Family Wiki
Advertisement
המפה נטענת...
המפה נטענת...

מבט מקרוב

מבט מעל

מכונה גם יער לנדאו או "יער השומרים"

שביל ראשית ההתישבות (צילם שבתאי שירן)

שביל ההתישבות הדתית נמצא בגבעות בית שערים ליד המושב שדה יעקב. מאת: שירן שבתאי – "מורשת הגליל"
כאן בגבעות הללו של בית שערים התישבו בשנת תרפ"ד 1924 באדמות קק"ל. האדמו"ר מקוז'ניץ רבי ישראל אלעזר הופשטיין, וחסידיו, רבי יחזקאל טאוב האדמו"ר מיבלונה וחסידיו אליהם נלוו שני אדמו"רים נוספים: רבי ישעיהו שפירא המכונה האדמו"ר החלוץ וקרוב משפחתו רבי אברהם יעקב שפירא, האדמו"ר מדרוהוביץ', . במטרה להקים כפר חסידי בארץ ישראל. בקק"ל גיחכו, עשבים יצמחו על כף ידי, אמר אחד המדריכים, עד שאלו ילמדו חקלאות. ואכן הקשיים היו עצומים והמשברים רבים עד שהיגיעו לישוב הקבע הוא כפר חסידים.
בתרפ"ז 1927 התישב בגבעות אלו הגרעין המייסד של מושב שדה יעקב המושב הראשון של הפועל המזרחי בעמק יזרעאל. מייסדיו, חלוצים עובדי אדמה, חדורי אמונה באהבת הארץ ואהבת התורה, ירדו מאוחר יותר מן הגבעה אל העמק, מקום מושבם הנוכחי. שם היישוב מנציח את הרב יצחק יעקב ריינס, מייסד הפועל המזרחי.
בתרצ"ו 1936 התישבה במקום קבוצת "הרועים" שירדה גם היא לעמק והקימה את קיבוץ אלונים. וכן "אגודת השומרים" מיסודו של השומר המפורסם אלכסנדר זייד שהתגורר במקום עם משפחתו הקטנה עד שנרצח ליד ביתו בשנת 1938. אלכסנדר זייד נקבר במקום ומקום קבורתו הפך לבית הקברות של "אגודת השומרים".
בשנת 1931 נטעו חברי מושב שדה יעקב יער על הגבעה וקראו את שמו יער לנדוי ע"ש שמואל חיים לנדוי הוגה דעות ומראשי תנועת הפועל המזרחי. המקום מוכר יותר כ"חורשת השומרים" וכך הוא מצוין ברוב המפות.

בשנת 2008 הכשירה קק"ל שביל ביער, וקראה לו "שביל ראשית ההתישבות הדתית" כהוקרה לפועלם של חלוצי תנועת הפועל המזרחי. השביל הינו מעגלי ואורכו כ-700 מטר

מתוך אתר קרן הקיימת לישראל[]

יער לנדוי, השוכן בפאתי קרית טבעון, מנציח את זכרו של שמואל חיים לנדוי (1928-1892), הוגה דעות ומראשי תנועת הפועל המזרחי. חברי מושב שדה יעקב נטעו את היער בשנת 1931, ביוזמתה של קק"ל, "כדי להבריא את אוויר הארץ". הגבעה שבה צומח יער לנדוי נושאת שרידים מבית שערים הקדומה, בעיקר חציבות של מתקנים לעיבוד תוצרת חקלאית. בית שערים הגיעה לשיא תפארתה בימיו של רבי יהודה הנשיא, שהעביר אליה את מושב הסנהדרין (170 לספירה בקירוב). מאוחר יותר אמנם רבי יהודה עבר לציפורי, אך לאחר מותו הובא לקבורה בבית שערים ובעקבות כך הפך בית הקברות של העיירה לאתר קבורה יהודי ענק. לאחר שקק"ל רכשה את אדמות בית שערים, התיישבו בה בשנת 1924 חסידי יבלונה, קוז'ניץ ואחרים שעלו ארצה מפולין. הם הקימו את היישובים נחלת יעקב וזכרון אברהם, אך לא עמדו בתלאות הקדחת ובקשיי הסביבה וסופו של דבר עזבו את המקום והקימו את כפר חסידים.

יער לנדאו

כיצד מגיעים ?[]

רחבת החנייה נמצאת ברחוב השומרים בקריית טבעון. הבאים ממרכז הארץ ייסעו לצומת יוקנעם. כאן יש לנסוע צפונה כחצי קילומטר ולפנות ימינה לעבר צומת השומרים (כביש מס' 722). מיד לאחר הכניסה לשדה יעקב יש לפנות שמאלה ולעלות לכיוון שיכון אלה שבקריית טבעון ולהמשיך לרחוב השומרים.

מסלול הטיול[]

מרחבת החנייה של חורשת השומרים אנו יורדים עם השביל במדרון. ומוצאים עצמנו בחורשה פסטורלית של עצי אורן ירושלים ועצי חרוב שניטעו בידי קק"ל עם עצי אלון תבור הצומחים כאן בר. בעונה זו מלא המדרון בפריחה מרהיבה של כלניות ורקפות. השביל מגיע לאלון גדול שברחבת החנייה של בית הקברות של קריית טבעון, משם הוא אוגף את בית הקברות ועולה בגרם מדרגות חזרה לכיוון חורשת השומרים.

בתחילת המסלול חניון ובו מתקני שעשועים לילדים. בקצה החניון נמצא מצפור המשקיף לכוון עמק יזרעאל, הרי נצרת, גבעת המורה והגלבוע. למרגלותיו נראים בתי המושב שדה יעקב וכפר יהושע. מעבר לכביש במפגש רחוב השומרים עם רחוב יזרעאל בתוך גן קטן ונחמד, נמצאים זוג שלטים המציינים את המקום בו נרצח השומר אלכסנדר זייד ואת המקום בו ארבו הרוצחים. דקה להתיחדות. בצדו השני של רחוב השומרים נמצא פתח בית הקברות של קבוצת השומרים, ביניהם גם אלכסנדר זייד. מכאן ניתן להמשיך לאנדרטה של אלכסנדר זייד רכוב על סוסתו וצופה לעמק וכן לעתיקות בית שערים.
את הסיור ניתן לעשות באופן מודרך בלווי הסברים על האישים והאירגונים שפעלו כאן עם שבתאי שירן, מורה דרך בטעם יהודי 0523246827 www.מורשתהגליל.com

Advertisement