שמואל שוורץ, מהנדס מיכרות יהודי פולני, נחשב למגלה האנוסים בפורטוגל. הוא הגיע לארצם בשנים 1917-1919. הוא נהג לסייר בעיירות נדחות. שוורץ הציג את עצמו כיהודי ושאל האם עדיין יש יהודים באזור. הוא פגש בנשים חשדניות שבקשו ממנו להתפלל בלשון הקודש וכאשר החל לומר "שמע ישראל" , כיסה את עיניו ואמר את השם המפורש האמינו לו.

דר' ארי גרינספן, אשר בקר בפסח אצל יהודי פורטוגל האנוסים ] – או "היהודים הנסתרים "כפי שכונו כתב כי שמואל שוורץ הובא על-ידי הממשלה הפורטוגזית לסייע בפיתוח המיכרות בצפון המדינה. הוא וצוותו הגיעו לעיירה בלמונטה ושם נאמר להם: "אם אתם רוצים קפה בבוקר, אל תקנו אותו מהחזירים היהודים". הוא הוסיף ששוורץ הצטמרר. ככל שהיה ידוע באותה תקופה לא נותרו כלל יהודים בפורטוגל מאות בשנים. הוא איתר את האנוסים בעיירה, אשר חיו חיים פשוטים ומבודדים, עד כי לא ידעו כלל על קיומם של יהודים אחרים בעולם. בתחילה הם סרבו להאמין שהאדם העומד מולם יהודי. לפי תיאורם, כאשר זקנת המשפחה שמעה אותו אומר "ה' אחד" ב"שמע ישראל" היא פנתה לקרוביה ואמרה :"הוא שלנו". זה היה תחילת התהליך ההמשך היה של ארתור קרלוש דה בארוש באשטו - קצין בצבא הפורטוגזי, אשר קבל על עצמו להוציא לאור את האנוסים.