המפה נטענת...
המפה נטענת...

מבט מקרוב

מבט מעל

מהספר במעבה ההר

תחנת הרכבת הנטושה צילם:Easy n

תחנת הרכבת כפר ג'יניס או תחנת הרכבת תעופה (שם קודם באנגלית Kafr Jinis) היא תחנת רכבת היסטורית על המסילה המזרחית. התחנה שכנה בקטע המסילה בין לוד לראש העין, ממזרח לנמל התעופה בן-גוריון ובסמוך למתקני התעשייה האווירית ולצומת אלעל.

היסטוריה[עריכה | עריכת קוד מקור]

בזמן מלחמת העולם הראשונה הוקמה על ידי הטורקים המסילה המזרחית. במהלך כיבוש ארץ ישראל על ידי הבריטים בנו כוחות ההנדסה מסילות ברזל ששימשו כקווי אספקה אל החזית. לאחר כיבוש לוד ורמלה והמשך התקדמות הכוחות צפונה, הוקמה במקביל למסילה המזרחית מסילה צרה ברוחב 2.5 רגל (כ-762 מ"מ) מתחנת הרכבת לוד אל תחנת ראש העין. בסמוך לכפר ג'יניס התפצלה ממנה לכיוון מזרח מסילה לאורך נחל בית עריף, דרך בית נבאללה עד לכפר א-לובאן.‏‏[1] ראו להלן.

לפי מאמרו של אבי ששון במעבה ההר - מחקרי הר אפרים ובנימין - קובץ שני לא אותרו בתחנה שרידים מהתקופה הנ"ל, מכאן ההשערה כי באותה תקופה הייתה זו רק נקודת ההתפצלות של המסילה.

לאחר המלחמה הורחבה המסילה המזרחית לרוחב תקני והמסילה הצרה פורקה. על בסיס התוואי לא-לובאן נבנתה שלוחה ברוחב תקני בת 4.5 קילומטרים לבסיס הצבאי שהוקם בסמוך לבית נבאללה.‏‏[2] בסמוך לנקודת ההתפצלות הוקמה תחנת רכבת ששירתה את תושבי המקום כמו גם את נמל התעופה שהוקם בסמוך, אך שרות הנוסעים הופסק ביולי 1933.‏‏[3] בזמן מלחמת העולם השנייה נבנתה שלוחה נוספת מעט מצפון לתחנה לכיוון מערב אל הבסיס הצבאי בתל השומר (אז תל ליטווינסקי). השימוש בשתי השלוחות הופסק אחרי מלחמת העצמאות, אך התחנה המשיכה לשמש תחת השם "תעופה" עוד מספר שנים רכבות משא שהובילו דלק לשדה התעופה ושמשה גם כתחנת רכבת תפעולית, אך השימוש בה נפסק בשנות ה-50.

כיום יש במקום מסילה בודדת וניתן לראות בצד המסילה שרידים של מספר מבנים ישנים ששימשו את התחנה. כ-2.5 קילומטרים מדרום למקום התחנה, חוצה את המסילה המזרחית קו הרכבת למודיעין ושתי המסילות מחוברות זו לזו בקשת מסילתית. חיבור הקשת לקו הרכבת למודיעין קיבל את השם "צומת תעופה מערב" והחיבור למסילה המזרחית קיבל את השם "צומת תעופה דרום", המשמרים את השם העברי של הצומת ההיסטורי בתחנה.

מסילת הברזל כפר ג'ניס - א-לובאן[עריכה | עריכת קוד מקור]

ראו ערך מורחב:מסילת הברזל כפר ג'ניס - א-לובאן

בעת המערכה על קו שתי העוג'ות נבנתה מסילת ברזל בין תחנת הרכבת כפר ג'יניס לבין אזור הכפר א-לובאן. היא נועדה לסייע לכוחות הבריטיים לעקוף את החזית התורכית. הרכבת פעלה חודש אחד, באוגוסט 1917 ובינתיים הכוחות הבריטיים צלחו את נחל הירקון והדפו את הצבא התורכי צפונה ולא היה כבר צורך באיגוף החזית תורכית.

באזור בית עריף, כפר טרומן ושוהם ניתן למצוא שרידי סוללה וגשרים של השלוחה לבית נבאללה ולא-לובאן (מסומנים במפה 1:50)

הערות שוליים[עריכה | עריכת קוד מקור]

  1. ‏Paul Cotterell, The Railways of Palestine and Israel, p. 24‏
  3. ‏מגזין HaRakevet גיליון 69, יוני 2005, עמוד 15‏

(חדרה מזרח) • (אחיטוב) • (טול כרם) • (אייל) • ראש העין צפון • (ראש העין) • (רינתיה) • (תעופה) • לוד