Family Wiki
Advertisement
המפה נטענת...
המפה נטענת...

מבט מקרוב

מבט מעל

via graziadio Ascoli הוא הרחוב המרכזי של הגטו - ראו גם בסרטון - החץ על מקום בית הכנסת

Gorizia_visit_a_ghettio_e_Museo.wmv

Gorizia visit a ghettio e Museo.wmv

ביקור ברחוב שהיה הגאטו והמוזיאון היהודי בעיר

Gurizia_between_Italy_&_Slovenia.wmv

Gurizia between Italy & Slovenia.wmv

מסך הברזל" וכן ביקור בארמון מפואר של אציל איטלקי בעיר

Manuel_Shally's_wedding_in_Gorizia

Manuel Shally's wedding in Gorizia

חתונה יהודית בבית הכנסת בגוריציה - לא שלי

Gorizia_la_antica_Synagoga.wmv

Gorizia la antica Synagoga.wmv

סיור בבית הכנסת העתיק ומפגש עם ידידי ישראל בעיר

Cimiterio_Ebraico_Gorizia.wmv

Cimiterio Ebraico Gorizia.wmv

בית הקברות היהודי העזוב

שער הכניסה לגטו של גוריציה

צילומי מצבות בבית הקברות

בגוריציה היית קיימת קהילה יהודית חשובה. היום היא סניף לקהילת יהדות טריאסטה

יהודים נכחו בעיר כבר המאה ה-16. היו בה שתי משפחות שעסקו במתן הלוואות:Morpurgo ו-Pincherle. בשנת 1698 הוקם הגטו. המגבלה לא ריסנה את הצמיחה הדמוגרפית ומספר הנפשות עלה מ-256 בשנת 1764 ל-270 בשנת 1788 ו-314 בשנת 1850. הקהילה הייתה אשכנזית ומוצאה היה מגרמניה. היו בה אישים מפורסמים כמו: Carlo Michelstaedter (1887-1910), Graziadio Isaia Ascoli (1887-1910). כאשר הייתה חלק מאיטליה היו בה פטריוטים לאומיים כמו:Carolina Luzzatto, Ascoli. לאחר השואה הקהילה לא התאוששה יותר.

רחוב אסקולי[]

שמו של הרחוב הראשי של הגאטו נקרא רחוב אסקולי. הגיע אלי המידע הבא:

In World War I, Gorizia was destroyed, A song was written, which is still sung, "Gorizia tu sei maladetta," (Gorizia you are cursed.) Max Ascoli, a Jew from Gorizia who had fled to the United States under Mussolini, married the immensely rich daughter of Lessing Rosenwald, a founder of Sears, Roebuck. His money helped rebuild Gorizia in the 1920s and 1930s. That is why the street on which the synagogue stands is called Via Ascoli (after Max's father).

התקבל מ: Stephen G. Esrati Author of "The Tenth Prayer: A Novel of Israel" ($10 for a PDF from me) and “Comrades, Avenge Us" ($7.50 postpaid from me) Dayton, OH 45410

בית הקברות העתיק[]

קיים בית קברות עתיק באזור Valdirose בחלק הסלובני של העיר:נובה גרוציה. בשנת 1876 נמנו בה 692 מצבות. הישנה ביותר משנת 1391. חלקם אבדו. (כנראה מדובר בבית הקברות הישן שנעזב ולא בזה שהמצבות שלו מופיעות באתר להלן שהוא בין 200 שנה.

ראו ערך מורחב בית הקברות בגוריציה

הרובע היהודי פתוח לביקורים. בית הכנסת שוקם ונפתח בשנת 2009 בנישואין של זוג ישראליים, מהם אחד היה במקורו מהעיר.

