המקור: דודו גורן facebook

מי שמע על שכונת תלול אלמסאבין בירושלים?

מאה שערים תרומת הדשן.png

בשלהי התקופה העות'מאנית האמינו רבים מיהודי ירושלים כי בצפון-מערב ירושלים שוכן שפך הדשן, שנערם משיירי קרבנות הזבח בבית המקדש "וְהוֹצִיא אֶת-כָּל-הַפָּר אֶל-מִחוּץ לַמַּחֲנֶה אֶל-מָקוֹם טָהוֹר, אֶל-שֶׁפֶךְ הַדֶּשֶׁן, וְשָׂרַף אֹתוֹ עַל-עֵצִים, בָּאֵשׁ; עַל-שֶׁפֶךְ הַדֶּשֶׁן, יִשָּׂרֵף" (ויקרא, ד, י"ב). בקרב האוכלוסייה הערבית המקומית רווחה הדעה כי היו אלה תלי פסולת אורגנית מבתי המלאכה להכנת סבון משמן זית, שפעלו בירושלים והם כונו בפיהם 'תלול אל-מסאבין' (תלי המסבנות).

בשנת תרט"ו (אפריל-מאי 1855) פירסם ב'אתיניאום' הקונסול הבריטי בירושלים ג'יימס פין, כי מתוצאות בדיקות מעבדה שנעשו בגרמניה עולה הסברה "...שאותו אפר הוא שרידם של קרבנות-העולה, מפני שהוא בעיקרו אפר מן החי ולא מן הצומח...". שנתייים לאחר מכן (1857) התפרסמה ידיעה על-כך ב'המגיד': מחוץ לעיר (ירושלים) בצפונית-מערבית, לא רחוק ממקום הנקרא בשם קברות [קברי] המלכים, עומדים שני גלי או צבורי דשן ממראה תכלת...ואחד מהם גבוה כארבעים רגל, ולפי אמונת העם היושבים שם המה פסולת מנתר ובורית, אשר נעשו שם בימי קדם – אבל רבים מחכמי ענגלאנד [אנגליה] התרים את הארץ...אומר[ים] שלא רחוק הדבר, שהמה שפך הדשן מעולות וזבחים, אשר העלו כהני שוכן ציון וירושלים, בהיות עיר אלקים ומקדשו על תילם בנוים.

מתקופת חז"ל ואילך התקיימה מחלוקת הלכתית באיזה צד לירושלים היה שפך הדשן אם במזרחה של העיר או בצפונה. בשנת תרמ"ט (1889) פרסם ר' יעקב אריה סלאנט מאמר הלכתי ב'חבצלת' בדבר מיקומו המוכיח כי הוא נמצא מצפון לחומת העיר העתיקה. לדבריו של ר' יהודא אהרן סג"ל ווייס הוא נהג לעבור מדי יום ביומו בסמוך לתל שפך הדשן ולהתפעל ממנו. לדבריו היו אנשים שליקטו עצמות באתר באמונה כי הן שרידי קרבנות בית המקדש או השתמשו בדשנים כתחליף למלט, שבאמצעותו נבנו שכונות רבות בירושלים.

בבחירת המיקום להקמת שכונת ’מאה שערים’ הושפעו מייסדיה בין היתר מקרבתם לשפך הדשן. כך למשל ברישומים הרשמיים של הממשל העות'מאני ובשמו העממי נקרא אזור השכונות 'מאה שערים' ו'בית ישראל' בשם תלול אלמאסבין (ראו צילום מתוך עיתון 'הצבי', 17.11.1893).

מתוך ספרי "ובא לציון גואל"

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]