Family Wiki
Advertisement

"לפי מכתב הרבנות הראשית מיום ט"ז כסלו תש"ע

איסור לבישת בגדי כלאיים המוגדרים כ"שעטנז" כבר מפורשים בתורה - "ובגד כלאים שעטנז לא יעלה עליך" (ויקרא י"ט, י"ט) ובהמשך מוסבר מהו בגד שעטנז: "צמר ופשתים יחדו" (דברים כ"ב, י"א). בחז"ל דרשו את המילה "שעטנז" כנוטריקון של "שוע טווי ונוז"היינו עירוב טווי ושזור, (יבמות ה:).

בספרים הקדושים נדרש השם כ"שטן עז" וכל הלובש בגד מסוג זה אף שורה עליו רוח רעה .

נמסר לנו כי בשנים האחרונות אירעו מקרים לא מעטים בהם צרכנים שומרי תורה ומצוות המקפידים על קלה כבחמורה כדבר שבשגרה, רכשו להוותם ביגוד במיטב כספם ללא שוידאו תחילה כי אין בהם חשש שעטנז, אך לאחר זמן, בבדיקת מעבדה אקראית נמצא למרבה הזעזוע כי הבגד הוא שעטנז.

ממידע שנמסר ע"י מומחים בתחום זה, עולה כי בשנים האחרונות נעשה שימוש הולך וגובר בקרב היצרנים, הן בארץ והן בחו"ל, ברכיבי שעטנז כך שהסיכוי לכך שהצרכן ייכשל גדול יותר.

להלן מס' דוגמאות בהם מתוארים מקרים שבהם נחשפה המכשלה באיחור תוך הכשלת הרבים בחצאית בצבע זית ושחור של אחת מהחברות המובילות בענף ההלבשה, מופיע על התוית צמר, סנטטי, כותנה, 30% סיבים שונים, תוצאה של המעבדת שעטנז גילה שהסיבים אלו 3% היו חוטים רוב פשתן! OTHER FIBENS –

חורף תשס"ט[]

להלן מס' דוגמאות בהם מתוארים מקרים שבהם נחשפה המכשלה באיחור תוך הכשלת הרבים

  • בחצאית בצבע זית ושחור של אחת מהחברות המובילות בענף ההלבשה, מופיע על התוית צמר, סנטטי, כותנה, 30% סיבים שונים, תוצאה של המעבדת שעטנז גילה שהסיבים אלו 3% היו חוטים רוב פשתן! OTHER FIBENS
  • עוד מקרה במעילי צמר של גברים מחברה זו המיובאים מאירופה. סרטי החיזוק היו מפשתן .
  • בסוודרים לבנות מחנות ידועה, העשויים מחוטים עם תערובת צמר נמצאה תוית החברה התפורה לבגד עשויה מפשתן.
  • ליה תפורים כיסים מפשתן ועל הכיסים והבגד P/C חולצת נשים תוצרת הארץ בעלת כיתוב תפור בד צמר.
  • ז'קט ילדות תוצרת חוץ עשוי צמר ועליו תפור קישוט מחוטי פשתן

מועדים אחרים[]

עשרת ימי - תשובה תש"ע - בבדיקת שעטנז ציבורית מטעם המועצה דתית בירושלים, הביא איש בן 46 "טלית גדול" צמר לבדיקה. אחרי תיקון קרע ע"י חייט במרכז העיר. בבדיקה התברר כי החייט שם טלאי מפשתן לסתום את הקרע.

ערב - סוכות תש"ע - עשרות סוודרים של ילדים מתוצרת חוץ נמכרו בגאולה ובני ברק כשהבד עשוי צמר והתפירות נעשו בחוט חיזוק של פשתן.

ב' כסלו - תש"ע - המעבדה ניידת הוזמנה לישיבה למתחזקים ברמת בית שמש ומצאה כי ל - 30% מהבחורים היה שעטנז בבגדיהם ביניהם חליפות מתוצרת חוץ ממספר חברות ידועות וכן חליפה שנתפרה בארץ ע"י חייט.

כנס מתוכנן[]

לאור התפשטות הבעיה, בארץ ובעולם, מבקשת הרבנות הראשית לישראל לקיים כנס חירום אשר יעסוק בהיקף התופעה, שכיחותה וכן האפשרויות השונות להתמודד עימה ברמה הארצית, תוך מגמה להביא את דבר המכשלה וחומרתה לתודעת הציבור על מנת שיוכל להתמודד עמה כיאות ובדרך מוסדרת.

יש לציין, כי כיום אמנם קיימות מס' מעבדות העוסקות בתחום זה אך במידה והציבור יפתח הרגלי רכישת ביגוד חדשים ללא חשש שעטנז יהיה צורך דחוף להקים מערך מעבדתי אשר יוכל לתת מענה לכלל הפונים תוך הקפדה על כך שאלו אשר יעסקו בתחום זה יעברו הכשרה מתאימה והסמכה על מנת להסדיר את הנושא מחד ולמנוע הקמת מעבדות פיקטיביות. כמו"כ, יש לשאוף להגברת המודעות של היצרנים, המשווקים והיבואנים והפיקוח עליהם באמצעות המוסמכים לכך מתוך הבנה כי ההתמודדות היעילה לטיפול בתופעה אמורה להיות במרכזי הייצור ולא רק מעל גבי מדפי המכירות.

הכנס יהיה מיועד אף לכלל הרבנים העוסקים בתחום זה, הן בהיבט המחקרי-הלכתי ובין בהיבט המעשי, על מנת שנוכל לרכז את המיטב מכל המומחים בכדי להגיע למסקנות והפקת לקחים לרווחת הציבור הרחב.

הודעה על מועד הכנס ותוכנו תינתן בנפרד ובמועד קרוב. בברכת התורה, הרב חיים המדינגר

Advertisement