בבית הכנסת נערכת תערוכה מתמדת Museo della Sinagoga "Gerusalemme sull'Isonzo"

שתי גוריזי התאחדו בסימן ההיסטוריה היהודית[]

פורסם ב- News on‍‍25 / 12/2020 - 10 טבת 5781 בפיא צה דלה טרנסאלפינה, שם פעם חומה שפרדה שני עולמות, התקבלה הידיעה בשאגה. למעשה, יש לא רק השלכה קונקרטית אלא גם סמלית בניצחון המועמדות המשותפת של גוריזיה האיטלקית ושל נובה גוריקה הסלובנית, שתי גוריזי שעל גבולותיהן נמצא מסך הברזל, שביחד תהיה בירת אירופה בשנת 2025. זו חדשות נפלאות למי שחשוב להם אירופה המאוחדת, ערכיה, הישגיה של פלורליזם ודמוקרטיה. שני ראשי המדינה סרג'יו מטארלה ו בורוט פאהור נזכרים בכך גם בהצהרה שפורסמה לאחר ההכרזה ובה מוסבר כיצד הזהות האירופית נולדת ומתחזקת "על ידי הגברת שיתוף הפעולה וההרמוניה של השפות והתרבויות השונות המעשירות אותה. ". ההכרה בערך מוסף שהפך את ראש עיריית בירת איזונזו, רודולפו זיברנה, קוראת כי מעולם לא כמו במקרה זה לא רק שתי ערים אלא אירופה זכו. אחת מנקודות החוזק של התיק הוא פרויקט להעצמת הזהות היהודית-גוריזיה שהוכנה על ידי הקרן למורשת תרבות יהודית באיטליה על פי רעיון של מערכת המערכת של Pagine Ebraiche. המפתח של המבצע הוא פיתוחו מחדש של בית הקברות ולדירוזה, כיום בשטח סלובני, שם נחה כמה גוריזיה יהודית גדולה. מאסטרים מכובדים כמו איסאקו סמואלה רג'יו, שפעל בראשית המאה התשע עשרה. אבל גם גיבורי הסצנה התרבותית של השנים שלאחר מכן כמו הפילוסוף קרלו מישלשטטר, הגלוטולוג גרציאדיו איסאיה אסקולי, העיתונאית קרולינה לוצאטו קואן. תרומה באיכות יקרה זכורה כיום גם בתערוכת קבע שהוקמה בבית הכנסת של המאה השמונה עשרה, זו שנמצאת בשטח איטלקי. "ההתלהבות באמת רבה. זו פעולה מלאת משמעות, בה אנו רואים את כל התחושה של אירופה מאוחדת ", אומר נשיא קרן דריו דיסגני. "שלנו הוא בהחלט אחד הפרויקטים המזכים. לכן יש גם מגע של גאווה בכך שתרם לתוצאה היסטורית זו ". בהזנחה ארוכה, בית הקברות יצטרך להפוך למרכז יסוד לתיירות תרבות. זו מטרת הקרן, שבספטמבר ביצעה סיור (יחד עם נשיא העיצוב, סגנו רנצו פונארו ומנהלת הפרויקט אנדראה מורפורגו), נפגשו לראשונה עם רקטור אוניברסיטת אודין רוברטו פינטון, עימו הייתה זו לאחרונה חתם על הסכם המתייחס