S200 ariadne.konstantinou.jpg

Ariadne Konstantinou נולדתי בסלוניקי שביוון לאם ישראלית ואב יווני. שם גדלתי עד לשנת 1999, אז עליתי לארץ. אני נשואה לשלומי פלד ואנו הורים לדפני בת השנה וחצי. התחלתי את לימודיי האקדמיים בחוג לפילולוגיה יוונית ב-ARISTOTLE UNIVERSITY בסלוניקי והמשכתי אותם בחוג ללימודים קלאסיים באוניברסיטה העברית. כאן השלמתי בהצטיינות את התואר הראשון והשני. התזה שלי (עבודה סמינריונית בעלת אופי מחקרי) אודות הדמות המיתולוגית איו (Io) בספרות היוונית מן המאה החמישית לפנה"ס בוצעה בהנחייתה של פרופ' דבורה גרא. תחום מחקרי הוא ספרות יוון ורומא בהבטיה השונים. בנוסף למלגת הנשיא מהאוניברסיטה העברית, אני מקבלת מלגה לשלוש שנים מטעם קרן אונסיס (Alexander S. Onassis Public Benefit Foundation).

רחוק מן האח בבית: תנועה וניידות של נשים במיתולוגיה היוונית[עריכה | עריכת קוד מקור]

במסגרת התזה, אני חוקרת סיפורים שונים של נשים מן המיתולוגיה היוונית הנמצאות מחוץ לבית. תנועת נשים אלו היא צנטריפוגלית ביסודה, מאחר שהבית (oikos) ככלל עמד במרכז חייהן של נשים יווניות והן זוהו עם המרחב הפנימי הזה. סיווג הנשים נעשה על פי ריחוקם הפיזי מן המרכז המרחבי והרעיוני של האח בבית (hestia), שהוא גם המקום עצמו וגם פרסוניפיקציה של האלה הסטיה (Hestia). בניגוד לחוסר תנועתה הפיזי של הסטיה (ומיעוט המיתוסים שהשתמרו אודותיה, יתכן בדיוק בשל דמותה האימובילית), ישנם בקצה השני של ספקטרום אפשרויות הניידות הנשית אלות כגון אוס וסלנה (Eos-Selene), פרסוניפיקציות נשיות של השחר והירח, המהוות סוג של היפוך הנורמה החברתית בנוגע לחופש תנועה נשית. בן שתי קצוות אלו ממוקמות מספר רב של נשים אחרות. מקורותיי הם בעיקר טקסטואליים, ביוונית ולטינית, ובנוסף עליהם גם מקורות ויזואליים מאמנות התקופה.

"חוקרים פרטיים": מיתולוגיה יוונית אל מול האולימפוס[עריכה | עריכת קוד מקור]

אחת המסקנות במחקר שערכתי היא שאם ישנן נשים ניידות במיתולוגיה, הן נשארות בסופו של דבר במרחב שהוא מעבר: מעבר לבית, לפוליס ולמה שנתפש כתרבות ד״ר אריאדנה קונסטנטינו פורסם: 22.08.20 , 16:39

למיתולוגיה היוונית יש חלק מרכזי בחיי מאז שאני זוכרת את עצמי. נולדתי וגדלתי בסלוניקי שביוון ועליתי לישראל לפני כ-20 שנה. שמי היווני אריאדנה (שמקורו במיתולוגיה) אינו מגלה שאימי אילנה (לבית לרמן) נולדה וגדלה בישראל, ובבית דיברנו יוונית ועברית. מהמפרץ של סלוניקי ניתן להשקיף רוב ימות השנה על האולימפוס, ההר שבו שוכנים האלים. נוף ילדותי מסביר במקצת את אהבתי למיתולוגיה היוונית ואת עיסוקי האקדמי בעולם הקלאסי. החלום שלי הוא לגייס כספים לטובת הקמת מרכז ללימודים הלניים בישראל, מרכז שיחבר בין יוון העתיקה ליוון המודרנית, ובין האקדמיה לציבור.

