סייפן מקדומים - לא מזוהה - ניסן תשע"ב

כנ"ל

סייפן (או גלדיולה, מהמלה הלטינית גלדיוס - חרב, נקרא לעתים "שושן החרב"), הוא סוג של צמחים בעלי פרחים ממשפחת האירוסיים.

מינים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הזן גלדיולוס מונה בערך 260 מינים, מתוכם 250 מקומיים לאפריקה התת-סהרית, בעיקר דרום אפריקה. מקורם של בערך 10 מינים באסיה ובאירופה. ישנם 160 מינים של גלדיולוס שהם בלעדיים לדרום אפריקה ו-76 - לאפריקה הטרופית. בין המינים משתנה גודל הקוצים מקטן לקוצי פרחים ענקיים ומרשימים.

צמיחה גדילה וצורה[עריכה | עריכת קוד מקור]

צמחים רב-שנתיים הללו צומחים באקלים מתון. הם צומחים מפקעות עגולות וסימטריות ש"ארוזות" במספר שכבות של כיסוי חום וסיבי. הגבעול שלהם בדרך-כלל אינו מעונף, ומפיק בין עלה אחד לתשעה. העלים הם צרים, צבעוניים, וזוויתיים בצורת חרב, שנתונים בנרתיק. העלה הנמוך ביותר מקוצר ומתקפל אל תוך הגבעול. להב העלה יכול להיות חלק או מעוצב בצורת זיג-זג.

רבייה[עריכה | עריכת קוד מקור]

קוצי הפרח השבריריים הם גדולים וחד צדדיים עם פרחים דו-מיניים יחידים, כל אחד מוקף בשני עלעלים ירוקים ועוריים. עלי הגביע ועלי הכותרת כמעט זהים במראם, ומכונים עלי פרח. הם מאוחדים בבסיסם למבנה בצורת גליל. עלי הפרח העליונים הם גדולים יותר, ומגנים על שלושת אברי המין הזכריים של הפרח. שלושת עלי הפרח התחתונים הם צרים יותר. איבר המין הנקבי של הפרח הוא בצורת תעלה, ואברי המין הזכריים מחוברים לבסיסו בעיצוב של שני חוטים ענפיים דמויי כף, שכל אחד מהם מתרחב לעבר הקודקוד.

השחלה היא בעלת 3 לשכות עם קפסולות מלבניות או עגולות, שמכילות הרבה זרעים חומים, מכונפים, זוויתיים וריחניים.

צבעם של הפרחים משתנה מוורוד-אדמדם או סגול בהיר עם לבן או לבן וקרם או כתום ואדום.

המינים הדרום אפריקאים הורבו במקור על ידי דבורים ארוכות לשון, אבל מספר שינויים שנוצרו במערכת הרבייה, אפשרו הרבייה על ידי צופיות, עשים, זבובים ארוכי לשון ואחרים.

התערבות אנושית[עריכה | עריכת קוד מקור]

הגלדיולים (צורת הרבים של המילה) הורבו בצורה נרחבת, וקיים מגוון רחב של צבעי פרחים מהונדסים גנטית. קבוצות הרבייה הראשיות נוצרו על ידי שילוב והצלבה בין ארבעה או חמישה מינים מתת הזנים: גרנדיפלורים, פרימולינים וננוסים.

בישראל[עריכה | עריכת קוד מקור]

בארץ ישראל צומחים בר שני מינים של סייפן: סייפן התבואה וסייפן סגול, שניהם ערכי טבע מוגנים[1].

תרבות ונוי[עריכה | עריכת קוד מקור]

הגלדיולים משמשים כצמחי נוי טובים מאוד. למרות שעקב גובהם, הגבעולים לעתים קרובות נוטים להתכופף עם כיוון הרוח.

דמות הבמה דיים עדנה אוורג', אימצה את הגלדיולוס כסמל המסחרי שלה, הפרחים מופיעים לעתים קרובות בתמונותיה ובהופעותיה על הבמה.

הערות שוליים[עריכה | עריכת קוד מקור]