לפיתוח הפרויקט וראש עיריית נובה גוריקה קלמן מיקלביץ ', עמו נדונו הפרטים בעלי אופי מבצעי. "פרויקטים לבירת התרבות משנים לעיתים קרובות את חיי הערים. מנוע אמיתי של התחדשות עירונית. הייתי עד לכך בשנת 2019 במטרה. ממציאות מעט ידועה לקוטב משיכה בינלאומי: תפיסת מטרה בעולם השתנתה קיצונית. קפיצה גדולה באיכות. אפילו שני גוריזי - ממשיך עיצוב - בוודאי ייהנו מהמינוי הזה ". התחייבות שברמה האישית נתקלים גם בסיפורו של הסבא, רב הטורינו הגדול דריו דיסגני, שכבר בתקופה שלאחר המלחמה המיידית השקיע את עצמו כדי להציל את האתר מנטישה ושכחה. על כך מעידים כמה מאמרים שהתגלו לאחרונה, שם מתגלה האקטיביזם של רב דיזיין עצמו ושל מנהיג אחר בלתי נשכח ביהדות איטליה כמו רפאלה קנטוני. "אנו מקווים לעזוב כמה שיותר מהר. כבר בין ינואר לפברואר, עם האישורים הראשונים ”, מסביר האדריכל מורפורגו. ראשיתו של שביל שיימשך מספר שנים ואשר יכוון למסור בית קברות משוחזר לחלוטין לשני הממשלים (במפקד של 1876 היו כבר 692 מצבות, העתיקה שבהן מתחילה במאה הארבע עשרה). "תהיה הרבה עבודה לעשות. הפגיעה במצבות היא למעשה ניכרת, בעיקר נגרמת על ידי הזנחה וגורמים אטמוספריים. הקפלה הישנה לטקסי הלוויה תוחזר גם היא, אשר עשויה להפוך למקום מידע קבוע. על הפרויקט - ממשיך מורפורגו - אך גם על ההיסטוריה של יהודי גוריזיה. העבודה תיפתח בפעולת ניטור, הקדמה למבצעים על המצבות הבודדות. נתחיל בשיקום בפועל. תמיכה חשובה של קרן הגיעה מליכטנשטיין. משאבים נוספים אמורים להגיע כתוצאה מהפרס האחרון. "יש עניין והתרגשות רבה. מצד שני, לפרויקט - מדגיש מורפורגו - הייחודיות הברורה שלו: הדוגמה היחידה האחרת לידע שלי בה המורשת האדריכלית של קהילה יהודית חולקה בין שתי מדינות לאחר מלחמת העולם השנייה היא זו של פרנקפורט על אודר. . האתר בו היה בית הכנסת, שהוצת על ידי הנאצים בשנת 38 ', נמצא בגרמניה, ואילו בית הקברות, שהושמד עד הקרקע בשנת 1970, נמצא בצד הפולני של נהר אודר, בעיר סלוביצה. גואידו ויטאלה, מנהל מערכת העיתונאים של UCEI, מעיר: "יש סיפוק גדול ועצום. שני גוריזי יחד גם בשם ההיסטוריה, התרבות והערכים היהודיים. פרויקט יוצא דופן, הכרחי ונועד להימשך לאורך זמן. אנו מתכבדים שזרקנו את האבן הראשונה ”.

