טלמון ונמל דולב

מחרשה לדולב סיור 6 בספטמבר 2109.
חרשה הוא ישוב בעל אופי תורני. הוקם בינואר 1997. ממוקם על גבעה מעל "גוש טלמונים" - 770 מטר מעל פני הים.
דולב הוא ישוב קהילתי דתי הנמצא במערב בנימין ומשתייך למועצה האזורית מטה בנימין. דולב שוכנת כ-6 קילומטרים צפונית מערבית לרמאללה ודרומית ליישוב טלמון, בגובה של כ-620 מטר מעל פני הים וצופה לשפלה ולהרי ירושלים.
תמונות מהסיור: HARESHA DOLEV 2019-9-6 מקור הצילומים הוא אלבום התמונות של הצלם זאב רוטקף, הנמצא באתרו zevrothkoff.com בתוית טיולים

מעיין טלמון

ההתנחלויות[עריכה | עריכת קוד מקור]

"שרשרת ישובים"[עריכה | עריכת קוד מקור]

"צמדי ישובים"[עריכה | עריכת קוד מקור]

גבעת היקבים[עריכה | עריכת קוד מקור]

האתר נמצא בתחומי גוש ההתיישבות טלמונים, בסמוך לכביש העולה מחורש ירון לחרשה. מהאתר תצפית מרהיבה על מרחבי הרי גופנא שמסביב, חבל מודיעין, צפון השפלה ומישור החוף. באתר התקיים כפר קטן שהקימו בני שבט אפרים עוד מימי בית ראשון והיה קיים גם בימי בית שני. בהסתובבות באתר ניתן להתרשם מרחובות צרים שלצידם קירות בתים שנשתמרו להפליא כאילו לא עברו 1875 שנים מאז חרב הישוב.

גולת הכותרת של האתר היא מערכת תת-קרקעית הכוללת 26 בורות פעמון (בקבוקונים) חצובים הסמוכים זה לזה, ששימשו כיקבים לתסיסה ואחסון של קנקני יין בימי בית ראשון. כנראה שכאן התגוררו חלק מה"יגבים" עליהם אומר רש"י "חופרי הארץ, לשון יקבים, שהם חפירות בקרקע"(מלכים ב כה, יב)- על-שמם שונה שם האתר ל"גבעת היקבים". המרתק במערכת תת-קרקעית זו הוא שגם לאחר חורבן האתר בימי בית ראשון חזרו להשתמש בבורות אלו בימי בית שני כמחסנים, בית שובך ליונים ועוד שימושים מגוונים. מסתבר שבזמן מרד בר-כוכבא שימשו יקבים אלו למסתור מפני הרומאים, ואכן כיום ניתן לראות כי פתחי הבורות נאטמו באבנים בצורה מסודרת למדי, והבורות עצמם מחוברים ביניהם בחיבורים ובמחילות. אם נזחל באמצעות פנס עד לבור הצפוני-מזרחי ביותר, נגלה תגלית חדשה שנחשפה בשנה האחרונה ע"י תלמידי בית-ספר שביקרו בבורות במהלך הקיץ. בדופן הבור נחצבה מחילה צרה באורך מספר מטרים ובה שקעים להנחת נרות. מחילה זו מובילה לחדר סתום שכנראה שימש כמקלט האחרון של תושבי הישוב בזמן המרד. אתר זה מהוה עדות מרתקת לחיים היהודיים שנמשכו באזור גם לאחר חורבן הבית השני, עד לחורבן ההתיישבות היהודית כולה לאחר מרד בר-כוכבא.

נחל דולב[עריכה | עריכת קוד מקור]

מצוק הנשרים[עריכה | עריכת קוד מקור]

טחנת הקמח בנחל דולב[עריכה | עריכת קוד מקור]

גאולוגיה[עריכה | עריכת קוד מקור]

צמחיה[עריכה | עריכת קוד מקור]

"השכנים"[עריכה | עריכת קוד מקור]