיניה הוא עדיין הנושא לויכוח בין חוקרים, מאחר וקיים קונפליקט כלשהו בין תאריכי פחמן רדיואקטיבי ואלו שהושגו על ידי שכבות ארכיאולוגיות קונבנציונליות. ההשפעה של קברות תולוס המיקנית, באה לידי ביטוי בגגות הזיזים, עכשיו מעדיפה מוקדם מאשר מאוחר היכרויות. הדעה מקובלת הוא שהמגדל המרכזי בBarumini תאריכים מ אלף ה -2 לפנה"ס מאוחר יותר.

המבנים הגנתיים המרכזיים נחשבים נבנו על ידי משפחות או חמולות אחת. ככל שהחברה התפתחה בסרדיניה אופנה יותר מורכבת והיררכית, הייתה נטייה למגדלים המבודדים כדי למשוך מבנים נוספים, מסיבות חברתיות והגנתיות.

המאמץ הגדול לכיוון הרחבה והפירוט של העבודות ההגנתיות בBarumini מתוארך לראשית תקופת הברזל (10 ~ מאות ה -8 לפנה"ס), כאשר סרדיניה נחשפו לפלישות קרתגו. זה משמעותי כי התנחלויות nuraghic הגדולות מסוג זה נמצאות באותם חלקים של החוף, או במישור החוף הרחב של המחצית המזרחית של האי (כמו במקרה של סו נוראז'י די ברומיני), שהיו פגיעים ביותר להתקפות seabome . זה היה בתקופה זו שההגנות בBarumini ובמקומות אחרים התחזקו והכפרים צמחו סביב ההגנה המרכזית להגנה. הם הפכו בהתנחלויות השפעה קטנות עירוניות, קהילות עצמאיות דיור עם מגוון של בעלי מלאכה משלהם.

כמה זמן במאה ה -7 לפנה"ס סו נוראז'י די ברומיני פוטרה על ידי קרתגו והעבודות ההגנתיות היה פגוע. עם זאת, הוא המשיך כיישוב, הבתים שנבנו מחדש בסגנון שונה. עם הכיבוש הרומי של האי במאה ה -2 לפני הספירה רוב nuraghi יצאו מכלל שימוש. עם זאת, חפירות הראו שיש אנשים שחיים בסו נוראז'י די ברומיני עד המאה ה -3 לספירה. מקור: הערכת גוף מייעצת

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]