אדם סמולביץ '

תרגום אוטומטי לעברית

(בתמונות הסיור האחרון בבית העלמין בוולדירוזה והמכתב ששלח הרב דריו דיסגני בשנת 47 'לממשלת יוגוסלביה)

מאתר העיריה[]

עוד פרטים על בית הכנסת והמוזיאון:

(תרגום אוטומטי לעברית)

. א אסקולי 19
טלפון 0481 532115 - 0481 522056 פקס

קיץ שעות יום שני, שישי ושבת 16.00-19.00
יום שלישי וחמישי 18.00-20.00
ראשון 10.00-13.00

חורף שעות
יום שני, שישי ושבת 16.00-19.00
יום שלישי וחמישי 17.00-19.00
יום ראשון השני 10.00-13.00

סגור בימי רביעי

סיורים מודרכים
הבקשה גם בזמנים אחרים עבור קבוצות ויחידים.
פתיחה קבלה: יום חמישי 19.00-20.00

מידע
אגף תרבות
ב עיריית גוריציה

החברים של ישראל
בבית הכנסת של גוריציה

היסטוריה הנוכחית להשתמש
נבנה בשנת 1756, בית הכנסת שימש את הקהילה היהודית של Gorizia עד מותו בשנת 1969 כאשר, בגלל יהודים מעטים מדי בעיר, מוזגה עם זו של טריאסט. בשנת 1978 הקהילה טריאסטה נתן את המבנה הנטוש של העיר, משום שמטרתן שיקום ופעילויות תרבות הקשורים ליהדות, מה קרה בפתיחת מחדש בשנת 1984.
כיום, בית הכנסת אינו משמש לתפילה. המוזיאון, שנבנה בקומת הקרקע של הבניין תוכנן חשיבה מסוג מבקרים צעירים, לא בהכרח מומחה ההיסטוריה והמסורת היהודית. בקומה הראשונה ניתן לבקר במקדש, אשר הבתים עמוק? הצעתו של מקום זמני, שבו כמה שינויים שחלו מאז המאה השמונה עשרה, כאשר הוא נבנה. המוזיאון היהודי "בירושלים על Isonzo" מראה למבקרים את ההיסטוריה של העם היהודי במשך מאות שנים, תוך התמקדות בקהילה היהודית גוריציה. המוזיאון כולל מידע חינוכי לוחות איים התמיכה של קבע. קטע חדש של המוזיאון מוקדש Michelstaedter צ 'ארלס ציוריו. אלה, יחד עם כתבי יד מקוריים המהדורות של ספריו ומאמריו לגבי אותו חלק של "קרן Michelstaedter" הוקמה על ידי תרומה של אחותו של צ 'ארלס, פאולה.
בבית הכנסת אולי מידע על פעילויות רבות שבוצעו על ידי ידידי ישראל.

Via G. I. Ascoli 19
Telefono 0481 532115 - Fax 0481 522056

Orario Estivo Lunedì, venerdì e sabato dalle 16.00 alle 19.00
Martedì e giovedì dalle 18.00 alle 20.00
Domenica dalle 10.00 alle 13.00

Orario Invernale
Lunedì, venerdì e sabato dalle 16.00 alle 19.00
Martedì e giovedì dalle 17.00 alle 19.00
Seconda domenica dalle 10.00 alle 13.00

Chiuso mercoledì

Visite guidate
A richiesta anche in orari diversi per gruppi e singoli.
Orari di segreteria: giovedì dalle 19.00 alle 20.00

Informazioni
Assessorato alla Cultura
presso il Comune di Gorizia

Associazione Amici di Israele
presso la Sinagoga di Gorizia

Storia ed utilizzo attuale
Costruita nel 1756, la Sinagoga fu utilizzata dalla comunità ebraica di Gorizia fino alla sua scomparsa nel 1969, quando, a causa del numero troppo esiguo di ebrei rimasti in città, venne accorpata a quella di Trieste. Nel 1978 la comunità di Trieste donò l'edificio in abbandono al Comune, perchè lo restaurasse e lo destinasse ad attività culturali riguardanti l'ebraismo, ciò che è avvenuto dalla riapertura, avvenuta nel 1984.
Attualmente la Sinagoga non è adibita al culto. Il percorso museale, realizzato al pianterreno dell'edificio, è stato strutturato pensando ai più giovani e al visitatore tipo, non necessariamente esperto conoscitore della storia e delle tradizioni ebraiche. Al primo piano si può visitare il tempio, che conserva la profonda? suggestione di un luogo fuori dal tempo, dove poche modifiche sono intervenute dal Settecento, quando venne costruito. Il museo ebraico "Gerusalemme sull'Isonzo" presenta al visitatore la storia del popolo ebraico attraverso i secoli, soffermandosi in particolare sulla comunità ebraica goriziana. Il museo comprende isole informatiche e pannelli didattici a corredo dell'esposizione permanente. Una sezione nuova del museo è dedicata a Carlo Michelstaedter e alle sue opere pittoriche. Queste, insieme ai manoscritti originali e alle edizioni delle sue opere e dei saggi che lo riguardano, fanno parte del "Fondo Michelstaedter", costituito grazie alla donazione della sorella di Carlo, Paula.
Presso la Sinagoga si possono avere informazioni sulle numerose attività svolte dall'Associazione Amici di Israele.

ראו גם[]

Advertisement