Family Wiki
Advertisement
האם_התגלה_פעמון_זהב_של_הכהן_הגדול_בעיר_דוד?_City_of_David_Finds

האם התגלה פעמון זהב של הכהן הגדול בעיר דוד? City of David Finds

מימצא של החוקר: האם התגלה פעמון זהב של הכהן הגדול בעיר דוד?

Roni raik.png

רוני רייך נמנה על אחד הארכיאולוגיים שניהל את החפירות בעיר דוד. עם סיום תפקידו פירסם ספר בשם "לחפור את עיר דוד - המקום שבו החלו תולדותיה של ירושלים", אשר יצא בהוצאת יד יצחק בן צבי.

מאתר עיר דוד[]

פרופ' רוני רייך השתתף בחפירות רבות בירושלים מאז שנות השבעים של המאה העשרים. תחילה עבד ברשות העתיקות (עוד כשהיתה 'אגף העתיקות') ובשנת 1995 הצטרף כמרצה בחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטות חיפה. את עבודת הדוקטורט שלו הוא כתב על המקוואות בארץ ישראל מימי הבית השני והתמחה בתקופות הקלאסיות (ימי הבית השני והתקופה הרומית). מאז אמצע שנות התשעים ניהל חפירות בסמוך להר הבית מדרום וממערב ומאוחר יותר ניהל את החפירות החדשות בעיר דוד. הוא תרגם (מיוונית ומלטינית) והוציא לאור את כתביו של האדריכל הרומאי ויטרוביוס שעל בסיס ספריו נבנו מבני ציבור רבים מימיו של הורדוס, לפני כאלפיים שנה. הוא דובר שפות רבות ותרגם שירים משפות אירופיות לעברית. במרוצת השנים הוא פרסם עשרות מאמרים אודות החפירות האריכאולוגיות בירושלים אותן ניהל. פרופ' רייך פרש לאחרונה (2011) מחפירות פעילות וכעת מלווה אותן כראש הועדה המייעצת של רשות העתיקות.

חפירותיו[]

  • בית המעיין - בשנת 1995 רוני רייך ואלי שוקרון החלו לחפור בסמוך למעיין הגיחון ושינו את כל הידוע על המקום בתקופות העתיקות עד אותו זמן. ממצאיהם כוללים ביצור אדיר על גבי המעיין ובצמוד לו בריכה...
  • בריכת השילוח והרחוב מימי הבית השני- משנת 2004 רייך שוקרון החלו חפירה בדרום עיר דוד במיקומה של בריכת השילוח מימי הבית השני. בשלב הראשון, הם גילו מערכת מדרגות המובילות אל מחוץ לשטח החפירה ורחבה הניגשת אל האזור מצפון.
  • תעלת הניקוז המרכזית - מאז שנת 2007 רייך ושוקרון חופרים את תעלת הניקוז המרכזית של העי ירושלים מימי הבית השני, בתוך גיא הטירופויון. מדובר בתעלה ארוכה שנקזה את העיר דרומה אל עבר בריכת השילוח ואל מחוץ לעיר.
  • המקור: אתר עיר דוד

על הספר[]

ניר חסון מעיתון הארץ ביום 21 במרץ 2012 ראיין את מחבר הספר וכתב האיש שמאיים על מעמדם של הורדוס וחזקיהו - הארכיאולוג רוני רייך, שחפר באתר עיר דוד בסילואן, אומר שהוא בעצם בעד חלוקת הארץ. אז מה לו ולעמותת הימין אלע"ד, המפעילה את האתר? קשרי עבודה טובים בלבד. ראיון עם האיש שממשיך לחפש הוכחה למלכות דוד. בין השאר כתב:

  • רייך מספר בגאווה שהפעילות שלו ושל אלע"ד שינתה את מקומה של עיר דוד בעיני הציבור. "עד שאנחנו התחלנו לעבוד היתה זרוקה חבית בתוך הכניסה לנקבת השילוח, אף אחד לא טרח לטפל בזה. היו מגיעים אלפים בודדים של מבקרים כל שנה. היום מגיעים 450 אלף איש בשנה". מבקריו משמאל טוענים כי השינוי הזה כרוך בגרימת סבל לתושבים הפלסטינים של הכפר, שלא רק שאינם נהנים מהתיירים, אלא סובלים מהשתלטות של המתנחלים על הכפר שלהם.
  • בספרו מותח רייך ביקורת על מי שכן מצא את דוד המלך בעיר דוד. הכוונה לארכיאולוגית ד"ר אילת מזר מהאוניברסיטה העברית, שטענה שמצאה את ארמון המלך דוד ואחר כך גם את חומות המלך שלמה. רייך מסרב להתרשם מהממצאים: "אני לא שוכנעתי שזה ארמון המלך דוד. הקרמיקה אמנם מתאימה לתקופה, תקופת הברזל הראשונה, אבל כשאני ראיתי את ערימת הקרמיקה הזאת וראיתי את המקום שבו זה התגלה ואת הזיקה בין המקום הזה לקיר של אותו בניין, לא ראיתי את הקשר. מאז לא נמצאו נתונים חדשים, לכן אני לא מוציא מכלל אפשרות שהקירות האלה הם קדומים יותר (לדוד). אני לא כופר בדמות ההיסטורית של דוד, ובוודאי שהיה לו מקום מגורים בירושלים. אני גם לא כופר בהנחה שלפיה הגבעה הזאת היא עיר דוד. בהגדרה, אין שום אפשרות אחרת. אבל אני לא ראיתי את הקשר. לכן לא השתכנעתי, נו, מה אני יכול לעשות", הוא אומר בהגבהת הטון המוכרת.
  • בשפכי הבריכה התגלו חרסים רבים, אך הממצאים החשובים ביותר היו בולות - חותמות טין ששימשו למסחר - ועליהן ציורים וכתובות, וכן אלפי עצמות הדגים שביססו תובנות חדשות ביחס לתפריט של תושבי ירושלים בימי המקרא. הדגים, שכמובן הובאו ממרחקים, מעידים על קשרי מסחר ועל אליטה מבוססת שהיתה מסוגלת לקנות את הסחורה המיובאת.

העצמות נמסרו לחברו של רייך, ד"ר עמרי לרנאו, כירורג שפיתח, בעקבות אביו, תחביב של ניתוח עצמות דגים מחפירות ארכיאולוגיות. כיום הוא נחשב לאחד המומחים המובילים בעולם בתחום. רוב הדגים שנמצאו היו בורי ודניס, אך גם מקומה של נסיכת הנילוס לא נפקד. "זה הרבה עצמות וזה הרבה בשר, מישהו היה צריך לאהוב לאכול דגים", אומר רייך. "הנה צבענו עוד כתם בתולדות ירושלים".

Advertisement