הצו הקיסרי

בימי קדם הייתה קהילה יהודיה בקלן. שני צווים להוכיח הקיסר קונסטנטינוס משנתי 321 ו 331 לסה"נ, אשר ניתנה בתיאודוסיוס. בצו של 321 מדינות:" למועצה של העיר קלן. אנו מאפשרים לכל הרשויות על פי חוק הכללי, פנייה ליהודים במועצת העיר. כך הם נשארים, לעומת זאת, פיצוי מסוים על התכנית הקודמת, אנחנו נותנים לו, שתמיד שתיים או שלוש צריכים ליהנות מזכות הניתן בכל ערעור כדי להשלים.

טקסט זה הוא ההוכחה ההסטורית המוקדמת ביותר לקיומה של קהילה יהודיה בגרמניה. איפה הקהילה הזאת הייתה בית כנסת ובית הקברים לא היו ידועים עדיין. על פי החשיבה האחרונה כבר היה מרכז קהילה העתיק בכיכר העירייה של היום.

ובהמשך נכתב:"החפירות מעידות על ההיסטוריה המגוונת של יהודי קלן. אז נמצא שרידים ארכאולוגיים של לפחות ארבעה בתי כנסת שנבנו באותו המקום שוב ושוב. בשנת 1096 בית ההכנסה נהרסה במהומות נגד היהודים בתקופת מסע הצלב הראשון. מקורות עכשוויים רבים מדווחים כי הניצולים, למרות כל פוגרום מסע הייאוש וצער עדיין נחשבים לאסון זמני. כשחזרו למגוריהם ששופץ הבניין נהרס שוב ולקחתי את העסק שלהם שוב.

האזור היהודי שנמצא במרכז קלן המקור

דיווח מעיתון הארץ[עריכה | עריכת קוד מקור]

עופר אדרת כתב מקלן ביום 30 במרץ 2013 הגרמני שמגלה את היהודים - הארכיאולוג סוון שוטה מצא שרידים המעידים שיהודים חיו בעיר קלן כבר בתקופה הרומית והיו חלק אינטגרלי ממנה. לא כולם מתלהבים מהגילוי. וכך הוא כתב:

" בביקור באתר הארכיאולוגי השבוע נראה כי עבודות השימור והחשיפה של עברה היהודי של קלן בעיצומן. במרכז האתר ניצב בית הכנסת שחרב בפרעות שהיו ביהודי העיר בשנת 1349. תחתיו התגלו רצפות מתקופות קודמות ובכללן שרידיו של בית הכנסת היהודי הקדום ביותר מצפון לאלפים. "זו קבוצת המבנים היהודיים הגדולה ביותר שנשתמרה במרכז אירופה", אומר שוטה. "אנחנו יוצקים חיים מחדש לאתר היהודי-האשכנזי הקדום ביותר בעולם".

ביום רביעי מצאו שם עשר אבנים עם כתובות בעברית, שיועברו אחר כבוד לפענוח. הצוות של שוטה לא נח, וממשיך לחפש - ולמצוא - באתר עדויות להיסטוריה היהודית העתיקה של קלן. כל אבן ממוספרת, מקוטלגת ומפוענחת. עד כה נמצאו באתר 250 אלף פריטים. על חלקם ניכרים הסימנים לפוגרום ביהודי העיר ב-1349, שבו נחרב בית הכנסת, ששרידיו נמצאים באתר. אבנים אחרות מעידות על רעידות האדמה הקשות שפקדו את העיר לאורך ההיסטוריה.

תמונות מאתר המוזיאון