Themo_-_Deep_Sea_Observatory

Themo - Deep Sea Observatory

תימו נבנה על ידי חוקרים מאוניברסיטת חיפה ומאוניברסיטת A&M בטקסס, והוא למעשה שם כולל עבור שתי מעבדות צפות תאומות. באותה הפלגה ביקרו החוקרים במעבדה הממוקמת בעומק ...

לפיסקה המלאה- הים הוא תופעה מורכבת", אומר דיאמנט, ומסביר שכדי להבין תהליכים משמעותיים שמתרחשים בו צריך לעקוב אחר משתנים רבים בנקודה קבועה ולאורך זמן. מבחינה זו, מוסיף החוקר, תימו הוא נקודת מידע שאין דומה לה במזרח התיכון, והוא מאפשר ליצור מודלים של מזג אוויר ולעקוב אחר שינויים בקנה מידה גלובלי. יתרון נוסף של תימו הוא העובדה שהוא משדר מידע ללא הפסקה. "יש דברים שאפשר לאבחן רק בזמן אמת, כי צריך לצאת לעשות מדידות", כמו במקרה של הופעת זיהום או פריחת אצות רעילות.

תימו נבנה על ידי חוקרים מאוניברסיטת חיפה ומאוניברסיטת A&M בטקסס, והוא למעשה שם כולל עבור שתי מעבדות צפות תאומות. באותה הפלגה ביקרו החוקרים במעבדה הממוקמת בעומק הים התיכון, כאשר השנייה נמצאת במים רדודים. באותו בוקר, המשימה הראשונה היתה להעלות את הציוד מהים בעזרת מנוף וגלגלות שמותקנים על הסיפון. משימה זו תימשך לאורך כל השיט, ומטרתה היא להשיב ליבשה את הציוד כדי לבחון נתונים שהצטברו ולטפל במכשור.

האתר[עריכה | עריכת קוד מקור]

THEMO (Texas A&M - מצפה הכוכבים של אוניברסיטת חיפה המזרח תיכונית) "הוא מצפה הכוכב המורכב משני מערכי חיישנים המחוברים למצופי שטח בקוטר 2.25 מ '. THEMO כולל עגינה רדודה (125 מ ') באזור החוף של אגן הלבנט של הים התיכון, ועגינה עמוקה (1500 מ') הממוקמת 50 ק"מ מחופי צפון חיפה אחרי המדף היבשתי. לשני העגינות יכולות תקשורת RF בזמן אמת, והנתונים מתקבלים בתחנת חוף ומוצגים באוניברסיטת חיפה על 8 מסכי אריחים גדולים. כאן תוכלו ללמוד עלינו, לעקוב ולהוריד את הנתונים מחיישנים.

THEMO (Texas A&M - University of Haifa Eastern Mediterranean Observatory)” is an observatory comprising of two sensor arrays attached to 2.25m diameter surface buoys. THEMO includes a shallow mooring (125 m) in the coastal zone of the Levant Basin of the Mediterranean Sea, and a deep mooring (1500 m) located 50 km from the northern shores of Haifa after the continental shelf. The two moorings have realtime RF communication capabilities, and the data is received at a shore station and is displayed at the University of Haifa on 8 large tiled screens. Here you can learn about us, track and download the data from sensors.

  • האתר - בו משודרות מהים נתונים שנאספו משני תחנות בים.

ביקור נדיר במעמקים: 48 שעות על ספינת מחקר בלב ים[עריכה | עריכת קוד מקור]

פתיח הכתבה - השעה היתה עשר בערב באחד מימי הקיץ האחרון, כאשר הספינה שיקמונה עמדה להפליג מנמל חיפה אל לב הים התיכון. המים היו נוחים, אבל הצוות על הסיפון צפה שהגלים יהפכו סוערים בתוך 24 שעות. קבוצת המלחים, שכללה ביולוגים, גיאופיזיקאית, מהנדסים, מומחי בנייה בלב ים וגם נציג של רשות הטבע והגנים, ידעה שעליהם להשלים את משימתם במהירות.

היעד הראשון היה לאתר את תימו - מעבדת מחקר צפה במרחק 55 ק"מ מחופי ישראל, היכן שניתן לצלול ק"מ וחצי לפני שפוגשים את הקרקעית. שם, כך תכננו המדענים, הם יערכו תוך שעות ספורות שורת ניסויים, חלקם במסגרת שיתופי פעולה חוצי גבולות, שנועדו כולם לחשוף את סודות המעמקים.

ד״ר רועי דיאמנט, מומחה לאקוסטיקה תת-ימית מהחוג לטכנולוגיות ימיות באוניברסיטת חיפה, עמד בראש המסע, שנועד גם לבחון טכנולוגיות חדשות ולחלץ כלי מחקר שהונחו על קרקעית הים יותר משנה קודם לכן. באותה הזדמנות, תכננו אנשי הצוות, הם יתקדמו צעד משמעותי לקראת מענה על השאלה כמה דגים יש בים, שלה משמעויות סביבתיות, כלכליות וחברתיות נרחבות.

במשך 48 שעות התלווה "הארץ" לדיאמנט ואנשיו. לאורך ההפלגה הוצגו האפשרויות העצומות - כמו גם האתגרים הרבים - שיש בניסיון לגלות כל מה שניתן על התנועה בים. מהאדמה והאבק, דרך בעלי החיים שמאכלסים אותו ועד זרמי המים עצמם.