העולם הקלאסי מציג בעיניי פרדוקס מסוים: מצד אחד, לצד היהדות והנצרות, הוא מהווה את הבסיס והמקור של מה שאנו נוהגים לכנות תרבות המערב. דור אחר דור קוראים, מתרגמים וחוקרים את הטקסטים הקלאסיים והמפגש הזה בין הטקסט לקורא משתנה תמיד, כי אנחנו משתנים גם כקוראים וגם כחוקרים. מצד שני, ברור לי (ולקלאסיקאים רבים כמוני) שעלינו לבחון את המסורת הקלאסית הזו במבט ביקורתי. הדבר נחוץ בעיקר בשני תחומים שבהם העולם הקלאסי נראה מרוחק מאוד מן הערכים המערביים המודרניים: מוסד העבדות והיחס לנשים. כחוקרת נשים ביוון העתיקה, פרדוקס זה יוצר אצלי מתיחות מסוימת, והיוונים הקדומים גם הינם וגם אינם, בו בזמן, חלק ממני ומערכיי.

מחקרי עוסק במיתולוגיה היוונית ובדתות בעולם העתיק, בשאלות מגדריות, ובחקר המרחב. ספרי הראשון, שיצא לאור באנגלית, בוחן ייצוגי נשים במיתולוגיה ואת ניידותן במרחב, בעיקר בקשריהן לבית ולמה שהוא מייצג. סיקרן אותי לבדוק איך זה יכול להיות שאותה תרבות קדומה שמגבילה כביכול את נשותיה וממקמת אותן במרחב פנים הבית היא אותה תרבות שייצגה באמצעות המיתוס מגוון נשים ניידות, אלות וגיבורות. אחת המסקנות שלי היא שגם אם ישנן נשים ניידות במיתולוגיה, הן נשארות בסופו של דבר במרחב שהוא מעבר: מעבר לבית, לפוליס (כלומר העיר), ולמה שנתפש כתרבות. במיתולוגיה היוונית הנשים הניידות מוצבות מאחורי ״קיר זכוכית״, שמגדר את תנועתן ומגביל את תפקידם מחוץ לעולם הציבורי. היחס המשתנה לתרבות הקלאסית דומה להתבוננות אל מול האולימפוס שזכורה לי מילדותי בסלוניקי. העולם הקלאסי תמיד שם בעיניי, כמו שהאולימפוס עומד לו איתן מול המפרץ בסלוניקי, גם כשתושבי העיר ממשיכים בעיסוקיהם היום יומיים. וכמו שכל מבט חטוף אל ההר מגלה לנו שהוא נראה קצת אחרת, כי הרי גם אנחנו ונקודת מבטנו משתנים, משהו דומה מתרחש בכל קריאה חוזרת של יצירה קלאסית ובכל מחקר על העולם הקלאסי.

ד״ר אריאדנה קונסטנטינו היא עמיתת הוראה במחלקה ללימודים קלאסיים של אוניברסיטת בר-אילן. היא מלמדת קורסים ביוונית עתיקה ויוונית מודרנית, לצד קורסים בספרות הקלאסית, מיתולוגיה, ונשים או דת ביוון העתיקה. אפשר להאזין לפינת הרדיו שלה ״שיר מיתולוגי״ בתוכניתו של ירון אנוש ״קול שישי״ ברשת ב׳.

אלכסנדר הגדול בירושלים - הרצאה[עריכה | עריכת קוד מקור]

אלכסנדר_מוקדון_בירושלים-_ד"ר_אריאדני_קונסטנטינו

אלכסנדר מוקדון בירושלים- ד"ר אריאדני קונסטנטינו

אריאדנה קונסטנטינו - באנו חושך לגרש: סדרת הרצאות מיוחדת לקהל הרחב על הקשר שבין היהודים לתרבות היוונית העתיקה לזכרה של ד"ר לנה שוובל המחלקה ללימודים קלאסיים, הפקולטה למדעי הרוח אוניברסיטת בר אילן

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]